Drept la replică: Cum răspunde AFIR la acuzațiile de abuz aduse de consultantul pe fonduri europene Cosmin Măglaș

Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale (AFIR) a transmis redacției AgroTV un drept la replică prin care își exprimă punctul de vedere în legătură cu articolul „Semnal de alarmă privind abuzurile de la AFIR! Cum sunt batjocoriți fermierii și consultanții”, în care sunt relatate o serie de acuzații aduse reprezentanților instituției de către Cosmin Măglaș, consultant pe proiecte finanțate din fonduri europene.

„Către: AGRO TV
Domnului jurnalist Ionuț FÎNTÂNĂ

Stimate domn jurnalist,

Ca urmare a publicării articolului «Semnal de alarmă privind abuzurile de la AFIR! Cum sunt batjocoriți fermierii și consultanții» pe pagina de internet www.agro-tv.ro , în data de 19.06.2024, sub semnătura dumneavoastră, vă aducem la cunoștință următoarele aspecte.

Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale a efectuat până în prezent plăți de peste 21 de miliarde de euro, fonduri nerambursabile care au ajuns în conturile fermierilor, procesatorilor, antreprenorilor, autorități publice și grupuri de producători pentru finanțarea proiectelor de investiții, precum și pentru plăți compensatorii. Pentru efectuarea acestor plăți prin programele SAPARD, PNDR 2013, PNDR 2020 și perioada de Tranziție, Agenția a încheiat 188.887 de contracte de finanțare pentru investiții în agricultură și pentru dezvoltarea mediului rural a căror valoare totală depășește 14,3 miliarde de euro.

Acești indicatori de performanță care definesc AFIR la nivel național nu ar fi fost realizați fără sprijinul beneficiarilor noștri și fără o relație bazată pe încredere reciprocă, respect și profesionalism în relația cu societățile de consultanță care dau dovadă de onestitate în consilierea beneficiarii fondurilor pentru agricultură și dezvoltare rurală, disponibile prin Agenția noastră.

- Publicitate -

Mai mult, subliniem faptul că AFIR nu a considerat și nici tratat consultanții ca sclavi, cu atât mai mult cu cât este imposibil acest fapt – consultanții nu au relații contractuale cu AFIR, ci cu solicitații și beneficiarii FEADR; interesele acestora ar trebuie să le urmărească și să le asigure consultanții, iar AFIR va face tot posibilul să se asigure, de fiecare data, că sunt respectate interesele beneficiarilor și sunt implementate proiectele în cele mai bune condiții, nu doar până în etapa în care se poate face plata la consultant, ci pe toată perioada de derulare a investiției.

Trebuie să ținem cont că interesul AFIR este legitim, pentru că, în caz contrar, dacă nu se asigură respectarea întocmai a condițiilor de eligibilitate și de selecție, solicitantul și beneficiarul au de suferit și nu consultantul.

AFIR acționează în interesul fermierilor, a procesatorilor, a antreprenorilor din mediul rural și urmărește îndeaproape implementarea în bune condiții a fondurilor europene în acord cu legislația în vigoare. De asemenea, AFIR a apreciat întotdeauna colaborarea cu societățile de consultanță, dacă aceasta este bazată pe profesionalism și pe onestitate, având o colaborare foarte bună cu toate societățile de consultanță care dovedesc profesionalism și competență și acționează în interesul solicitanților și beneficiarilor FEADR.

Aprecierile de abuz le considerăm nefondate, întrucât AFIR are relații contractuale cu beneficiarii programului, nu cu societățile de consultanță și ne exprimăm regretul că o astfel de remarcă nefondată și calomniatoare este preluată pe pagina dumneavoastră de internet, un canal de informare prestigios și care a dat dovadă de profesionalism.

Un alt fapt cert este modalitatea de evaluarea și selecție a proiectelor se desfășoară de către experții AFIR strict în baza prevederilor procedurale și a cadrului legislativ aplicabil, în vigoare și nu într-o manieră subiectivă, așa cum în mod eronat susține domnul Măglaș.

În cazul în care solicitanții și beneficiarii se consideră nedreptățiți, au la îndemână posibilitatea de a formula o contestație a deciziei AFIR, care este analizată în mod obiectiv și eventuala eroare, inerentă oricărui proces de anvergura celui desfășurat de AFIR, este remediată în cazul în care s-a produs în procesul de evaluare sau de selecție.

În mod similar declarațiilor eronate formulate până în acest punct și evidențiate mai sus, și referirea la condițiile adăugate la Ghid de către experții AFIR este total eronată.

Astfel, referitor la speța prezentată în articol privind evaluarea cererilor de finanțare depuse prin intermediul intervenției DR-15 Investiții în exploatațiile pomicole, Ghidul solicitantului (document oficial, public și de referință pentru elaborarea proiectului și implementarea investiției) prevede în mod clar faptul că se verifică în cererea de finanțare dacă solicitantul şi-a prevăzut contribuție în natură sub forma lucrărilor efectuate în regie proprie sau a materialului de înmulțire și plantare fructifer propriu, care vor fi evaluate pe baza valorilor contribuției în natură. Valorile contribuției în natură, calculate pe baza costurilor standard se regăsesc în Cererea de finanțare (Anexa 5) atașată Ghidului solicitantului și în fișa intervenției.

De asemenea, se verifică dacă solicitantul și-a însușit cerințele Declarației F prin semnătură privind angajamentul că au fost incluse în cadrul contribuției în natură doar prestări de lucrări și/sau material de plantat pentru care nu au fost efectuate plăți în numerar justificate de facturi sau documente cu valoare justificativă echivalentă.

Solicitantul va descrie în cererea de finanțare la acest criteriu de eligibilitate modul în care se vor realiza lucrările în regie proprie cu ajutorul utilajelor deținute, sau al personalului angajat și se verifică dacă solicitantul este autorizat să desfășoare activitatea aferentă lucrărilor de instalare și sisteme de irigații, sisteme de susținere/ antigrindină/ antiploaie, incluse în cadrul contribuției în natură. Lucrările efectuate în regie proprie și utilizarea materialului de înmulțire și plantare fructifer propriu pentru înființarea plantației pomicole vor fi detaliate în Cererea de finanțare și valorile acestora vor fi corelate cu cele cuprinse în Anexa 5 din Cerere.

În cazul în care solicitantul obține în regie proprie materialul de plantare/ înmulțire pe care îl va utiliza ca și contribuție în natură pentru înființarea plantației pomicole, se verifică Autorizația pentru producerea, prelucrarea și comercializarea semințelor şi a materialului săditor.

În ceea ce privește referirea la speța fermierului Alin LUCULEASA, amintită în articol, precizăm că în acest moment AFIR nu a primit nicio comunicare oficială a primei instanțe de judecată pentru a demara procedurile de atac, hotărârea nefiind definitivă.

Având în vedere prestigiul profesional pe care postul dumneavoastră de televiziune l-a confirmat de-a lungul timpului, considerăm necesară publicarea unei clarificări și diseminarea informațiilor obiective.”

Imaginile folosite sunt pur ilustrative. Unele sunt preluate de pe internet si pot sa nu se identifice cu momentul sau subiectul ori sa nu reflecte exact realitatea articolului.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Cele mai citite articole