Sesizările și nemulțumirile legate de programul ”Rabla pentru tractoare” curg una după alta în aceste zile, pe măsură ce programul pare din ce în ce mai aproape de o lansare oficială. Ieri, 22 noiembrie, Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) a demarat sesiunea de înscriere în vederea validării dealerilor de mașini și utilaje agricole în cadrul programului, însă procedura de înscriere a persoanelor fizice rămâne la fel de neclară și controversată.
Unul dintre fermierii indignați de această harababură creată de AFM a trimis o scrisoare deschisă adresată atât AFM, cât și mai multor partide politice și instituții de presă, în care atrage atenția asupra problemelor grave generate de organizarea acestui program. Potrivit lui Dani Lukacs, ”Rabla pentru tractoare” nu doar că a distorsionat prețurile de pe piața mașinilor și utilajelor agricole, dar i-a pus pe fermieri într-o situație complet dezavantajată în raport cu dealerii de utilaje.
”Eu nu am studii economice dar dați-mi voie să zic că l-ați conceput extrem de prost. La televizor, Ministrul Mediului zicea că ne vom înscrie noi ca fermieri în aplicație, dar din vară sunt deja dealeri care făceau liste cu posibilii beneficiari și încheiau contracte prin care se percepea și avans de 1000 de euro. Eu am zis că nu dau, că dacă Ministrul zice ceva este așa, că doar are informații, nu vorbește fără el. Îmi ziceau dealerii: noi știm că noi vă vom înscrie. Și uite așa s-a publicat ghidul și chiar dealerii ne înscriu.
Nu trebuie sa ai studii economice avansate, ne-ați pus să stăm la poarta celor care ne-ar vinde tractoarele. Prețul acestora din vară până acum a crescut și cu 20%. Momentan, cam toate tractoarele, că sunt chinezării, românești, germane etc., în zona de 100 CP s-au aliniat pe plafonul maxim (între 54-55.000 euro). Nu trebuie să fii economist, este destul să fii cioban să îți dai seama cât de prost pornește acest program”, precizează fermierul Dani Lukacs.
Potrivit acestuia, unii dealeri din piață nici nu mai primesc fermieri pe listele de așteptare, susținând că au deja peste 2000 de avansuri luate, în condițiile în care programul este conceput să ofere în total finanțare pentru aproximativ 2.000 de tractoare. Iar asta în condițiile în care, momentan, dealerii nici nu sunt validați în cadrul programului organizat de AFM.
”Într-un final, m-am înscris și eu la unul la care am fost al 1634-lea pe listă, avans 1000 euro, doar statul doarme și lasă să decurgă lucrurile astfel. Contractele sunt făcute gen dacă te răzgândești sau mergi la alt dealer, pierzi banii. Ca stat incompetent ne-ați pus într-o poziție super defavorabila de negociere în fața celor de la care ar trebui să cumpărăm tractoarele”, a mai explicat fermierul.
O propunere privind rezolvarea situației înscrierilor, venită din partea lui Dani Lukacs, ar fi ca AFM să ofere această posibilitate atât dealerilor, cât și persoanelor individuale. Aplicația ”Rabla pentru tractoare” să fie deschisă pentru toată lumea, dosarele să fie înregistrate în sistem, iar apoi să se facă o extragere aleatorie pentru a decide cine primește finanțarea.
Fermierul susține că Ministerul Mediului ar trebui să vină urgent cu o măsură prin care să oblige dealerii de utilaje să dea toate avansurile înapoi, iar în caz contrat să fie invalidați la înscrierea în program. De altfel, în cel mai recent comunicat de presă, AFM precizează că ”înscrierea în program nu necesită achitarea niciunui avans către dealeri”, însă realitatea din piață este alta.
În cazul în care metoda avansurilor va rămâne valabilă, agricultorul avertizează că aceasta ar putea conduce al fraude imense: ”Eu zic că va ieși scandal. Unii dealeri, văzându-se cu milioane de euro în cont, ar putea să se gândească să își închidă firma și să deschidă altă firmă, că doar în România este foarte simplu așa”.