18 septembrie 2021 - 02:39

DISPERARE în legumicultură! ”Cele mai mici prețuri din ultimii 30 de ani”

Legumicultorii români trec prin momente grele în această perioadă, poate chiar cele mai grele pe care le-au trăit mulți dintre ei. Din spusele lor, prețurile de achiziție a produselor lor s-au prăbușit la cel mai scăzut nivel din ultimii 30 de ani, iar banii pe care îi încasează nu le permit nici măcar să-și acopere cheltuielile.

În emisiunea ”Agricultura la Raport”, președintele Sindicatului Producătorilor Agricoli Olt, Ion Păunel, a vorbit despre această problemă, oferind și o listă cu prețurile pe care le primesc astăzi legumicultorii pentru trufandalele lor.

”În ultimele săptămâni, situația este din ce în ce mai alarmantă. După 30 de ani de zile, ca să nu vorbim înainte de 89, cred că avem cele mai mici prețuri la producătorul de legume și cele mai scăzute vânzări de aproape o lună de zile. Dacă vorbim de zona pe care o reprezint și o cunosc foarte bine, zona județului Olt, dar vă pot spune că acest lucru se întâmplă în toată țara, la această dată cel mai mare preț la o legumă este 1 leu și sub 1 leu. Tomata 1 leu, ardeiul gras 1 leu, castraveții nu mai vorbim. Într-adevăr, avem un preț mai ridicat la ardeiul kapia, între 1,5 și 2,5 lei în funcție de calitate, iar vânăta este undeva între 1,2 și 1,5 lei la producător”, a subliniat Ion Păunel.

Aceste prețuri infime nu se regăsesc, însă, și la raft, acolo unde consumatorii sunt nevoiți să scoată din buzunare sume considerabile pentru a cumpăra produsele.

”Așa cum spuneam în toate semnalele pe care le-am tras, aceste prețuri sunt la producător, nu și la consumator. Prețul care se regăsește la raft la această dată credem că este un preț competitiv, dar prețul pe care îl primim noi nu e un preț cu care să fim satisfăcuți, care să ne acopere cheltuielile”, a mai spus Ion Păunel.

Ca de obicei, vina pare a fi undeva la mijloc. Chiar și producătorii recunosc faptul că o parte din vină este și a lor, pentru că nu reușesc să se adune în forme asociative care să le permită să discute de la egal la egal, atât cu autoritățile, cât și cu marile magazine. Exemple de bune practici există în acest sens, iar cei care au reușit să se asocieze și să stabilească relații stabile cu retailerii au parte de prețuri mult mai bune.

”Într-adevăr, o mare parte din noi, care au reușit într-un fel sau altul să aibă o relație cu un retail, se pare că stau puțin mai bine la această dată. Din experiența pe care o am, pentru că și eu livrez către un retail, prețul de achiziție este mult mai bun decât la drum, cum spunem noi. Dar într-adevăr, ca să livrezi către un retail trebuie să fi organizat, să ai sortare, etichetare, ambalare, să respecți anumite standarde, cum este normal”, a mai subliniat Ion Păunel.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.