AIPROM, semnal de alarmă: Plafonarea adaosurilor comerciale va limita opțiunile fermierilor și accesul la inputuri agricole!

Criticile în legătură cu proiectul de Ordonanță de Urgență privind plafonarea adaosurilor comerciale pentru produsele agroalimentare și inputurile agricole, inclusiv pentru produsele de protecție a plantelor, se înmulțesc pe zi ce trece.

Astfel, după scrisoarea deschisă către ministrul agriculturii a recent constituitei acosiații a distribuitorilor de inputuri agricole din România, iată că și Asociația Industriei de Protecția Plantelor din România (AIPROM) trage un semnal de alarmă asupra riscurilor asociate adoptării proiectului de Ordonanță de Urgență privind plafonarea adaosurilor comerciale.

Printre acestea, potrivit AIPROM, riscul cel mai mare și cu efecte directe asura producției agricole este acela că plafonarea adaosurilor comerciale la inputuri agricole ar putea pune în pericol continuitatea aprovizionării fermierilor români cu produse esențiale pentru agricultură chiar în prag de campanie agricolă.

Iată care sunt, pe larg, criticile aduse de AIPROM proiectului de Ordonanță de Urgență privind plafonarea adaosurilor comerciale pe care Ministerul Agriculturii intenționează să-l promoveze la nivelul Guvernului:

„București, 29.10.2024 – Asociația Industriei de Protecția Plantelor din România (AIPROM) își exprimă îngrijorarea față de proiectul de Ordonanță de Urgență propus de Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale conform unor surse din mass-media, privind plafonarea adaosurilor comerciale la o gamă extinsă de produse agroalimentare și inputuri agricole, inclusiv pentru produsele de protecția plantelor.

Considerăm că implementarea acestui act normativ generează o intervenție mult prea dură în politicile comerciale ale agenților economici și o ingerință majoră în modelele de business ale fiecărui actor, având ca rezultat afectarea mecanismelor economice de formare a prețurilor și a capacității producătorilor și distribuitorilor de produse de protecția plantelor de a răspunde eficient cererii.

- Publicitate -

Consecințele negative ale unui astfel de demers sunt în acest moment necuantificabile, dar gradul lor de probabilitate este cu atît mai mare cu cât ele se vor repercuta asupra întregului lanț de producție și distribuție.

Justificări depășite sau tardive

Un prim aspect pe care dorim să îl subliniem este legat de faptul că justificările invocate în preambulul acestui proiect de act legislativ sunt depășite (creșterea prețurilor din cauza pandemiei de COVID care s-a încheiat din 2022), sau exagerate, sau folosite ca un leit-motiv (războiul din Ucraina) pentru a impune măsuri utile unor scopuri extra-economice. O creștere a prețului mediu al produselor de protecție a plantelor cu 9% în contextul creșterii prețurilor la produsele alimentare cu 19% (2022 versus 2020), într-un climat puternic inflaționist, nu este de natură să justifice luarea unor măsuri înalt perturbatoare pentru întreg lanțul valoric.

Măsurile de protecție socială ar fi binevenite dacă ar produce și efecte benefice, dar modul în care a fost gândit acest proiect legislativ ne face să credem că protecția socială a fermierilor va fi de fapt lovită de aplicarea acestor măsuri anti-concurențiale.

Proiectul nu demonstrează situația extraordinară și caracterul de urgență care ar impune folosirea unei Ordonanțe de Urgență, o anumită creștere a prețurilor la pesticide înregistrându-se la începutul anului 2023 datorită creșterii prețurilor materiilor prime, afectării lanțurilor de aprovizionare și inflației.

AIPROM consideră că plafonarea prețurilor și a adaosului comercial pentru inputurile destinate fermierilor români (pesticide, îngrășăminte) nu se justifică datorită faptului că la ora actuală, la nivel global, european și local, prețurile au început să scadă datorită reducerii prețurilor la producătorii de pesticide și gaze.

Impactul asupra reputației agriculturii din România

AIPROM atrage atenția că promovarea unei legislații care instituie măsuri de control a prețurilor într-un domeniu atât de larg – produse agricole și alimentare, îngrășăminte, furaje și pesticide – va afecta reputația agriculturii românești la nivelul Uniunii Europene și va reduce nivelul investițiilor atât de necesare pentru trecerea de la o agricultură bazată pe exportul de materii prime la o economie bazată pe producția și exportul de produse cu valoare adaugată mare.

Articolul 135.(1) al Constituției precizează că «Economia României este economie de piață, bazată pe libera inițiativă și concurență», iar Statul are obligația de a «asigura libertatea comerțului». Intervenția abruptă pe calea unei Ordinante de Urgență care plafonează adaosurile comerciale ale operatorilor contravine acestor principii fundamentale constituționale, afectând libera și buna funcționare a pieței, suspendând rolul cererii și al ofertei în formarea prețurilor pe piață. Orice investitor va cântări cu atenție potențialul de câștig și, în cel mai bun caz, va decide să amâne proiectele de investiție într-un mediu care nu îi permite să își exercite capacitățile de bun afacerist pentru obținerea unui profit decent. Se va orienta asupra unor economii care nu recurg la măsuri brutale de așa-zisă protecție socială și care știu să folosească măsuri fine de calibrare a pieței.

Agricultura României va fi percepută ca neeficientă, neatractivă și neinteresantă pentru investitorii serioși.

Forțarea prevederilor Legii Concurenței

Suntem conștienți că Legea Concurenței permite Guvernului, în împrejurări excepționale precum situații de criză, dezechilibru major între cerere și ofertă și disfuncționalitate evidentă a pieței, să dispună măsuri cu caracter temporar pentru combaterea creșterii excesive a prețurilor, dar aceste măsuri pot fi adoptate pentru o perioadă de maximum 6 luni, care poate fi prelungită succesiv pentru cel mult 3 luni, iar o asemenea intervenție în mecanismul formării prețurilor se face cu avizul Consiliului Concurenței. Din observațiile noastre reiese că în cazul de față acest aviz nu există.

Afectarea disponibilității produselor pe piață

Plafonarea temporară a adaosurilor comerciale poate pune în pericol stabilitatea economică a operatorilor de pe piață, cu precădere a distribuitorilor și poate avea impact asupra securității alimentare în Romania. Prin măsurile propuse, se dorește plafonarea adaosului comercial, fără a lua în considerare variațiile mari de costuri de producție și distribuție determinate de inflație și volatilitatea prețurilor energiei și materiilor prime. Această plafonare rigidă poate afecta dramatic disponibilitatea produselor pe piață, limitând opțiunile fermierilor și accesul la inputurile necesare pentru asigurarea unor recolte sigure și eficiente. În condițiile în care producătorii și distribuitorii sunt obligați să opereze cu adaosuri comerciale strict limitate, sustenabilitatea acestora devine incertă, punând în pericol continuitatea aprovizionării pieței românești cu produse esențiale pentru agricultură în prag de campanie agricolă.

Lipsa de predictibilitate și forțarea mecanismelor contractuale

Modificările propuse dau, din păcate, măsura lipsei de predictibilitate a politicilor publice și a legislației din România, operatorii de pe piața românească fiind obligați să își modifice în mod fundamental politicile comerciale și planurile de afaceri la mai puțin de două luni până la sfârșitul anului. Impunerea revizuirii contractelor în curs, gândite inițial astfel încât să mențină echilibrul între cerere și ofertă, revine în mod constant ca un leit-motiv în practica Ministerului Agriculturii, conducând la dezordine fiscală, exact ceea ce ar trebui să nu existe într-o perioadă de criză.

În cazul în care măsurile de intervenție asupra prețurilor vor rămâne în cuprinsul proiectului de Ordonanță de Urgență după finalizarea dezbaterii publice, piața relevantă va fi grav afectată și se vor crea dezechilibre majore pe termen mediu și lung.

Nerespectarea cadrului legal al Uniunii Europene

În spațiul comunitar modul de formare a prețurilor poate fi rezultatul doar al concurenței libere și al cererii și ofertei, drept pentru care AIPROM, în ipoteza în care proiectul de ordonanță de urgență menține plafonarea adaosurilor comerciale și a prețurilor, va apela la mijloacele legale disponibile la nivel național și european pentru a proteja libertatea comerțului.

Facem apel la autorități să identifice soluții alternative respectând legislația națională și europeană și care să asigure un echilibru între protecția consumatorului final și stabilitatea pieței. România poate implementa măsuri care să sprijine sectorul agricol fără a afecta disproporționat lanțul de aprovizionare cu produse esențiale pentru agricultura sustenabilă și performanța producției”, se arată în comunicatul AIPROM.

Despre AIPROM

Asociația Industriei de Protecția Plantelor din Romania, AIPROM, a fost înființată în 2002 și reprezintă companiile care dezvoltă, formulează și reambalează produse pentru protecția plantelor. AIPROM reprezintă peste 85% din piața de produse de protecție a plantelor din România. Totodată, AIPROM este membră a CropLife Europe.

Potrivit reprezentanților aociației, misiunea AIPROM este de a asigura accesul fermierilor la produse de calitate, sigure și conforme cu reglementările europene și naționale, pentru o agricultură durabilă și eficientă.

Imaginile folosite sunt pur ilustrative. Unele sunt preluate de pe internet si pot sa nu se identifice cu momentul sau subiectul ori sa nu reflecte exact realitatea articolului.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Cele mai citite articole