13 aprilie 2021 - 17:06

Cum vrea ministrul agriculturii să relanseze învățământul agricol

Învățământul agricol reprezintă un sector care are mare nevoie de ajutor în perioada următoare. Din păcate, tot mai puțini tineri optează pentru a învăța în liceele agricole, iar pregătirea din multe astfel de unități de învățământ lasă de dorit. Acest lucru se vede și în forța de muncă din agricultură, o problemă de care fermierii se plâng de ani buni.

În cadrul unei dezbateri online organizată de RFI România, ministrul agriculturii și dezvoltării rurale, Adrian Oros, a vorbit despre măsurile care vor fi adoptate în anii următori pentru a sprijini învățământul agricol. Potrivit șefului MADR, se vor aloca fonduri în acest sector și din Planul Național de Redresare și Reziliență.

”Este o prioritate învățământul profesional, pentru că forța de muncă responsabilă și calificată este un lucru foarte important și în agricultură, ca și în alte domenii. Aici avem niște măsuri concrete de a sprijini învățământul liceal și profesional dual, într-un parteneriat cu autoritățile publice locale dar și cu fermierii. Iar o parte din finanțarea pentru acest învățământ profesional o să o prindem în noul Plan Național de Reziliență și Relansare, astfel încât să venim cu ceva în plus față de ce primesc aceste școli de la Ministerul Învățământului”, a precizat Oros.

Ministrul agriculturii a reiterat ideea că învățământul dual reprezintă cea mai bună soluție pentru liceele și facultățile agricole din România, pentru că aceste unități de învățământ nu își permit să aibă propriile ferme sau fabrici pe care să le folosească doar în scop didactic. Printr-o astfel de soluție, însă, beneficiile sunt împărțite în toate părțile – elevii și studenții pot face practică în ferme reale, iar fermierii beneficiază de forță de muncă.

”Niciodată banii nu o să ajungă. Banii de la Ministerul Învățământului sunt câți sunt, știm cu toții. Eu am îndrumat dintotdeauna formele de învățământ profesional sau liceal să facă pasul spre învățământul dual, pentru că este iluzoriu să crezi că vei avea bani să dotezi ferme și laboratoare și fabrici de procesare doar în scop didactic. Peste tot în Europa, acest lucru se face în parteneriat dual, în care elevul sau studentul se duce într-o fabrică de procesare și lucrează pe facilități și tehnologii din 2020, nu din 1965, fără ca statul să cheltuie nimic. Statul trebuie doar să ofere niște facilități celor care vin în acest contract. Statul trebuie să facă doar partea teoretică, pentru că tot ceea ce înseamnă pregătire practică se poate face la agentul economic. Trebuie să fie o relație corectă între agentul economic și sistemul de învățământ”, a explicat Adrian Oros.

Potrivit șefului MADR, există multe licee agricole în țara noastră care poartă acest nume, însă și-au pierdut tradiția, iar lipsa de interes își spune cuvântul.

”Anul acesta am constatat că sunt foarte licee care nu au dorit să facă acest pas. Sunt foarte multe licee care poartă doar numele de liceu agricol, dar și-au pierdut această tradiție. Nici profesorii, dar nici elevii sau autoritățile publice locale nu mai au interes pentru acest tip de pregătire, și atunci trebuie reînviat cumva. Ministerul Agriculturii vine să pună umărul și vrem să îi ajutăm pe cei care doresc să fie ajutați, nu doar să bifăm”, a mai precizat Oros.

Amintim că în luna august a anului trecut, Ministerul Agriculturii a alocat un sprijin în valoare de 10 milioane de lei pentru liceele agricole. La acel moment au fost semnate 56 de contracte pentru finanțarea liceelor agricole din toată țara, sumele de bani fiind destinate pentru realizarea investițiilor necesare, cum ar fi cheltuieli pentru materialele necesare elevilor pentru desfășurarea activităților în cadrul liceelor agricole. Pentru fiecare liceu în parte a fost alocată suma de 175.000 de lei de la bugetul de stat.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.