19 septembrie 2021 - 13:53

Lovitură neașteptată pentru producătorii de cereale! Exporturile României puse în pericol tocmai într-un an cu producții record!

Producătorii de cereale din România aveau toate motivele să fie bucuroși anul acesta. Recolta de grâu se apropie de 10 milioane de tone, iar în condițiile crizei mondiale provocate de secetă există mare cerere pentru grâul românesc în Orientul Mijlociu, în special în Egipt, așadar profiturile ar putea fi considerabile. Mai mult, primele cinci săptămâni ale anului comercial 2021-2022 au însemnat un început foarte bun pentru România, care a exportat peste granițele Uniunii Europene cea mai mare cantitate de cereale dintre statele membre, peste 1 milion de tone.

Cu toate acestea, producătorii de cereale primesc o lovitură neașteptată, exporturile fiind îngreunate din cauza transportului, în speță, cel fluvial.

Debitul apei Dunării la intrarea în ţară în secţiunea Baziaş în perioada 5-6 august 2021 a fost de 3.800 mc/s, în scădere cu 11,6% faţă de media multianuală a lunii august, arată datele de la Institutul Naţional de Hidrologie şi Gospodărire a Apelor (INHGA). De altfel, în prima săptămână din august, debitul apei la intrarea în ţară a fost în scădere cu 10-15% în fiecare zi.

Astfel, dacă debitele vor scădea în continuare, transportul fluvial va fi mult îngreunat sau chiar blocat.

„Debitul Dunării a scăzut şi restricţionează transportul, pentru că sunt porturi care nu pot opera în acest moment sau nu pot încărca în toate danele. Dacă nu avem apă, nu putem face transport. Nu te poţi bate cu natura sub nicio formă. Am tot discutat că se schimbă clima, iată că se întâmplă“, a spus Cezar Gheorghe, expert analist pentru comerţul cu cereale în cadrul Clubului Fermierilor Români.

Anual, prin Portul Constanţa, sunt tranzitate 25 de milioane de tone de cereale, marfă care provine din România, Serbia şi Ungaria, cea mai mare parte ajungând aici pe Dunăre. Din România pleacă aproximativ 10-12 milioane tone de cereale, iar principala piaţă este Egiptul.

„Degeaba ai marfă şi ai pieţe de desfacere, dacă nu ai logistică de transport“, a mai spus Cezar Gheorghe, citat de zf.ro.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.