4 august 2021 - 05:59

Informație crucială pentru producătorii de carne. Cui ar trebui să se adreseze aceștia

Cum stau lucrurile în sectorul cărnii proaspete și procesate, după un an 2020 pandemic? Cei de la NielsenIQ au încercat să răspundă la această întrebare prin studiul „Consumatorul român de carne și mezeluri” la care au răspuns 1.000 de români din mediul urban, cu vârstă cuprinsă între 18-59 de ani.

În primul rând, s-a ajuns la concluzia că 9 din 10 români cumpără carne cel puțin o dată pe săptămână. În plus, tinerii cumpără carne cu o frecvența mai mare comparativ cu cei mai în vârstă. La cea mai recentă achiziție, mai scrie sursa citată, 87% dintre cumpărătorii de carne declară că au cumpărat carne neprocesată, în timp ce 36% au au optat pentru mezeluri.

„Diferența dintre cele două categorii de carne este mai vizibilă în rândul celor mai în vârstă (45-59 de ani). 91% dintre aceștia au optat pentru carne neprocesată la ultima cumpărătură, pe când doar 33% pentru mezeluri”, susțin cei care au realizat cercetarea.

Preferințele față de tipul de carne variază tot în funcție de vârstă, precizează vocile autorizate ale NielsenIQ.

„Există o probabilitate mai mare ca cei tineri să cumpere carne din pui (79% dintre cumpărătorii de 18-24 de ani), în timp ce categoria celor mai în vârstă să aleagă mai des carne de porc (72% dintre cumpărătorii de 45-59 de ani)”, scriu cei de la NielsenIQ.

În ceea ce privește capacitatea de a influența alegerea magazinului, același studiu relevă faptul că în topul preferințelor consumatorilor este carnea neprocesată. De altfel, 67% dintre cumpărători spun că acest tip de carne a contat cel mai mult pentru alegerea magazinului unde să meargă la cumpărături.

Conform rezultatelor aceleiași cercetări, carnea gătită în casă este consumată cel mai des (75%) și pare că ocupă un loc central în meniul zilnic al românilor. Originea locală inspiră calitate ridicată în categoria „food”, în general, și în legătură cu carnea în special.

Aproape 4 din 10 români nu au consumat carne în ultimul an

Un alt aspect important, relevat de studiul realizat de sursa citată, este și acela că 95% din consumatorii din mediul urban consumă carne cel puțin o dată pe săptămână și doar 1% declară că nu consumă niciodată carne, iar 39% dintre ei și-au redus consumul în ultimele 12 luni.

Criza sanitară generată de efectele secundare ale îmbolnăvirilor de COVID-19 a declanșat numeroase schimbări, printre care și o migrație a obiceiurilor de consum către ecosistemul casei.

În vara anului trecut, 77% dintre românii din mediul urban declarau într-un alt studiu (Impactul C-19 asupra consumatorilor români) că intenționează să gătească mai mult, ca formă de adaptare la situația economică vulnerabilizată de pandemie. Tot atunci era evidențiat un apetit ridicat către produse de origine românească (79%), în special în categoria mâncare.

Interesant de menționat în acest context este faptul că, deși cumpărătorii cu vârste cuprinse între 45-59 de ani cumpără carne de porc, din păcate, doar 30% din aceasta este produsă în România, conform datelor furnizate de Traian Lupașcu, administratorul Tebu Consult Invest și vicepreședinte al Asociației Producătorilor de Carne de Porc din România (APCPR) pentru ediția online a Agro TV.

„2020 a fost un an ciudat. A scăzut consumul legat de grătare din cauza limitării ieșirilor la iarbă verde, formării de grupuri. De la noi, la raft, lucrurile se schimbă fantastic. A scăzut oferta de carne românească pe piață. Cât au vândut retailerii de la ceilalți? Dumnezeu știe. Singurii care știu și au acces la astfel de informații sunt cei de la Ministerul Finanțelor Publice. (…) Oferta de carne românească a scăzut din cauza pestei porcine africane (PPA). Noi nu ne-am lăsat c-am vrut. Suntem la sub 30% carne românească pe piață, în prezent”, a afirmat Lupașcu.

Și pentru că se apropie Postul Paștelui, datele studiului relevă că 36% dintre respondenți susțin că țin post din când în când, iar 61% dintre aceștia au în vedere produse din carne vegetală pentru perioadele de post.

„Dacă ne uităm în meniul consumat în ultimele patru săptămâni, descoperim că tinerii de până în 24 de ani consumă în măsură mai mare decât celelalte categorii de vârstă mezeluri vegetale sau înlocuitori de carne – și asta nu ca opțiune pentru a posti. Este posibil că acest lucru să ne semnalizeze un trend pe care producătorii de carne l-ar putea capitaliza pentru a nu pierde legătura, pe termen mediu și lung, cu acești potențiali consumatori”, a declarat Vasi Dragomir, Consumer & Shopper Insights Leader, NielsenIQ România.

Studiul s-a desfășurat online, în perioada octombrie- noiembrie 2020. Eșantionul cuprinde 1.000 de respondenți, utilizatori de internet, din mediul urban.