Marii retaileri alimentari de pe piața românească oferă multe oportunități pentru micii producători de legume și fructe. Și câștigă bine din asta…
Prin programele pe care marile lanțuri de magazine le dezvoltă pentru comercializarea legumelor și fructelor produse în România, potrivit cifrelor publicate de Economica, în acest moment sunt peste 1.000 de mici producători care au colaborări pe acest palier.
Nu doar că le oferă spațiul și piața de desfacere pentru producții, dar marii retaileri care comercializează produsele românești au dezvoltat și proiecte în care investesc alături de fermieri. De cele mai multe ori, tot ei sunt responsabili și de instruirea fermierilor, de identificarea produselor și soiurilor ce urmează a fi cultivate, de tehnologizare și uneori chiar de sprijinirea acestora în obținerea de certificări care le demonstrează calitatea.
Conform analiștilor, avântul „poveștilor” made in România, pe care marile magazine îl speculează masiv în strategiile de marketing și comunicare, este creeat de fapt la cererea consumatorilor și prin presiunea statului. Oamenii au prins „microbul” produselor interne, iar statul nu știe cum să echilibreze mai repede balanța comercială. Desigur nu trebuie trecut cu vederea nici rolul mass-media, care semnalizează necontenit importurile din ce în ce mai mari generate de expansiunea rapidă a marilor rețele comerciale.
Până la urmă, de fapt, marii retaileri și-au dat seama că, logistic vorbind, e mai simplu să vinzi marfă locală. Așa că au prins din ce în ce mai mult curaj pentru investiții în programe de atragere a micilor producători, fiecare pe „spuza” proprie.
Au trecut deja peste opt ani de când au apărut primele branduri „made in România”. Acum, mai toți retailerii au astfel de mărci private sub care vând legume și fructe românești.
Anul trecut, unul dintre pionierii acestei mișcări a investit într-un astfel de program peste 1,3 milioane de euro, iar numărul producătorilor individuali și a cooperativelor incluse a ajuns la 220.
Rezultatul – în plin sezon de legume locale, retailerul oprește importurile la aceste categorii de produse. Peste 400 de tone de legume și fructe sunt livrate zilnic, în plin sezon, din fermele locale partenere, direct în depozitele operatorului economic. Toți cei care vând sub brandul marelui magazin cultivă legume și fructe doar în sistem tradițional, direct pe sol, pe o suprafață totală de peste 140 de hectare de solarii și de peste 300 de hectare de livezi în întreaga țară.
Colaborarea cu marile magazine le asigură fermierilor preluarea întregii cantități de legume pe tot sezonul, consultanță de la ingineri horticultori din program, un plan de producție și analize de sol și apă sau tehnologii moderne precum senzorii de monitorizare a culturilor.
În plus, unii retaileri susțin costurile pentru semințe, fertilizatori, folie și materiale necesare procesului de producție.
Un alt mare lanț de magazine din România, unul dintre primii jucători de pe piața retailului alimentar care a implementat un astfel de program cu fermieri, colaborează anul acesta cu 237 de fermieri și producători mici. Retailerul a avut în plan să colecteze anul acesta de la ei 9.000 de tone de legume și fructe, adică 30% din cantitatea necesară de produse pe sezon, restul fiind achiziționat de la alți furnizori locali. Suprafața contractată în program este de aproximativ 150 de hectare.
Pînă acum, un singur mare retailer a lansat în România prima cooperativă agricolă, iar potrivit ultimelor date compania a comercializat în 2020 peste 7.425 de tone de legume și verdețuri produse local. Totodată, peste 400 de fermieri s-au înscris anul trecut în primul program inițiat de un retailer român pentru fermierii locali care doresc să facă trecerea la agricultura ecologică.
La ora actuală, în România sunt 5 mari lanțuri de magazine care comercializează sub propriul brand produse 100% autohtone.
La o primă vedere, pare să fie o situație câștigătoare la ambele capete ale lanțului.
Cei peste 1.000 de mici producători de legume și fructe care și-au dezvoltat astfel o afacere, colaborând cu marii retaileri, reprezintă însă un număr mic. Iar șansele ca un mic fermier român să aibă acces singur la o piață de desfacere într-un mare magazin, sunt aproape nule, în lipsa unei asocieri.
Pe viitor provocarea pe piața românească a acestor mari operatori economici va fi dublată de noile directive europene lansate odată cu Politica Agricolă Comună.
Rămâne de văzut care dintre ei va fi câștigătorul la punctele oferite de consumatori.
Potrivit specialiștilor în strategii de agribuisness, cel mai câștigat va fi cel care reușește să ajungă primul în preferințele consumatorului român, consumator care începe să devină din ce în ce mai atent și mai pretențios cu ce cumpără.
Din păcate, conceptul de delivery-on-demand (DOD) este încă departe de a fi înțeles de producătorii români din agricultură, dar pare că începe să „prindă roade” la marii operatori economici.