Iată că fermierii români obțin o primă victorie, ce-i drept timidă, în demersul lor de a obliga comercianții, și în special pe marii retaileri, să semnaleze corespunzător produsele alimentare care conțin grăsimi saturate hidrogenate.
Astfel, în urma protestului organizat la începutul săptămânii, la Satu Mare, de fermierii membri ai Uniunii de Ramură Națională a Cooperativelor din Sectorul Taurin (UNCST) – BOVICOOP, Auchan Satu Mare a luat decizia de a semnala clinților săi, la raft, produsele cu conținut de grăsimi saturate hidrogenate.
Poate părea doar o victorie timidă, având în vedere că este vorba doar de unul dintre sutele de magazine gestionate de marii retaileri în România, însă este un prim pas important care, iată, vine chiar înainte ca autoritățile de la noi din țară să înceapă să ia vreo măsură concretă în acest sens.
În adresa înaintată luni Guvernului, reprezentanții BOVICOOP cereau respectarea Regulamentului (UE) 2019/649 al Comisiei din 24 aprilie 2019 care obligă toate statele membre la limitarea a 2g grăsime hidrogenată „trans” (AGT)/100g grăsime, precum și a Legii nr. 88/2016 și a Legii 307/2022 privind noile condiții de desfacere și etichetare a laptelui și a produselor lactate.
„Ca Uniune de Ramură Națională a Cooperativelor din Sectorul Taurin, ne vedem responsabili în a aduce la cunoștință populației, implicațiile asupra organismului printr-un consum repetat a acestor grăsimi saturate hidrogenate. Unul din obiectivele noastre este acela de a îmbunătății educația alimentară în România și de a promova produsele naturale românești. Manifestul public organizat de membrii noștri de la Satu Mare este un real semnal de alarmă și nu trebuie tratat cu indiferență, înainte de orice, sănătatea noastră este primordial”, a scris vineri, într-o postare pe rețelele sociale, președintele UNCST – BOVICOOP, Daniel Frei.
Ce sunt grăsimile saturate hidrogenate
Procesul de hidrogenare datează din 1902, când Wilhelm Normann și-a brevetat invenția, ca mai apoi, în 1911, să apară pe piață, sub denumirea de „Crisco”, primul produs alimentar cu conținut de grăsimi saturate – binecunoscuta margarină. Acest produs a fost consumat timp de 8 decenii fiind considerat a fi cel mai accesibil, sățios și ieftin produs alimentar a acelor vremuri de criză și război, până când organizațiile mondiale de sănătate au demonstrat nocivitatea lor, reamintesc reprezentanții BOVICOOP.
Potrivit acestora, procesul de hidrogenare a adus o serie de avantaje procesatorilor de produse alimentare, însă cu efecte dezastruoase asupra sănătății consumatorilor.
Astfel, prin hidrogenare se produc anumite modificări chimice a grăsimilor (acizii grași nesaturați „cis”, se transformă în acizi grași saturați „trans”), astfel că uleiurile lichide sunt transformate în grăsimi solide sau semisolide. Mai mult decât atât, devin slab oxidative, adică râncezesc mai greu. Ei bine, astfel de produse tartinabile care pot să înlocuiască cu ușurință untul, care este mai scump, și nu râncezesc repede au reprezentat o adevărată bucurie pentru procesatori.
Pe de altă parte însă, afecțiunile pe care le provoacă celor ce consumă astfel de alimente sunt dintre cele mai grave: modificarea colesterolului, din HDL(bun), în LDL(rău), boli coronariene, ateroscleroză, dereglări ale sistemului nervos, boli inflamatorii, apariția obezității si implicit a diabetului zaharat.
Grăsimi saturate hidrogenate se găsesc într-o serie de produse vegane, alternative vegane din carne ori lactate vegane, de aceea, membri UNCST – BOVICOOP atrag atenția consumatorilor să ia seama cu precădere la produsele de post și să citească eticheta cu atenție înainte de a cumpăra și de a consuma astfel de produse.
„Avem senzația că ne-am întors în timp, atunci când untul era un lux alimentar și contextul geopolitic înspăimântător, astfel procesatorii au trebuit să se reinventeze. Trendul internațional care promovează alimentația bazată exclusiv pe produse vegane poate să fie pe cât de «sănătos» promovat, pe atât de periculos! Este alegerea fiecăruia, însă haideți să o facem conștienți și nu în funcție de marketing sau preț! Noi vom promova întotdeauna consumul produselor alimentare naturale și românești spre sănătatea noastră și a urmașilor noștri!”, transmit reprezentanții fermierilor.