Afacerile producătorilor români de vin au nevoie de o piață solidă de export pentru a rezista în fața concurenței mondiale, recunosc chiar viticultorii. Trebuie să găsim un debuşeu puternic la export, ca să ajungem la vânzări de 25-30% din producţie în zece ani, spun reprezentanții industriei. Totul depinde însă de găsirea și punerea în aplicare a unei strategii coerente la nivel național.
Situația producătorilor de vin din România nu este una prea fericită, mai ales că în ultima vreme consumul s-a redus semnificativ pe fondul pandemiei de coronavirus. Iar singura alternativă este exportul. De exemplu, Republica Moldova exportă aproximativ 70% din producția de vin, iar bulgarii exportă circa 60 de procente.
România este unul dintre cei mai mari producători de vin din Europa. În 2019, ultimul an pentru care există date disponibile certificate, producătorii locali de vin au exportat 23,4 milioane de litri de vin, ceea ce înseamnă doar 6% din producţia totală. În acest timp, vinurile locale sunt nevoite să concureze cu cele din import, venite din țări care susțin puternic industria și exporturile specifice. Astfel, România este principala piaţă de desfacere a vinului îmbuteliat în Republica Moldova, exporturile vecinilor de peste Prut crescând anul trecut cu 20 de procente.