Prețul porumbului rămâne destul de constant atât în lume, cât și în Portul Constanța, pe fondul ultimelor actualizări privind prognozele de recoltă. Dacă Uniunea Europeană suferă din punct de vedere al producției, se pare că o parte din deficit va fi compensat de marfa venită din Ucraina, ale cărei prognoze arată foarte bine.
Potrivit lui Cezar Gheorghe, expert în piețele de mărfuri, porumbul se vinde în această perioadă în Portul Constanța cu aproximativ 285 euro/tonă. Iată analiza prezentată de specialist în emisiunea Agrojurnal la Digi24:
”Raportul USDA ne-a arătat o degradare a recoltei americane, prin prisma reducerii producției la hectar, scăzând practic de la un nivel de 365 milioane tone la 353-354 milioane tone. Nu este un impact deosebit de mare, este practic un factor care consolidează prețul porumbului așa cum este el astăzi.
Producția Europeană este degradată de către o casă foarte celebră de analiză la nivelul de 52 milioane de tone, față de 59 milioane tone, cât o cota Comisia Europeană acum două săptămâni. Noi rămânem la 55 milioane de tone. Să știți că această cifră nu reprezintă prea mult, pentru că va fi compensată de Ucraina care primește un boost de recoltă, prin prisma raportului USDA, de 1,5, poate 2 milioane de tone, ajungând astfel la un nivel de 32 milioane de tone. O parte din această marfă va fi cu siguranță dirijată prin România, prin Ungaria, prin Polonia, către Uniunea Europeană, pentru că avem un deficit clar de porumb.
În ceea ce privește coridorul verde, avem tentația să spunem că nu se va opri, nu se va întâmpla nimic deosebit, pentru că Ucraina este un partener vechi al Chinei în ceea ce privește exporturile de porumb, iar logistica din Ucraina până în China este mult mai competitivă decât cea sud-americană sau nord-americană.
Prețul porumbului în Portul Constanța se duce astăzi undeva la 280-285-290 euro/tonă. Dacă ne uităm la discountul practicat de porumbul ucrainean, să știți că el se vinde cam cu 200-205 dolari în REM, dar barja până la Constanța costă 70-75 dolari/tonă, astfel încât transbordul din barjă în navă și adaosul comercial duce la același nivel de preț”, a precizat Cezar Gheorghe.