Pe lângă clasica măsură pentru instalarea ca șefi de exploatație, tinerii fermieri vor avea la dispoziție, în perioada 2023-2028, încă o intervenție cu o finanțare ceva mai consistentă, pe care o vor putea accesa. Momentan nu știm când va vi lansată această linie de finanțare, însă cunoaștem câteva condiții generale care trebuie îndeplinite de beneficiari.
În primul rând, această intervenție, denumită DR-12, se adresează în primul rând fermierilor care au încheiat proiecte pe instalarea tinerilor fermieri în exercițiul financiar precedent. Aceștia vor primi 200.000 de euro/fermă, cu un grad de cofinanțare din fonduri proprii cuprins între 20% și 35%.
”După ce fermierul primește tranșa a doua pe instalare, va putea să aplice pentru noul program cu siguranță, pentru că în acel moment este închis, practic, proiectul de tânăr fermier.
Investițiile în consolidarea exploatațiilor tinerilor fermieri instalați și a fermierilor recent instalați are o valoare a sprijinului de maximum 200.000 euro/proiect, iar costurile eligibile pornesc de la 65%, până la 80%, în funcție de condiții. Eligibili sunt tinerii fermieri care au finalizat implementarea planului de afaceri în cadrul submăsurii 6.1 din PNDR.
Condițiile de eligibilitate sunt: să figureze în sistemul APIA în anul anterior depunerii cererii de finanțare, investiția trebuie să se realizeze în cadrul unei ferme cu o dimensiune economică de minimum 12.000 SO, trebuie să dovedească viabilitatea economică a investiției pe baza unei documentații tehnico-economice, trebuie să demonstreze asigurarea cofinanțării investiției, investiția trebuie să respecte prevederile legale în vigoare; și mai este ceva foarte important: în urma evaluării exacte, trebuie să asigure prin investiție posibile economii de apă cu minim 10%. Aici se face o documentație întreagă.
Investițiile eligibile sunt: construcții noi sau modernizări, inclusiv spații protejate pentru culturile agricole, hala pentru facilitățile de condiționare și depozitare a produselor agricole, investițiile în modernizarea fermelor pomicole, unitățile de condiționare și depozitare, achiziția de utilaje agricole, remorci, semiremorci și alte echipamente tehnologice; la fel se poate dezvolta componenta de marketing la nivelul exploatației, inclusiv magazinele la poarta fermei”, a explicat consultantul Cosmin Măglaș pentru AGRO TV, în emisiunea ”Agricultura la Raport”.