STATISTICI: Fermierii romani au multa experienta practica, dar slaba pregatire profesionala

În anul 2016, doar 2,8% dintre manageri au absolvit învăţământ agricol (educație de bază) și 0,4 % educație completă), înregistrând o ușoară creștere față de 2010 când 2,5% dintre manageri aveau educație agricolă de bază și completă), se arată în analizat SWOT al noului PNS realizat de MADR. Aceste date sunt cu mult sub nivelul UE 28, unde 31,6 % au o educație de bază și completă.

Totodată, în timp ce 96,7% din managerii români aveau doar experienţă practică agricolă, media în UE 28 este de 68,3%.

În ceea ce privește pregătirea tinerilor manageri de exploatație (sub 35 ani) la nivelul anului 2016, formele de învățământ agricol absolvite au fost:

  • 3,2% educație de bază
  • 0,9% educație completă
  • 89,6% aveau doar experiență practică agricolă agricolă.

De asemenea, studiile în sectorul agricol vizează inclusiv noi tehnologii, drept pentru care tinerii fermieri sunt mult mai adaptabili implementării acestora la nivelul exploatației agricole.

Cauzele slabei pregătiri profesionale în rândul tinerilor fermieri

  • scăderea numărului de licee cu profil agricol
  • diminuarea activității practice a elevilor din cadrul liceelor
  • numărul insuficient de parteneriate cu ferme performante sau cu asociații de fermieri în care elevii pot dobândi abilități practice

În anul școlar 2015-2016, din 62 de licee cu calificare în agricultură, doar 24 și-au desfășurat activitatea în parteneriat practic cu agenți economici, iar în anul următor, 2016-2017, jumătate din liceele cu profil agricol aveau contracte de practică cu cel puțin doi agenți economici.

Deși situația parteneriatelor încheiate între liceele care oferă calificări profesionale și agenți economici are o tendință de creștere, studenții nu vin din aceste licee cu o experiență practică consolidată, ci o dobândesc direct în ferme cu sprijinul antreprenorilor locali implicați în agro-afaceri.

Factori ce au contribuit la scăderea nivelului de instruire a managerilor exploataţiilor agricole

  • Atractivitatea scăzută a sectorului agricol
  • Scăderea numărului de absolvenţi ai școlilor cu profil agricol

Soluții analizate de MADR

  • Completarea curriculei din planul de învățământ cu stagii de practică în ferme private. Ceea ce poate crește șansele ca tinerii absolvenți de licee agricole să fie mai adaptabili pentru desfășurarea activităților în zonele rurale.
  • O altă facilitate fiscală acordată de curând la nivel național pentru liceele tehnologice cu profil preponderent agricoleste aceea prin care MADR susţine alături de autoritățile locale și de MEN, finanţarea de investiţii specifice în agricultură pentru infrastructură, terenuri şi mijloace de învăţământ, precum şi cheltuieli pentru materiale necesare funcţionării acestora.

Conform unui studiu realizat pe 211 cooperative agricole, la nivel național, nivelul de educație al fermierilor cooperatori peste media agricultorilor, respectiv:

  • liceu: 38%
  • studii universitare de specialitate 33%
  • studii postuniversitare de specialitate 9%

Acest studiu face parte din analiza SWOT a Planului Național Strategic PNS 2021-2027 care urmărește atragerea și menținerea tinerilor agricultori în mediul rural pentru a dezvolta și consolida afacerile proprii. Este accentuat faptul că prin asociere în cooperative vor putea avea un impact pozitiv major asupra mediului rural. Potrivit analizei MADR, acestea vor trebui fructificate și coroborate cu facilitățile naționale acordate tinerilor. Așadar, prin consolidarea cooperativelor se va putea îndeplini un obiectiv bugetar important, acela de fiscalizare a unei părți din producția agricolă aflată în zona gri care ar aduce după perioada actuală de criză, venituri considerabile către statul român, se menționează în analiza Ministerului Agriculturii.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.