În perioada Postului oamenii caută produse alimentare specifice, respectiv produse de morărit și panificație, legume, fructe, produse de patiserie și zaharoase, alimente conservate, ciuperci, cafea, produse naturiste, cu excepția unor zile cu dezlegare la pește.
Având în vedere cantitatea de produse alimentare din această categorie care sunt la procesare și în distribuție pe piața de consum și care este mai mare decât în mod obișnuit, există riscul ca pe parcursul fluxului tehnologic să fie supuse contaminării cu microorganisme sau prin substanțe chimice (contaminanți naturali care sunt introduși accidental sau prin tratarea inadecvată a alimentelor), factori care se împart în două categorii:
- contaminare biologică — bacterii, fungii, viruși sau paraziți,
- contaminanți chimici — care includ substanțe chimice provenite din mediu,
- contaminanți, metale grele sau alte reziduuri.
Din acest motiv este absolut necesar ca siguranța produselor alimentare să poată fi obținută și controlată prin metode care să asigure identificarea și înlăturarea pericolelor potențiale de contaminare, înainte de consumul produsului finit.
Legislația și regulile din domeniul siguranței alimentelor pe întregul lanțul alimentar, obligă operatorii din acest domeniu de activitate, să garanteze că alimentele sunt sigure pentru consumatorul final și nu prezintă risc pentru sănătatea populației.
În aceiași măsură pentru prevenirea apariției unui disconfort alimentar, sau toxiinfecții alimentare sunt responsabilizați, în contextul normelor sanitare veterinare și pentru siguranța alimentelor și consumatorii de alimente specifice acestei perioade, cu respectarea unor recomandări care se referă la:
- achiziționarea alimentelor de origine non-animală specifice postului numai din spații sau unități înregistrate sanitar veterinar, care garantează, prin examen de specialitate, calitatea și salubritatea acestora, evitând comerțul ‘stradal’ (atenție la ciuperci, urzicuțe, sucuri sau produse diferite, conservate la domiciliul comerciantului, neautorizat);
- citirea cu atenție a instrucțiunilor de pe etichetele produselor alimentare, ambalate, care în mod obligatoriu trebuie să conțină informații privind elementele componente, modul de păstrare, preparare corectă și termenul de valabilitate;
- păstrarea corectă a alimentelor pentru a evita deprecierea calitativă, în frigider, în spații uscate la temperaturi optime, după caz;
- evitarea manipulării alimentelor de către persoane care prezintă leziuni la nivelul degetelor de la mâini;
- păstrarea în condiții de maximă igienă a tuturor suprafețelor destinate preparării alimentelor (mese, blaturi, veselă, etc);
- folosirea la prepararea alimentelor numai a apei potabile;
- spălarea atentă a fructelor, a zarzavaturilor și verdețurilor folosite în rețetele culinare sau când acestea se consumă crude;
- asigurarea condițiilor de protecție necesare evitării oricărui contact între alimentele destinate consumului și insecte, rozătoare, sau alte animale;
- gestionarea corectă a resturilor vegetale;
Cu referire la aprovizionarea cu pește sau produse din pește, alimente care se pot consuma în anumite zile din perioada Postului, atenționăm ca populația să cunoască următoarele:
Peștele se comercializează în stare vie, refrigerată, congelată, sărată, uscată, afumată, marinată, conservată etc. Comercializarea acestuia este admisă numai în unități specializate, sau secții ale magazinelor alimentare înregistrate sanitar veterinar.
Peștele în stare vie — se păstrează în spații frigorifice sau în vase speciale cu apă.
Temperatura optimă a apei trebuie să fie de plus 4 plus 6 grade Celsius (pe parcurs se răcește cu gheață până la plus un grad Celsius). Peștele în stare vie, în condițiile expuse mai sus, se păstrează nu mai mult de 24 de ore.
Suprafața peștelui trebuie să fie curată, fără lovituri și semne de boală, solzii de culoarea naturală, caracteristică speciei date și să fie lipiți strâns de corpul peștelui.
Nu cumpărați pește, dacă are ochii tulburi sau urechile dezlipite de bronhii, dacă are un miros specific neplăcut, iar la apăsare degetul intră cu ușurință în carne lăsând urme care nu mai revin la normal.
Peștele refrigerat este acel pește la care temperatura corpului în profunzimea țesutului muscular variază de la minus un grad Celsius la plus 5 grade Celsius.
Nu cumpărați pește refrigerat cu leziuni mecanice, cu consistență slab compactă, cu miros de fermentare în bronhii, cu prezența stratului exterior mucilaginos (cleios).
Peștele congelat se consideră acel pește procesat la care temperatura în profunzimea țesutului muscular este coborâtă până la minus 18 grade Celsius cu menținerea calității gustative și a valorii nutritive a peștelui viu.
Nu cumpărați pește congelat cu prospețime îndoielnică, cu miros de rânced, cu nuanță gălbuie a pielii și a stratului de grăsime, precum și cu gust amar.
Verificați pe etichetă data recoltării și data congelării.
Pește în conserve și semiconserve este divers: conserve naturale, conserve din pește în suc propriu, conserve din pește cu adaos de ulei vegetal, conserve din pește în sos de tomate, șprote în ulei, semiconserve cu diferite adaosuri și multe altele.
Conservele din pește se ambalează în cutii metalice sau din sticlă.
Pe cutii trebuie să fie imprimate următoarele informații:
- denumirea și adresa producătorului;
- denumirea țării de origine;
- data fabricării (ziua, luna, anul)
- termenul de valabilitate
- cantitatea netă a produsului;
- condițiile de păstrare;
Temperatura de păstrare a conservelor, optimă este până la plus 15 grade Celsius, dar să nu fie mai mică de 0 grade Celsius, iar pentru semiconserve de la minus 6 până la plus 6 grade Celsius
Nu cumpărați conserve fără etichete, în cutii ruginite, cutii deformate, bombate și cu ermeticitatea deteriorată.
Nu consumați conserve și semiconserve din pește înainte de a verifica aspectul exterior (miros, culoare), precum și conținutul (gustul), consistența (uniformitatea și densitatea) acestora.
Sortimentele de pește sunt însoțite obligatoriu de certificat de confirmitate privind calitatea, originea acestuia și valabilitatea, eliberat sub responsabilitatea operatorului economic furnizor.
În situația în care consumatorii constată neconformități privind calitatea produselor alimentare achiziționate se recomandă solicitarea medicilor veterinari arondați, sau specialiștii în domeniu din cadrul D.S.V.S.A. județeană, pentru a se intervenii operativ și eficient.