Deși au avut întotdeauna un rol important pentru comunitățile locale, din perspectiva socializării, cârciumile de la sate sunt acum în pericol de a fi închise. Se întâmplă în Cehia, o ţară renumită pentru cultura berii, unde creşterea costurilor ameninţă să închidă multe din aceste locaţii, transmite agenția Reuters, citată de AGERPRES.
După restricţiile din timpul pandemiei, sectorul se confruntă cu o nouă lovitură, pe măsură ce clienţii şi-au schimbat obiceiurile de consum, reducându-și cheltuielile.
„În multe sate, poate chiar şi la noi, cârciuma va înceta să existe”, spune Helena Chytra, primarul din satul Sec, cu o populaţie de 318 de locuitori.
„În urmă cu cinci sau zece ani, în weekend cârciuma era plină. Nu era un loc liber vineri sau sâmbătă seara”, a adaugat cu amărăciune Helena Chytra, care acum caută un nou operator pentru cârciuma din sat U Kryslu.
Cehii sunt lideri mondiali la consumul de bere per capita, cu 129 de litri pe an, însă au început încet-încet să se îndrepte spre consumul la domiciliu, o tendinţă care a continuat şi după ce pandemia s-a încheiat, mai ales după ce anterior interzicerea fumatului a afectat şi ea afacerile cârciumilor.
O analiză a firmei Plzensky Prazdroj, compania care produce renumita marcă de bere Pilsner Urquell, arată că aproximativ 12% din puburile din localităţile din Cehia cu mai puţin de 5.000 de locuitori s-au închis în ultimii trei ani, o rată dublă faţă de situaţia din marile oraşe.
Potrivit multor analişti, situația va deveni și mai sumbră în contextul în care creşterea rapidă a costurilor ar putea fi lovitura finală pentru multe alte cârciumi de la sat.
„Deseori, datele economice pentru o cârciumă dintr-un sat nu arată prea bine”, spune Lubos Kastner, proprietar de restaurant şi membru al Institutului gastronomic din Cehia. Acesta este convins că, pe măsură ce condiţiile economice se vor înrăutăţi, cârciumile de la sat vor suferi o lovitură și mai dură.
De teamă că vor pierde şi puţinii clienţi pe care îi mai au, mulţi proprietari de cârciumi mici se tem să recurgă la creşteri de preţuri, chiar dacă în luna mai inflaţia în Cehia a urcat la 16%, cel mai ridicat nivel din ultimii 30 de ani, pe fondul creşterii facturilor la electricitate şi alte costuri.
„La toamnă va începe o perioadă dificilă pentru multe cârciumi mici”, estimează Hanus Vala, proprietarul cârciumii Na Palube Steakhouse din Milevsko, regiunea Boemia.
Pentru a-i ajuta pe proprietarii de cârciumi de la sate, producătorul de bere Plzensky Prazdroj a lansat programul „Village”, prin care le oferă acestora consultanţă şi sprijin financiar.
Un exemplu este Eva Vejvancicka, proprietara cârciumii U Kantu din satul Myslovice, care a primit finanţare de Plzensky Prazdroj pentru a moderniza terasa pubului, încerând astfel să împiedice închiderea singurului loc unde se pot organiza evenimente în satul cu 131 de locuitori.
„Cârciuma este importantă pentru oamenii care vor să se întâlnească. Aici nu avem nici măcar un magazin. Dar aici a fost întotdeauna o cârciumă”, spune Eva Vejvancicka.
Programul celor de la Plzensky Prazdroj a început în 2017 cu 80 de puburi, iar acum sunt aproape 900 de puburi care au apelat la această formă de ajutor, adică aproximativ 10% din cârciumile din satele din Cehia. Ajutorul include granturi directe precum şi consultanţă cu privire la îmbunătăţirea meniului şi a aspectului cârciumii. Purtătoarea de cuvânt Petra Kubova subliniază că programul vizează cârciumile din localităţile cu mai puţin de 5.000 de locuitori, unde pubul este unul din puţinele locuri unde oamenii pot socializa.
„Fiecare sat se bazează pe trei piloni: biserica, stadionul de fotbal şi cârciuma, care ajută la susţinerea comunităţii. Fără unul din aceşti piloni, satul pierde un picior de susţinere”, spune Petra Kubova.
Sursa foto: Engin Akyurt/Pixabay