26 mai 2022 - 05:32

Retailerii se plâng de „reglementările excesive” din comerțul alimentar

Asociaţia Marilor Reţele Comerciale din România (AMRCR) consideră că reglementările care urmează a fi făcute odată cu transpunerea în legislaţia naţională a unei Directive europene (633 UTP) vor crea mari probleme comerțului alimentar, se arată într-un comunicat al retailerilor dat publicității prin AGERPRES.

„Un val nesfârşit de reglementări excesive şi nejustificate, care se adaugă la creşterile inflaţioniste din zona energiei şi provocărilor geostrategice, este aproape să copleşească desfăşurarea comerţului alimentar, deşi acesta a funcţionat cu succes în perioada dificilă a pandemiei. Invocându-se transpunerea în legislaţia naţională a unei Directive europene (633 UTP), sunt aproape de a fi transformate în lege, în cadrul circuitului parlamentar, prevederi care denaturează scopul Directivei fiind susceptibile de a afecta concurenţa, încălcând legi naţionale importante şi chiar prevederi constituţionale”, se arată într-un comunicatul AMRCR.

Reprezentanții asociației de retaileri susțin că textul Directivei este modificat substanţial şi pare dedicat numai pentru o mică parte din ceea ce înseamnă întregul ansamblu economic format din fermieri/procesatori/producători/ retaileri/consumatori.

„Un act normativ nu ar trebui să permită crearea unor mecanisme discreţionare, care să modifice major modalitatea de lucru dintre furnizori şi retaileri şi care să ducă la consecinţe necontrolabile pentru consumatorul final, putând afecta diversitatea, calitatea produselor sau chiar accesul pe piaţă al unor anumite categorii de producători. Se invocă excesiv dezideratul promovării producătorului local, însă, în fapt, niciuna dintre prevederile transpunerii nu susţine în mod concret acest lucru”, se mai spune în comunicatul AMRCR.

Asociația susține că produsele agroalimentare româneşti sunt deja, prezente pe scară largă, susţinute şi promovate în toate lanţurile de retail, în multe dintre ele ajungând la 95-100% din game, în sezon.

Retailerii se plâng că se încearcă o interpretare „fundamental diferită” față de textul Directivei, aşa cum a fost el conceput de legiuitorul european, care incriminează deja practici comerciale care au fost declarate neloiale, interzicându-le în mod expres şi pentru a căror nerespectare sunt prevăzute sancţiuni extrem de ridicate. Aceștia mai atrag atenția că Directiva 633 UTP a fost adoptată de Uniunea Europeană în 2019 chiar în perioada când România deţinea preşedinţia Consiliului Uniunii Europene.

„Deşi a coordonat respectivele lucrări la nivel comunitar, când a venit timpul transpunerii, în România s-a ajuns la concluzia că este absolut normal ca la mai puţin de doi ani distanţă să fie adoptată o variantă fundamental diferită faţă de cea agreată împreună cu celelalte 26 de state, fără nicio justificare, fie ea şi minimală, a acestei schimbări radicale de poziţie”, precizează AMRCR.

Reprezentanții retailerilor susțin că se ajunge ca proiectul de lege să modifice acte fundamentale din legislaţia naţională, printre care Codul Fiscal, Codul Civil, Codul de procedură civilă prin instituirea unor proceduri ad-hoc de judecată şi, nu în ultimul rând, articole din Constituţie precum cele care garantează libertatea economică, economia de piaţă şi exerciţiul unor drepturi şi libertăţi.

„Aceste noi prevederi legislative nu vor aduce altceva decât o maximă bulversare în piaţă, o presiune asupra funcţionării optime a lanţurilor de aprovizionare, câştigători de conjunctură şi crearea de obstacole suplimentare şi majore în dezvoltarea de strategii comerciale în detrimentul atât al producătorilor cât şi al comercianţilor, fără beneficii pentru consumatori”, se mai arată în comunicat.

În opinia retailerilor, prin noile reglementări, consumatorului i se va limita posibilitatea de a alege între un număr cât mai mare de sortimente şi varietăţi de produse de calitate, iar accesul la mărci alimentare, în care s-au investit foarte multe resurse, inovaţie şi logistică, va fi restricţionat şi va începe treptat să fie tot mai dificil şi mai costisitor.

„Susţinem transpunerea Directivei 633 în legislaţia naţională în litera şi spiritul în care a fost adoptată, fără denaturări şi adăugiri nenecesare pentru evitarea oricăror abordări hazardate care pot arunca sistemul comercial alimentar din ţara noastră, într-o zonă de maximă incertitudine cu efecte colaterale greu de anticipat, mai ales într-o perioadă atât de incertă şi plină de provocări”, spun retailerii.

Asociaţia a lansat un apel către Parlament, Guvern şi Preşedinţie prin care susțin că în actualul context economic, social şi geostrategic, sectorul de comerţ cu produse alimentare, care a funcţionat cu succes în perioada extrem de dificilă a pandemiei, se confruntă cu provocări suplimentare fără precedent şi riscă sa fie puternic afectat de „tăvălugul legislativ în desfăşurare”.

În același timp, Marile Reţele Comerciale din România au reiterat că vor asigura stocurile de alimente şi aprovizionarea ritmică a magazinelor şi vor continua să ofere consumatorilor din România produse de calitate la preţuri competitive şi stabilitate angajaţilor.

Asociaţia Marilor Reţele Comerciale din România grupează mai multe companii de retail alimentar şi nealimentar din România precum: Altex, Artima, Auchan, Brico Depot, Carrefour, Columbus, Cora, DM Drogerie Markt, Decathlon, Dedeman, Flanco, Hornbach, Ikea, Kaufland, Lidl, Mega Image, Metro Cash & Carry, Mobexpert, Penny, Profi, Selgros şi este membră a Confederaţiei Patronale „Concordia” şi a organizaţiei „EuroCommerce”.

Imaginile folosite sunt pur ilustrative. Unele sunt preluate de pe internet si pot sa nu se identifice cu momentul sau subiectul ori sa nu reflecte exact realitatea articolului.

  1. Nu mai amestecați producătorii in aceeași linie cu retailerii, pentru ca in ultimii 7 ani v-ați bătut joc de noi, cei care avem cheltuieli 1 an întreg pentru a obține un produs , cu un randament la limita falimentului indus de politicile de jefuire , contracte ce au clauze abuzive, condiții falimentare cu zeci de penalități ascunse in sute de pagini ale contractelor d-voastră .Fermierii se închid și d-voastră prosperați, cum justificati?

  2. Mai mult , eu pot pune la dispoziția cu cât pleacă produsele din ferma mea și cu cât comercializează retailerii produsul . Un exemplu , din ferma 5 lei ( perioada cultura vegetală și creștere -1an și doua luni- linie de credit banca 1 an ) abatorizez preț 9lei (24 ore-credit furnizor , adică fermierul )retailer 19lei (48 ore- credit furnizor Pt ca plățile nu le fac mai devreme de 30 zile)…..asta e realitatea!!!!

Comments are closed.