Programul LEADER, duș rece la Bruxelles: „Coborâți din turnul de fildeș al birourilor!”
De multe ori, realitatea cu care se confruntă fermierii și comunitățile rurale e mult diferită de cum se văd lucrurile din birourile de la Bruxelles, acolo unde politicienii și birocrații gândesc politicile agricole al Uniunii Europene. Este și cazul programului de dezvoltare locală, LEADER.
Într-un raport special despre programul LEADER prezentat de Curtea Europeană de Conturi în cadrul reuniunii comune a Comisiei de Control Bugetar și Comisiei pentru Agricultură și Dezvoltare Rurală se arată că, deși au apărut îmbunătățiri în anumite domenii și că abordarea acestui program facilitează implicarea la nivel local, există puține beneficii care să depășească costurile și riscurile acestui program.
„Nimic mai eronat!”, atrage atenția eurodeputatul Daniel Buda, care s-a arătat deranjat profund de aceste concluzii În intervenția sa din cadrul reuniunii comune a celor două comisii, Daniel Buda a ținut să sublinieze că beneficiile programului LEADER nu sunt deloc puține la număr, dând exemplul unor situații din România în care finanțarea din acest program a făcut diferența.
În opinia sa, problema e finanțarea insuficientă a programului LEADER!
„Nu ne putem lipsi de acest program, este unul dintre cele mai importante programe atunci când vorbim de o abordare de jos în sus, care dă posibilitatea comunităților cele mai retrase și puțin dezvoltate să-și rezolve problemele!”, este de părere Daniel Buda.
Potrivit raportului Curții Europeane de Conturi, prezentat în cadrul reuniunii de către Eva Lindstrom, programul LEADER, introdus în 1991 pentru a susține dezvoltarea zonelor rurale dezavantajate, se caracterizează în primul rând prin aplicarea unor metode participative și de jos în sus care să implice comunitățile locale în dezvoltarea proiectelor și luarea de decizii. Această abordare participativă, facilitează angajamentul local și implică și costuri suplimentare față de finanțarea din programele mainstream ale UE.
„Costurile apar din structuri administrative locale, din nevoia de a finanța acest lucru și în cazul LEADER, am găsit că e vorba de 1 mld de euro, adică 24% din cheltuielile totale până în 2020. În programele mainstream, limita pentru susținere și asistență tehnică era de 4%, asta ca să facem o comparație. Sigur, înțelegem că e vorba de o abordare de jos în sus și înțelegem potențiala valoare a implicării locale, dar ca auditori ne uităm la rezultatele existente pe baza așteptărilor Comisiei față de aceasta. Principala noastră de întrebare de audit a fost: A dezvoltat programul LEADER beneficii care să justifice costurile adiționale și riscurile adiționale?”, a spus Eva Lindstrom.
Deși, în analiza lor, auditorii au considerat că majoritatea statelor membre au aplicat proceduri potrivite pentru a selecta și a aproba grupurile de acțiune locală, în raport se arată că abia 39% din proiectele planificate au fost de fapt plătite, finanțate. O altă concluzie importantă a fost că femeile și tinerii au fost subreprezentați în instituțiile de decizie ale grupurilor de acțiune locală, acoperind abia 21% din aceste poziții. În ceea ce privește vârsta, 16% din grupurile de acțiune locală nu aveau pe nimeni sub 30 de ani, existând astfel riscul ca nevoile și interesele tinerilor să nu fie luate în considerare.
„De asemenea, am descoperit că multe proiecte au folosit activități destul de standard, pentru care există alte programe UE sau naționale de finanțat. LEADER este folosit pentru a finanța activități care ar fi putut și ar fi trebuit să fie finanțate din alte fonduri naționale sau regionale. Este important ca la Comisie să se evalueze cuprinzător toate aceste costuri și beneficii ale abordării LEADER. Știu că Comisia planifică să publice o evaluare în 2023 și recomandăm așadar Comisiei ca această evaluare să acopere în primul rând calitatea strategiilor de dezvoltare locală și procesele de aplicare, să vadă dacă e posibil să se reducă costurile și complexitățile administrative”, a mai spus Eva Lindstrom.
Deputatul Daniel Buda nu a ezitat însă să ia o poziție fermă împotriva concluziilor raportului Curții de Conturi Europene asupra eficacității programului LEADER.
„Nu îmi propun astăzi să mă cert cu Curtea de Conturi, dar trebuie să resping din capul locului concluziile acestui raport, deoarece mi se pare că sunt desprinse de la realitate. Doamna director, cum credeți dumneavoastră că se pot evalua în teren beneficiile acțiunii programului LEADER? Și încep prin a vă da un exemplu din România. În regiunea de unde provin eu, în urmă cu aproximativ șase ani de zile, nu aveam capele mortuare, așa era situația la acea vreme. Convoiul mortuar s-a dus pe un drum național, a venit un tir și a omorât 7 oameni. Primarul a accesat fonduri din programul LEADER și a făcut capelă mortuară, ca să nu mai aibă expunere la o astfel de situație. Cum evaluați dumneavoastră viețile celor 7 oameni? Sau a altor oameni care își puteau pierde viața? Dat fiind faptul că am putut să accesăm aceste fonduri LEADER, iată că nu mai avem acest risc. Cum îl evaluați în teren?”, a ripostat Daniel Buda.
În opinia sa, există la nivelul structurilor europene o abordare pe două voci, care nu este deloc benefică.
„Cunosc foarte mulți primari, care de exemplu, pentru că sunt dintr-o zonă oarecum deluroasă sau muntoasă, au cumpărat utilaje, tractoare, escavatoare, buldoescavatoare și au prevenit în foarte multe situații în care inundațiile ar fi ras probabil sate întregi. Cum evaluați dumneavoastră chestiunea aceasta? Nu vizionați doar în alb și negru! Coborâți puțin din acel turn de fildeș de unde sunteți de la Curtea de Conturi! Haideți în teren să vedem cum evaluăm aceste chestiuni! Alt aspect: se pare că suntem într-o fractură de logică când dumneavoastră ne spuneți că s-au finanțat acțiuni, în condițiile în care acele obiective de lucru puteau fi finanțate din alte axe de finanțare. Perfect de acord cu dumneavoastră! Dar atunci, de ce mai vorbim la nivel european de sinergia fondurilor pentru a dezvolta comunitățile locale? Avem o abordare pe două voci: Comisia ne spune să abordăm sinergia fondurilor, iar pe de altă parte Curtea de Conturi vine și ne spune: nu, nu treceți prin programul LEADER, nu puteți lua banii din altă parte?”, a mai spus Daniel Buda.
Eurodeputatul român a subiniat chiar faptul că principala problemă a programului LEADER constă în faptul că este insuficient finanțat la nivelul statelor membre.
„Ar trebui să fie mult mai mult finanțat pentru că acești bani sunt apropiabili pentru cetățeni din punct de vedere al formalităților și al etapelor care să fie parcurse. Ați vorbit de 8 pași, dar eu nu știu unde sunt acei 8 pași, pentru că în România nu-i avem. În România este destul de simplu să facem acest lucru și marea problemă este că nu avem acești bani la dispoziție”, a continuat Daniel Buda.
Acesta a cerut în finalul intervenției sale o finanțare mai consistentă a programului LEADER, arătând că beneficiile din teren sunt incomensurabile, dar că, pentru a le vedea la adevărata valoare, este necesar ca funcționarii din birouri să coboare din când în când în mijlocul oamenilor.
„Deci una peste alta, doamna director, dacă ceva funcționează în Europa, acest program LEADER funcționează foarte bine și aduce plus valoare în teren, în zone în care altfel n-am putut să facem aceste lucruri, în zone îndepărtate, zone greu accesibile, pentru că procedura de accesare a acestor fonduri este mai redusă, și atunci este mai apropiabilă. Toți acești bani să știți că se regăsesc! Cum evaluați dumneavoastră o grădiniță făcută, de exemplu, într-un sat? Pentru că avem grădiniță, avem școli, avem dispensare. Putem evalua sănătatea oamenilor? O numărăm? O cuantificăm? O cântărim? Ce facem? V-aș ruga atunci când faceți niște evaluări și afirmații, având în vedere că lumea se uită la dumneavoastră, pentru că sunteți Curtea de Conturi la urma urmei, să ne ancorăm în ceea ce înseamnă realitățile din teren! Să coborâm acolo între oameni, să-i întrebăm pe ei ce se întâmplă. Dacă nu am fi avut, acea capelă mortuară? Poate mai aveam încă 100 de oameni morți! Deci, încă o dată vă spun și mă adresez de această dată domnului director de la Comisie: să avem o finanțare mai consistentă a acestui program LEADER pentru că beneficiile din teren sunt incomensurabile!”, a mai spus Daniel Buda.