Probleme URGENTE in sectorul vegetal! LISTA solutiilor propuse

În aceasta perioada fermierii lucrează in conformitate cu restricțiile oficiale și se pregătesc pentru a face față situațiilor care apar în comunitatea din care fac parte. Ca întotdeauna, comunicarea dintre industrie și autorități va fi esențială. Cu toții ne bazăm pe o comunicare timpurie și frecventă pentru a depăși provocările pe măsură ce apar.

Aceasta stare de urgență aduce și multă incertitudine, cu atât mai mult cu cât cu toții am văzut cum au reacționat consumatorii la situația în evoluție a coronavirusului și cât de important este accesul la alimente pentru un sentiment de siguranță și bunăstare. Este mai important ca niciodată să asigurăm consumatorii din Romania că autoritățile și industria vor lua toate măsurile necesare pentru un acces continuu la produse sigure și sănătoase. Toate masurile de urgența trebuie gândite în scopul de a se evita deplasarea suplimentara a fermierilor, pentru ca aceștia să fie concentrați pe lucrările agricole, să rămână în ferme și pe parcelele pe care lucrează.

În acest context fermierii au nevoie de un cadru legal și măsuri specifice, adaptate sectorului, care să-i protejeze pe aceștia și familiile lor, dar care să susțină și activitatea fermei pentru a continua să producem produse agricole de prima utilitate.

APPR – Asociația producătorilor de porumb din România au identificat principalele probleme din sectorul vegetal și au propus soluții pentru starea de urgență declanșată de COVID-19. În continuare, este prezentată lista problemelor și măsurilor identificate de APPR.

O problemă urgentă! Asigurarea cu celeritate a furnizării de dezinfectant, biocide și materiale de protecție pentru personalul operatorilor economici din activitatea de producție vegetala, (NB : la o utilizare corecta, conform recomandărilor specifice, estimam ca se va consuma cate un set/angajat pentru fiecare interval de 3-4 ore, in concluzie costul poate fi semnificativ pentru orice operator economic). Costurile aferente dotării personalului cu mijloace de protecție adecvate să fie decontate de către autorități, printr-o procedura rapidă, pe baza de documente justificative.

Autoritatile ar trebui sa precizeze public ca pana la solutionarea aprovizionarii cu stocuri suficiente de materiale de protectie, agentii economici nu au obligatia legala de a asigura aceste materiale. In momentul de fata, de ex. nu putem achizitiona masti de protectie (nici chirurgicale, nici N95/FFP2 sau N99/FFP3), acestea nu sunt disponibile pe stocul nici unui furnizor si nici nu se stie cand vor deveni disponibile !

  1. LISPSA UNUI CADRU OFICIAL DE INFORMARE A FERMIERILOR PENTRU SITUATIA ACTUALA

Propunere soluție: ELABORAREA URGENTA A UNUI GHID PENTRU STAREA DE URGENTA COVID 16 – DEDICAT SECTORULUI VEGETAL. Ghid de informare a fermierilor realizat impreuna cu Asociatiile de fermieri si transmis electronic prin intermediul mass-media si al organizatiilor profesionale agricole.

  1. SITUATIE SPECIALA PRIVIND DECLARATIILE APIA

Propunere soluție: UTILIZAREA INTENSIVA A COMUNICARII INTELIGENTE : ONLINE SI TELEFONIC. Sistarea depunerii declaratiilor APIA va duce la o tensiune crescuta in randul fermierilor si al actorilor din lantul agroalimentar . Un alt aspect este reprezentat de garantiile de creditare a activitatilor agricole bazate pe valoarea subventiilor estimate. Propuneri : -declaratii telefonice cu valabilitate temporara, pe proprie raspundere si corelate cu declarația anului anterior – modalitate disponibila in mod expres pentru persoanele fizice -declaratii pe proprie raspundere însoțite de adeverinte electronice primite de la primării si transmise catre APIA, pentru persoanele juridice .

  1. SITUATIE URGENTA PRIVIND ASIGURAREA LIVRARII INPUTURILOR PENTRU CAMPANIA DE PRIMAVARA :
    1. TRATAMENTUL SEMINTELOR CU INSECTICIDE AUTORIZATE IN SITUATII DE URGENTA
    1. FURNIZAREA SI TRANSPORTUL INPUTURILOR, IN SPECIAL A CELOR CARE VIN DIN ZONE AFECTATE DE COVID19
    1. ASIGURARI AGRICOLE SUBVENTIONATE DIRECT

Propunere soluție: APROVIZIONAREA CU INPUTURI si utilizarea acestora in sectorul vegetal. -Exista intarzieri ale furnizării de inputuri pentru fermieri, în special pentru zonele in care se utilizeaza tratamentul cu substante din familia neonicotinoidelor. O propunere intermediara este de a gasi solutii in ferma pentru tratamentul semintelor. -Lipsa protectiei pentru semințele de floarea soarelui – este importanta analiza oportunității ca autorizarea de urgență să fie extinsă si pentru aceasta cultura strategică. -Asigurarea unor facilitati directe in cazul in care anumite inputuri nu ajung in ferme si anumite lucrari nu pot fi efectuate in timp optim (epoca de aplicare poate fi cruciala in anumite faze ale ciclului de vegetatie). – Producere de samanta , sector important (Romania, locul 2 la nivel european). – Munca cu zilieri presupune o miscare mare de oameni si o adunare de oameni.– Este necesar o schimbare temporara a criteriilor pentru certificare seminte. (poate fi realizat castrat mecanic pentru porumb fara sa apelam la zilieri dar eliminarea plantelor atipici nu pote fie facut decat manual)

  1. AMANARE CARTARI AGROCHIMICE efectuate de catre OSPA JUDETENE

Propunere soluție: In vederea realizarii planului de cultura cu utilizarea ingrasamintelor in functie de necesarul parcelei sunt prevazute cartari agochimice realizate de catre OSPA judetene. Acest proces este momentan blocat.

  1. SITUATII ANGAJATI/FERME CONTAMINATE SI SUPORTUL FINANCIAR PENTRU SITUATII DE FORTA MAJORA -SPRIJINUL FINANCIAR

Propunere soluție: MASURI DE AJUTOR PENTRU FERMELE IN CARANTINA –Inventarierea și localizarea acestora ; pachet măsuri speciale de sprijin. – Introducerea tuturor Codurilor CAEN din Agricultura si domeniile conexe pentru a fi introduse in propunerea de modificare a legii L227/2015 privind Codul Fiscal , privind amanarea termenului de plata a impozitului pe profit aferent anului 2019 si trimestrului I al anului 2020 – Asigurarea capitalului de lucru pentru ferme inseamna siguranța alimentara naționala și este important pentru Romania sa apere sectorul agricol – acordare facilitați de creditare pentru capitalul de lucru prin diverse măsuri economice: Subvenționare dobânda, Fonduri de garantare cu costuri subventionate, oricare alte masuri care pot determina creșterea încrederii băncilor in a continua sa investească in agricultura.

  1. RESTANTE ACORDARE SUBVENTII SI SUBVENTIA PENTRU MOTORINA

Propunere soluție: Plata in regim de urgenta a diferitelor tipuri de subventii neplatite inca pentru anul 2019. PLATA INTEGRALA IN REGIM DE URGENTA Trimestrul 4 – 2019/ ACCELERARE PLATA TRIMESTRUL I -2020 : Autorizarea agentului APIA dedicat fermei respective sa primeasca in regim de urgenta aceste dosare (posibiliatea realizarii unor spatii externe APIA pentru receptioanare documente sau depunere integrala online ) -FERMIERII SUNT SOMATI DE FURNIZORI SI DIFERITI CREDITORI PENTRU A PLATI IN REGIM DE URGENTA -CONTINUAREA LUCRARILOR AGRICOLE SI FINANTAREA CAMPANIEI DE PRIMAVARA este conditionata si de aceste venituri estimate de catre fermieri. Bancile comerciale au anuntat deja limitarea finantarilor pentru investitii, chiar si pentru proiecte de creditare declarate eligibile.

  1. NEINCADRAREA ACTIVITATII AGRICOLE PROFESIONISTE CA FIIND UNA DE IMPORTANTA MAJORA

Propunere soluție: – PROPUNEREA REALIZARII UNEI LEGITIMATII PENTRU FERMIERII PERSOANE JURIDICE , MEMBRI IN ORGANIZATII PROFESIONALE AGRICOLE -legitimare avizata eventual de catre MADR si eliberata de catre o organizatie profesionala agricola . -Exista deja fermieri care au facut legitimatii in regim de urgenta cu numele societatii si logo organizatii profesionale din care fac parte pentru a asigura accesul in perimetrul fermei doar pentru agajati dar si pentru a le facilita deplasarea in si dinspre ferma in cazul unor restrictii majore de circulatie in perioada urmatoare. -EXTINDEREA IN MOD AUTOMAT PENTRU 6 LUNI A TUTUROR autorizatiilor necesare pentru functionare fermelor. Sa nu fie necesara deplasarea in perioda aceasta pentru reinnoirea lor : autorizatie mediu, autorizatie fitosanitara, autorizatie depozitare, autorizatie de constructie, etc. – Realizarea producției agricole și asigurarea locurilor de munca – obiectiv strategic national.

        8. PESTA PORCINA – PRINCIPALUL VECTOR DE PROPAGARE ESTE         REPREZENTAT DE PORCII MISTRETI

Propunere soluție: MASURA IMPORTANTA ASOCIATA STARII DE URGENTA : OBLIGATORIE ELIMINAREA VECTORILOR DE PROPAGARE – ANIMALE SALBATICE, in special porcii mistreti. AGRICULTURA LOCALA POATE SA SUSTINA CU PRODUSE DE BAZA CONSUMUL LOCAL iar prin inchiderea fermelor de porci nu mai este posibil -ROMANIA IMPORTA PESTE 80% DIN CARNEA DE PORC DIN CAUZA INCHIDERII FERMELOR iar pesta porcina a afectat atat fermierul cat si consumatorul final -PIATA DE DESFACERE ESTE ASIGURATA ASTFEL SI PENTRU SECTORUL VEGETAL dar se asigura si securitatea alimentara, tinand cont de specificul consumului alimentar national.

  1. TVA TAXARE INVERSA – CONTROL AFERENT DACA SE DEPASESTE SUMA DE 45000 LEI/LUNA APARE IMPOSIBILITATEA EFECTUARII CONTROLULUI IN CONDITIILE ACTUALE -RAMBURSARE TVA INTARZIATA

Propunere soluție: CRESTEREA PLAFONULUI DE CONTROL PENTRU CODURILE CAEN DIN GRUPA ‘A’ , SUB-GRUPA ‘01’ , CAPITOLELE 011-017 DE LA 45000 LEI/LUNA LA 150000 LEI/LUNA SI TVA RAMBURSAT IN REGIM DE URGENTA- PANA LA 30 DE ZILE -in lunile Februarie – Aprilie fermierii achizitioneaza cea mai importanta cantitate de imputuri, materiale agricole si combustibili, astfel ca acumuleaza TVA de recuperat, dar normele actuale prevad ca depasirea pragului de 45000 lei/luna TVA solicitat la rambursare impune automat control ANAF (conform cu programul ANAF de selectie automata a cererilor de rambursare TVA), dar in conditiile in care aceste controale nu se pot face, luarea unor astfel de masuri se impun deoarece chiar si inainte de COVID-19 controalele se faceau dupa 60-90 zile de la depunerea D300, iar rambursarea dupa alte 60-90 de zile. -In acest timp fermierii nu asteapta sa primeasca TVA-ul aprobat la rambursare, majoritatea fac compensari cu datorii catre ANAF (impozit profit / salarii) sau cesiune de creante catre furnizorii care au datorii catre ANAF si in special cu furnizorii de combustibili care solicita plata pe loc sau in termen de 30 de zile de la livrare.

  1. APROVIZIONAREA CU PIESE DE SCHIMB UTILAJE AGRICOLE – MAGAZINE DE SPECIALIZATE SI REPREZENTATELOR DE MASINI SI UTILAJE AGRICOLE (PARCUL DE UTILAJE AL ROMANIEI ESTE PRODUS IN AFARA TARII)

Propunere soluție: A. IN CONDITIILE IN CARE TOT MAI MULTE STATE DIN VESTUL EUROPEI DECID INCHIDEREA GRANITELOR SE IMPUNE INCLUDEREA IN CORIDOARELE DE TRANSPORT SI A TRANSPORTURILOR CU PIESE DE SCHIMB SI MATERIALE DESTINATE MAGAZINELOR SPECIALIZATE SI REPREZENTANTELOR DE MASINI SI UTILAJE AGRICOLE – deja aprovizionarea cu piese incepe sa fie tot mai greoaie.

B. EXCLUDEREA MAGAZINELOR SPECIALIZATE SI A REPREZENTANTELOR DE MASINI SI UTILAJE AGRICOLE DIN LISTA UNITATILOR CARE URMEAZA SA FIE INCHISE CA URMARE A IMPUNERII STARII DE URGENTA (deja s-a decis inchiderea barurilor si restaurantelor, dar este posibil sa se decida extinderea si catre alte domenii).

Citește și

Comentariile sunt închise

Utilizăm cookie-uri pentru a vă asigura cea mai bună experiență pe site-ul nostru. Dacă veți continua să utilizați acest site, trebuie să vă exprimați acordul asupra acestui lucru. Accept Citeste mai mult