Prăbușirea prețurilor cerealelor se va resimți puternic în buzunarele fermierilor anul acesta, însă acesta nu este singurul factor de îngrijorare pentru fermieri. Pe lângă prețul propriu zis al grâului, un alt element va pune presiune și mai mare pe veniturile agricultorilor.
Potrivit lui Cezar Gheorghe, expert în piețele de mărfuri agricole, costurile logistice pentru sezonul următor au crescut semnificativ față de anul trecut. Astfel, transportul mărfii către Portul Constanța va fi mai costisitor, iar cei afectați de acest lucru vor fi, în primul rând, fermierii.
”Să știți că anul 2023 va fi mult mai rău, și vă spun de ce. Indicațiile logistice pentru sezonul următor au crescut deja fulminant. Ne așteptam la asta, iar acum, coroborat cu faptul că prețurile au scăzut la mărfuri, vor scădea și mai mult din veniturile fermei. În mod normal, un transport pe cale terestră din zona Urziceni ar fi costat 17-18 euro/tonă. Astăzi, pentru recolta nouă, aceeași distanță este cotată la nivelul de 27-29 euro/tonă”, a explicat Cezar Gheorghe în Agrojurnal la Digi24.
Totodată, situația la nivel global privind grâul arată foarte bine, în sensul că recoltele vor fi bogate, ceea ce înseamnă și prețuri mai mici. Din acest motiv, fermierii care au rămas cu marfă de anul trecut pe stoc vor avea mari probleme.
”USDA, prin raportul prezentat, a girat faptul că avem grâu în lume, iar rezultatul l-am văzut cu toții în orele următoare, și anume scăderea accentuată pe burse a prețului. (…) Am rugat fermierii întruna să vândă din stocurile vechi și să antameze prin contracte forward cât pot de mult. Prețurile au scăzut foarte mult în Portul Constanța. Vedem astăzi un nivel la grâu de maxim 252-253 euro/tonă pentru recolta veche, iar pentru recolta nouă, acest preț este mai redus cam cu 10 euro/tonă”, a mai precizat Cezar Gheorghe.