POZITIE COMUNA A SEMNATARILOR DECLARAȚIEI DE LA BRATISLAVA PRIVIND VIITORUL PAC

151

Noi, reprezentanții agricultorilor din țările V4, la care s-au adaugat Lituania, Bulgaria, Croația și România, am discutat despre Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliu, Comitetul Economic și Social European și Comitetul Regiunilor – “Viitorul al alimentației și al agriculturii “publicata la 29 noiembrie 2017.

Solicităm respectarea cerințelor noastre privind politica agricola comuna (PAC) după 2020, după cum se precizează în Declarația de la Bratislava din 31 martie 2017.

Prin urmare noi formulam urmatoarele:

1) Sprijin pentru un PAC puternic după 2020 cu resurse financiare adecvate pentru a asigura viabilitatea economică a agricultorilor și pentru a putea îndeplini conditii sustenbile din punct de vedere economic, de mediu și social ale durabilității.

2) Insistarea asupra menținerii platilor directe, care sustin fermierii activi, a caror sursa principala de venit este activitatea agricola. Platile directe si in principal SAPS (shema unica de plati pe suprafata) asigura stabilitatea si securitatea lichiditatilor pentru fermieri. Platile directe joaca un rol esential in asigurarea sustenabilitatii agriculturii si mentinerea unei productii alimentare viabile.

3) Insistam ca resursele financiare comune sa nu fie inlocuite de cofinantarea nationala.

4) Limitarea platilor directe ar trebui să se bazeze pe alegerea voluntară a statelor membre.

5) Noul model de furnizare a plăților directe poate genera riscuri financiare în cazul aprobării întârziate a planurilor strategice de către Comisie. Statele membre au nevoie de garanții legale pentru a plăti în mod continuu plăți directe, pentru a evita efectele negative cauzate de lipsa unui sprijin direct.

6) Pentru a asigura eficienta in alocarea resurselor din politica agrara comuna, solicitam intarirea pozitiei fermierilor in lantul de aprovizionare cu produse alimentare. In prezent, fermierii au cea mai slaba pozitie in acest plan, desi suporta cele mai mari riscuri.

7) Necesitatea menținerii și creșterii sprijinului cuplat, care joacă un rol esențial în menținerea activităților agricole în sectoare sensibile. Prin urmare, această plată ar trebui păstrată și susținută de resurse financiare eficiente.

8) Sprijinirea celui de al doilea pilon al PAC, puternic și diversificat din punct de vedere financiar. Cu toate acestea, se insista cu privire la menținerea finantarilor nerambursabile pentru investiții, factori cheie în răspândirea tehnologiilor inovatoare. Sprijinul rambursabil și alte instrumente financiare nu pot fi utilizate decât pe o bază complementară.

9) Consideram necesara stabilirea unei sume pentru cofinantare conform Pilonului 2, precum si armonizarea la nivel european a ajutorului de stat.

10) Crearea condițiilor adecvate pentru agricultură în zonele care se confruntă cu constrângerile naturale. Orice nivel al degresivitatii platilor ramane in competenta statelor membre.

11) Sprijinirea micilor fermieri prin asigurarea unui ajutor financiar special.

12) Politica agrara comuna trebuie sa sustina reinnoirea generatiilor la orice nivel.

13) Importanța măsurilor ecologice în cadrul PAC, ca element-cheie al agriculturii durabile și al gestionării resurselor naturale. Cu toate acestea, pentru a atinge obiectivele de sustenabilitate, măsurile trebuie să fie mai coerente în cadrul celor doi piloni, mai puțin împovărătoare și mai flexibile.

14) Camerele invită factorii de decizie europeni să asigure un echilibru corect între nevoile și sustenabilitatea fermierilor atunci când elaborează o PAC nouă, modernă și simplificată.

Citește și

Cmentariile sunt închise