Războiul din Ucraina provoacă mare agitație și pe piața cerealelor, în condițiile în care cele două țări implicate sunt doi dintre cei mai mari exportatori de grâu la nivel mondial. Practic, din cauza blocajelor provocate de conflictul armat, prețurile înregistrează creșteri semnificative în aceste zile, iar România se află în cea mai bună poziție pentru a profita de pe urma acestora, susțin specialiștii.
Constantin Rudnițchi, realizatorul emisiunii ”Agricultura, o șansă pentru România”, a discutat toate detaliile legate de piața cerealelor din acest moment împreună cu Cezar Gheorghe, expert analist în comerțul cu cereale în cadrul Clubului Fermierilor Români.
”Ceea ce azi valorează 1 leu, mâine valorează 1,5 lei. Cu alte cuvinte, ca să intrăm în explicații mai aprofundate, în fiecare zi vedem creșteri de 10-15 euro/tonă pe bursă. Dacă astăzi, înainte de deschidere, aveam o indicație în Portul Constanța de 331 euro/tonă pentru grâu, după prânz am văzut-o deja urcată la 350-355 euro/tonă.
Sigur, grâul românesc este de departe cel mai ieftin, nu neapărat din punctul de vedere al prețului mărfii, ci al logisticii, pentru simplul motiv că noi suntem geografic cel mai aproape de Canalul Suez. De acolo, toate destinațiile se deschi efectiv. Pentru a înțelege în cifre foarte clare ce înseamnă logistica, dacă vrei să pleci din bazinul Mării Negre în nord-estul Asiei, te costă astăzi undeva la 52-54 dolari/tonă; dacă pleci din US Gulf în aceeași destinație, ajungi la un cost de 70 dolari/tonă. De aceea, bazinul Mării Negre rămâne cel mai bun din punct de vedere al aprovizionării”, a precizat Cezar Gheorghe în direct la AGRO TV.
Potrivit specialistului, Portul Constanța se află în momentul de față în pole-position în ceea ce privește bazinul Mării Negre, fiind cel mai mare și mai ușor de operat port activ din această zonă.
”În momentul de față, Ucraina și Rusia, într-un tablou complet, sunt închise. România a rămas singura care are portul deschis. Firește, și Bulgaria are porturile din Varna și Burgas, însă Portul Constanța este cel mai mare, cel mai ușor de operat și are în momentul de față cel mai rapid terminal din toată Europa”, a mai subliniat Cezar Gheorghe.