Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR) pregătește un nou act normativ ce reglementează finanțarea fermierilor din fonduri europene, în conformitate cu Hotărârea Guvernului nr. 1571/2022 privind stabilirea cadrului general de implementarea intervențiilor aferente sectoarelor vegetal și zootehnic din cadrul Planului Strategic PAC 2023-2027.
Este vorba despre proiectul de Ordin pentru modificarea anexelor la Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr.49/2025 privind modalitatea de implementare a intervenţiei IS-V-02 „Investiţii în active corporale şi necorporale” şi a intervenţiei IS-V-07 „Investiţii în active corporale şi necorporale menite să sporească durabilitatea producţiei de vin” din cadrul Planului Strategic PAC 2023-2027.
Potrivit reprezentanților MADR, modificările vin ca urmare a seminarului dedicat sectorului vitivinicol, desfășurat în perioada 11–13 august 2025, în cadrul căruia fermierii din acest domeniu au solicitat reglementarea unui termen clar, în sensul micșorării perioadei de aprobare sau respingere a cererilor de finanțare, pentru a se putea asigura utilizarea eficientă a bugetului alocat din Fondul European de Garantare Agricolă (FEGA) pentru finanțarea fermierilor.
„Astfel, pentru a urgenta procesul de evaluare și efectuare a plăților aferente cererilor depuse în sesiunea 19 mai – 19 august 2025, este necesară revizuirea termenului actual de emitere a deciziei de finanțare/respingere, stabilindu-se ca acest termen să fie redus, urmând ca emiterea deciziei să aibă loc în maximum 60 de zile lucrătoare de la data închiderii sesiunii. Acest aspect are consecințe pe întregul flux de aprobare al cererilor de finanțare și va conduce la scurtarea termenelor de verificare și schimb de informații între centrele județene ale APIA și APIAAparat central”, se arată în nota de fundamentare a noului proiect de Ordin MADR.
Având în vedere cele menționate mai sus, în noul act normativ se prevăd modificări ale aliniatelor (7), (9), (10) și (11) ale articolului 8 din Anexa nr. 1 ce însoțește Ordinul MADR nr. 49/2025, precum și ale aliniatelor (7), (9), (10) și (11) ale articolului 8 din Anexa nr. 2 a aceluiași Ordin, după cum urmează
„(7) Cererile de finanţare vor fi verificate administrativ şi la faţa locului, de către Centrele Judeţene APIA şi a municipiului Bucureşti. APIA Aparat Central poate decide să stabilească un eşantion de management pentru cererile de finanţare verificate în cadrul APIA Centrul Judeţean şi al municipiului Bucureşti. În acest caz, APIA Centrul Judeţean şi al municipiului Bucureşti comunică APIA aparat central în termen de maximum 35 de zile lucrătoare cererile de finanţare selectate. APIA Aparat Central va comunica APIA Centrul Judeţean şi al municipiului Bucureşti în termen de maximum 50 de zile lucrătoare informaţiile cu privire la valorile aprobate în cadrul cererii de finanţare depuse, în vederea notificării solicitantului.
(…)
(9) În vederea aplicării alin. (8), decizia de finanţare/respingere va fi emisă de APIA Centrul Judeţean şi al municipiului Bucureşti în maximum 60 de zile lucratoare de la data închiderii sesiunii. În cazul programelor de investiţii pentru care APIA a transmis notificare de completare, beneficiarul este obligat să transmită documentele solicitate în termen de maximum 10 zile lucrătoare de la data primirii notificării, în caz contrar analizarea programelor realizându-se pe baza documentelor existente.
(10) În vederea aplicării alin. (9), cu excepţia cererilor de finanţare aflate în verificare la APIA Aparat Central ca urmare a includerii într-un eşantion de management, APIA Centrul Judeţean şi al municipiului Bucureşti va notifica APIA Aparat Central în termen de maximum 50 de zile lucrătoare cu privire la valorile aprobate în cadrul cererii de finanţare depuse, iar APIA Aparat Central va notifica APIA Centrul Judeţean şi al municipiului Bucureşti în termen de maximum 2 zile lucrătoare graficul rezervării financiare funcţie de disponibilul bugetar.
(11) APIA Centrul Judeţean şi al municipiului Bucureşti comunică beneficiarului notificarea de încadrare în plafoanele disponibile în termen de maximum 2 zile lucrătoare de la data primirii graficului rezervării financiare de la APIA Aparat Central potrivit alin. (6) şi (10).”
Totodată, pentru a se asigurăra corelarea termenului de la alin. (9) art. 8 din Anexa nr. 1 și Anexa nr. 2, actul normativ prevede și modificari și la art. 10 alin. (3) din Anexa 1, respectiv art. 10 alin. (3) din Anexa 2, după cum urmează:
„(3) Centrele judeţene ale APIA şi al municipiului Bucureşti comunică solicitanţilor, în scris, în maximum 60 de zile lucrătoare de la data închiderii sesiunii de depunere, decizia de finanţare/respingere.”
Noul proiect de Ordin MADR ce reglementează finanțarea fermierilor din domeniul vitivinicol din fonduri europene prin intervențiile IS-V-02 și IS-V-07 din cadrul PS-PAC 2023-2027 poate fi consultat pe site-ul Ministerului Agriculturii în secțiunea „Transparență decizională”.