CEC Bank va încheia anul cu o creștere record a activelor – de circa 20%, mult peste media pieței, a declarat Bogdan Neacșu, director general al CEC Bank pentru Profit.ro.
El spune că banca va trece pragul de 40 mld lei la active și va face un profit de circa 300 de milioane de lei în 2020, deși a trebuit să consituie provizioane suplimentare, în contextul pandemiei. ”Am atins țintele legate de creșterea portofoliului: active, credite, depozite. În ceea ce privește profitabilitatea, am făcut provizioane suplimentare. Era greu să intuim la începutul anului că va apărea această situație privind pandemia.
Dacă ne uităm la rezultatele operaționale – venituri nete din dobânzi, operațiuni – suntem la 94% grad de realizare, în condițiile în care dobânzile medii de pe piață au scăzut cu 40%, afectând veniturile băncilor”, spune Neacșu.
Directorul general CEC Bank susține că, deși a constituit provizioane suplimentare, banca va raporta un profit bun. ”După primele 11 luni, avem un profit net de circa 275 de milioane de lei, care încorporează și impactul negativ al provizioanelor constituite, de aproximativ 400 de milioane de lei. Cel mai probabil, vom încheia anul cu un profit de circa 300 de milioane de lei”.
Activele CEC Bank s-au majorat cu 20% după primele 11 luni, până la 39,4 miliarde de lei, perioadă în care banca a acordat finanțări noi de circa 6,3 miliarde lei, iar expunerea pe titluri de stat a înregistrat o creștere de 4,5 miliarde de lei. ”Am avut o creștere record în istoria băncii la nivelul activelor și cel mai probabil, la finalul anului vom trece de pragul de 40 mld. lei. La nivel de business, agricultura și industria au atras cele mai multe finanțări – de peste 1 miliard de lei fiecare, dar am văzut creșteri și în construcții și în comerț”, precizează Neacșu.
În condițiile în care portofoliul de credite al băncii a crescut cu peste 10% de la începutul anului, veniturile nete din dobânzi ale CEC Bank au rămas stabile: circa 1 miliard de lei în primele 11 luni. ”Pe piață am asistat la o tendință de scădere a dobânzilor. De exemplu, Robor la 3 luni a scăzut de la 3,2% la începutul anului, la circa 2 în prezent. Prin creșterea portofoliului, printr-un management atent al activelor și pasivelor și lichidității, am reușit să menținem stabile veniturile nete din dobânzi”, spune directorul general CEC Bank.
Pe termen mediu, arată acesta, strategia CEC Bank este să-și adapteze modelul de business și să crească pe segmentul tranzacțional, ceea ce va asigura diversificarea veniturilor. ”Am reușit să creștem volumele atrase în conturile curente cu peste 20% și tranzactiile prin internet și mobile banking – cu peste 50%, deci suntem pe drumul cel bun”, spune Neacșu.
Planuri pentru 2021 Pentru CEC Bank, 2020 a fost un an cu multe lansări, majoritatea din zona digitalizării: plăți cu cardul de pe telefon prin Google Pay și Apple Pay, o nouă platformă de Internet Banking, integrarea cu ghiseul.ro pentru plata taxelor și amenzilor, banca sperând astfel să devină mai atractivă în rândul publicului tânăr.
Cel mai important proiect al băncii este, în opinia lui Neacșu, platforma CEC_IN, care permite accesarea serviciilor bancare online. Din martie, banca oferă un pachet cu cont curent, card și mobile banking care poate fi accesat online, fără prezență în sucursală. ”A fost dificil să gestionam în același timp și proiecte de modernizare și transformare, și provocările ridicate de COVID-19. Și am reușit.
Dacă în anii trecuți intuiam că viitorul va fi în digitalizare, pandemia a accelerat adopția noilor tehnologii și ne-a confirmat că am avut dreptate”, spune Neacșu. Planurile pentru 2021 prevăd accelerarea investițiilor în tehnologie și în furnizarea de experiențe omnichannel.
“O să începem în prima parte a anului cu zona de persoane fizice, unde vom începe să adăugăm și produsele de creditare în mediul online – prin platforma CEC_IN. Pentru început vom avea creditul de nevoi personale și cardul de credit, însă vor urma și altele. În paralel, avem un proiect și pe zona de ipotecare cu un concept de unități dedicate, dar și cu un flux de acordare simplificat.
Astfel vom reduce semnificativ timpul necesar pentru aprobarea creditului și numărul de vizite la bancă”, anunță directorul general al băncii. Pe segmentul corporate și IMM, CEC Bank lucrează deja la o soluție similară platformei CEC_IN. “Cu ajutorul acesteia vom oferi clienților din aceste segmente o serie largă de produse și servicii customizate și accesibile prin câteva clickuri atât la nivelul clientului, cât și la nivelul băncii, unde vedem cât de captivi suntem încă pixului și hârtie.
Ne uităm la tehnologii emergente, inclusiv blockchain întrucât tendința este de a migra către principiile lean, eliminând operațiuni si etape ce nu adaugă valoare din perspectiva clientului. Știu că toate aceste planuri par utopice când vorbim despre o bancă precum CEC Bank, însă, dacă vrem ca această bancă să mai existe și peste 156 de ani, trebuie să facem acum tranziția de la dial-up la broadband. Și de ce nu, în 3-5 ani să devenim emagul pieței de servicii și produse bancare”, conchide Neacșu.