Creșterea bruscă a prețurilor la materiile prime agricole a început în toamna anului 2021, iar asta se explică nu prin pandemia de Covid care a afectat în principal materiile prime neagricole ci, mai degrabă, prin scăderea stocurilor, în special ale cerealelor, cu impact asupra sectorului de creștere a animalelor.
Expertii spun ca stocurile de cereale au scăzut constant în ultimii doi sau trei ani deoarece, în timp ce cererea este în creștere, producția nu crește la fel de repede.
Ei mai spun că întâlnim aceeași situatie si în cazul laptelui praf. Chinezii au cumpărat cantitati mari, în 2021, ceea ce a tensionat piețele.
Războiul din Ucraina a accentuat această tensiune, dar nu a fost „catastrofa” de care ne temeam la începutul anului: conflictul a redus exporturile din Marea Neagră, dar Rusia a continuat să exporte cât inainte de razboi, au observat analistii.
Agroeconomistul francez Jean-Marie Séronie subliniază faptul că „ această creștere considerabilă a prețului energiei”, legată de război și de creșterea prețului gazului au determinat direct creșterea preturilor îngrășămintelor cu azot, a costurilor industriilor de prelucrare, de unde și a prețurilor la alimente.
În sectorul de creștere a animalelor, un impact semnificativ l-a avut și seceta
Expertul evidențiază consecințe importante pentru crescătorii de animale pentru care „creșterea preturilor cerealelor are un impact direct asupra lor deoarece cerealele reprezintă 70 până la 75% din costurile de producție dacă nu sunt ei producători de cereale! Mai mult, seceta este cea care joaca un rol important în creșterea vitelor: dacă sunt producători de carne de vită, în zonele unde seceta a fost foarte puternică, aceasta a dus la o lipsă de iarbă. Fermierii au trebuit să hrăneasca animalele cu furajele pe care le păstrau”.
Expertii în agribusiness spun ca anul acesta s-au vândut produse agricole la prețul anului 2022 dar cu costurile anului 2021 (în special, înainte de creșterea costului îngrășămintelor). Astăzi, mulți fermieri se tem: anul acesta și-au cumpărat inputurile la prețuri mari și își spun că dacă în câteva luni nu vând produsele mai scump, vor avea pierderi mari.