Mai multe companii se bat pentru ranfluarea “navei mortii” din Midia

95

Cinci firme, dintre care două româneşti şi trei din Turcia, Grecia, respectiv, Gibraltar, sunt interesate de ranfluarea navei încărcate cu oi care a eşuat în acvatoriul Portului Midia, până în a doua parte a săptămânii viitoare fiind aşteptate ofertele acestora, a informat vineri directorul general al Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime (CNAPM) Constanţa, Daniela Şerban, transmite AGERPRES.

Reprezentanta CNAPM a spus că ar mai exista o a şasea solicitare ce urmează să fie primită de la o firmă din străinătate.

“Avem cinci solicitări, avem două firme româneşti, una din Turcia, una din Grecia şi una din Gibraltar. Astăzi am înţeles că mai vine o solicitare de la o altă firmă, tot internaţională. Noi vom trimite caietul de sarcini către toate aceste societăţi şi companii. Termenul va fi vinerea viitoare. În caietul de sarcini le-am scris să vină şi cu un plan de ranfluare şi atunci nu putem să le dăm un termen de două zile, trei zile, ţinând cont de complexitatea pe care o are această operaţiune trebuie să fim foarte atenţi în ceea ce facem. Până joi, la ora 16,00, primim ofertele. Vineri ne pronunţăm”, a spus Daniela Şerban, într-o conferinţă de presă.

Potrivit acesteia, Autoritatea Navală Română a înştiinţat săptămâna trecută CNAPM că are obligaţia de a ranflua nava eşuată.

“Vinerea trecută, Autoritatea Navală Română, prin Căpitănia Portului Midia, ne-a făcut adresă prin care CNAPM are obligaţia de a scoate navele eşuate din bazinul portuar. Din acea clipă am făcut şedinţă a comitetului de urgenţă şi am demarat procedura pentru ranfluarea acelei nave. Nu este o operaţiune uşoară, discutăm despre o navă care se află în şenalul navigabil din Portul Midia, această navă ocupă 40% din şenal. Procedura noastră de achiziţie este una, nu pot să spun că e greoaie, o facem pe situaţii de urgenţă. Am depus la Camera de Comerţ, ca să ne dea certificatul pentru situaţie de urgenţă, astăzi îl aşteptăm. Am pregătit un caiet de sarcini, nu a fost uşor să-l facem pentru că este un accident naval atipic, marfa este în interiorul navei, nu este o marfă normală, ci sunt animale care sunt descompuse şi nu este uşor”, a declarat Şerban.

Directorul general al CNAPM Constanţa a mai spus că firma care va câştiga licitaţia privind ranfluarea navei trebuie să nu blocheze şenalul navigabil în timpul executării operaţiunilor care sunt estimate a dura circa 30 de zile.

“În momentul în care cei care vor câştiga această licitaţie şi vor veni pentru ranfluarea navei, noi nu trebuie să blocăm şenalul navigabil. Vor fi utilaje foarte mari, ţinând cont că nava are 11.000 de tone, Administraţia nu-şi poate permite să facă o greşeală pentru siguranţa navigaţiei şi pentru operatorii portuari care sunt în zona respectivă, nu putem să le blocăm activitatea. E un proces foarte complex, să ne luăm toate măsurile de siguranţă”, a afirmat Daniela Şerban.

Ea a menţionat că o operaţiune grea este, pe lângă ranfluare, şi scoaterea cadavrelor oilor din vapor.

“Nu numai scoaterea acestei nave ne va da bătăi de cap. Ne va da bătăi de cap foarte mari scoaterea mărfii din navă. Din cargoplanul pe care l-am cerut de la Căpitănie şi ne-a fost pus la dispoziţie, acolo sunt 635 de tone, reprezintă marfa din navă. Aceste 635 de tone trebuie duse la incinerare”, a precizat reprezentanta CNAPM.

Conform acesteia, CNAPM Constanţa a cheltuit până în prezent cel mult 60.000 de euro cu operaţiunile efectuate în zona producerii incidentului din Portul Midia, inclusiv cele de strângere a cadavrelor din jurul navei.

Daniela Şerban a mai spus că, în prezent, nu există pericol ecologic în zona unde a eşuat nava cu oi.

“În momentul de faţă nu există pericol ecologic în Portul Constanţa. Important este pentru noi, ca administraţie, să nu periclităm activitatea, ţinând cont că acolo în navă sunt cadavre, este vorba numai despre mirosul pe care îl emană aceste cadavre şi după aceea, planul logistic de a le lua de la navă, de încărcare. Toate documentele primite nu atestă că este un pericol. Acest pericol ar fi existat dacă temperatura este peste 20 de grade. Atunci cu siguranţă era, dar acum, ţinând cont de condiţiile meteo, nava care e numai fier, nu e un pericol”, a declarat directorul CNAPM Constanţa.

Nava Queen Hind, încărcată cu peste 14.000 de oi, s-a răsturnat pe 24 noiembrie, la plecarea din Portul Midia, scufundându-se parţial. Echipajul format din 22 de marinari sirieni a fost salvat, scoase vii de la bordul vaporului fiind, în zilele de după incident, şi câteva sute de oi. 

Citește și

Comentariile sunt închise

Utilizăm cookie-uri pentru a vă asigura cea mai bună experiență pe site-ul nostru. Dacă veți continua să utilizați acest site, trebuie să vă exprimați acordul asupra acestui lucru. Accept Citeste mai mult