Transportul de animale vii rămâne în continuare o problemă extrem de fierbinte la nivel european. Bătălia se dă în continuare în Parlamentul European, iar presiunile din partea activiștilor pentru interzicerea completă a transportului sunt extrem de mari, lucru ce ar putea avea repercusiuni cât se poate de mari pentru crescătorii de ovine români.
În emisiunea ”Agricultura la Raport”, realizatorul Ovidiu Ghinea a stat de vorbă cu europarlamentarul Carmen Avram, care a oferit câteva detalii extrem de interesante de la negocierile de la Bruxelles. Potrivit ei, în acest moment există trei scenarii posibile pentru concluzionarea situației.
”Ce pot să vă spun eu este că, în prezent, nu putem ignora niciun scenariu, pentru că în această Comisie nu a fost nimic predictibil și nu mă aștept ca de acum înainte să devină ceva predictibil. Membri fiecărui grup politic nu acționează în linia grupului, ceea ce este cumva ciudat. Trebuie să luăm în calcul diferite scenarii.
Unul dintre scenarii este că se interzice exportul de animale vii. Trebuie să știm, totuși, că raportul acesta nu e legislativ, nu e regulament, e strict ceea ce crede Parlamentul că trebuie să se întâmple. Abia mai încolo, Comisia va decide dacă va lua sau nu în considerare această opinie a Parlamentului. Dacă apare scenariul interzicerii exportului, ceea ce se va vota poate constitui un precedent, iar Comisia poate să decidă că opinia Parlamentului de interzicere a exportului va sta la baza Regulamentului 1/2005 privind bunăstarea animalelor în timpul transportului. Acesta ar fi scenariul cel mai negru.
Al doilea scenariu pe care trebuie să îl luăm în calcul este cel mai optimist – că nu se interzic exporturile. Chiar și așa, însă, nu știm ce va decide Comisia după aceea. Să nu uităm că Parlamentul a decis eliminarea cuștilor folosite în zootehnie până în 2027. Pe noi, în acest caz particular al transportului de animale vii, nu ne interesează această epocă a sfârșitului cuștilor, dar având în vedere că s-a decis o interzicere clară recent, e un punct care trebuie să ne îngrijoreze.
Scenariul numărul trei este că se pune în discuție nu interzicerea, dar o perioadă de tranziție. Ce trebuie să ținem minte în acest scenariu este că deja Consiliul a discutat despre o posibilă tranziție, deci este ceva care se ia în calcul la nivel de Consiliu și este o poziție care este recentă. Înseamnă că există deja un indiciu că se merge spre o tranziție care să se încheie la un moment dat în timp cu o modificare a transportului de animale vii, în sensul că peste niște ani s-ar putea să se interzică transportul. Acest termen de tranziție face parte și din proiectul de raport al Comisiei care investighează transportul de animale vii, unde și domnul Buda și eu suntem coordonatori. Baza pe care se lucrează în acest moment este tranziția. S-a ajuns la un moment dat la un fel de compromis pentru ca această tranziție să existe, ca să nu ne ducem spre o extremă care ar însemna interzicerea imediată a transportului de animale vii. (…) Problema este că noi nu vom ști, până la momentul votului, cum va arăta compromisul final pe această tranziție. Raportul se va vota pe 2 decembrie, iar recomandările care se fac și care ne interesează pe noi se vor vota în plenul Parlamentului la începutul anului viitor. Această tranziție poate să fie fie vagă, adică fără să se dea un termen exact pentru renunțarea la transport, fie cu un termen foarte fix, ceea ce ar fi foarte rău pentru noi. Există deputați care au cerut o tranziție până în 2025, deci practic peste patru ani să se pună capăt transportului de animale vii. (…) Ca să nu mai spun de amendamentele care presupun limitarea transportului la 4 sau 8 ore, care înseamnă, de fapt, interzicerea exporturilor”, a explicat Carmen Avram în direct la AGRO TV.
Raportul urmează să fie încheiat în perioada următoare și votat în plenul Parlamentului European la începutul lunii decembrie, în timp ce recomandările, care sunt cele mai periculoase, ar urma să fie votate începutul anului viitor. Vă vom ține la curent cu toate detaliile venite de la Bruxelles în perioada următoare.