29 iulie 2021 - 22:45

Lipsa containerelor maritime pune pe butuci aprovizionarea mondială cu alimente

Cantități semnificative de orez, mazăre, zahăr, soia boabe se acumulează în zone improprii stocării și nu pot fi livrate clienților din cauză că transportatorii redirecționează containere maritime goale către China, țară care a reînceput să producă masiv după perioada dificilă din coronacriză.

Ca exemplificare, India – cel de-al doilea exportator de zahăr la nivel mondial -, a comercializat peste graniță doar 70.000 de tone de produs în ianuarie a.c., mai puțin de o cincime din volumul expediat anul trecut, potrivit precizărilor lui Ravi Gupta, președintele Renuka Sugars Ltd., procesatorul de top al țării, citat de Bloomberg.

De altfel, prețurile zahărului s-au și majorat consistent în ianuarie.

De asemenea, pe fondul concurenței globale pentru containerele maritime, Thailanda nu-și poate transporta orezul, la fel ca și Canada cu mazărea, iar SUA cu soia.

Expedierea acestor ambalaje metalice cu forme și dimensiuni standardizate spre China a devenit o afacere atât de profitabilă, încât chiar și unii furnizori americani de soia boabe au fost nevoiți să se lupte pentru a obține containere cu care să poată să-și aprovizioneze clienții asiatici.

„Oamenii nu-și pot trimite bunurile acolo unde au nevoie. Unul dintre clienții mei trimitea săptămânal între 8 și 10 containere cu orez din Thailanda în Los Angeles. Însă acum poate să trimită doar maximum trei containere pe săptămână”, precizează Steve Kranig, director de logistică la firma de transport IM-EX Global Inc.

Reviriment rapid

Situația actuală, spun experții din piață, este pusă pe seama revirimentului rapid a mașinii chineze de producție, care și-a revenit rapid după pandemia de COVID-19. În prezent, economia Chinei, bazată pe exporturi, plătește bonusuri consistente pentru containere maritime, astfel încât a devenit mai profitabil pentru transportatori să le trimită goale către această țară, în loc să aștepte să fie umplute.

Există indicii că majorarea costurilor cu transportul duce deja la scumpirea unor alimente. Prețurile la zahăr alb au atins luna trecută cel mai ridicat nivel din ultimii trei ani, iar întârzierile înregistrate la livrare de soia boabe din SUA ar putea însemna prețuri mai mari la tofu şi lapte de soia pentru consumatorii din Asia, a menționat la rândul său Eric Wenberg, director la Specialty Soya and Grains Alliance.

Cu toate că nu este ceva neobișnuit ca, după o călătorie, containere navale să se întoarcă înapoi goale, în mod normal transportatorii așteaptă să le umple, în ideea de a face profit din ambele curse. Însă, în prezent, costul pentru transportul bunurilor din China în SUA este de aproape zece ori mai mare decât în direcția opusă, astfel încât transportatorii maritimi preferă să trimită containerele goale în loc să le umple.

În portul Los Angeles, trei din patru containere care se întorc în Asia sunt goale, faţă de 50% în mod normal, spune directorul executiv al portului Gene Seroka. În portul Vancouver, containerele rămân în interiorul șantierului, astfel că terminalele portuare au scurtat perioada de timp necesară pentru îmbarcarea containerelor pline la bordul navelor de la trei zile până la șapte ore, spune Jordan Atkins, vicepreşedinte la WTC Group.

„A fost aşa încă din decembrie. Nu doar că vom avea probleme în aprovizionarea cu alimente, ci o criză de orice. N-aş fi surprins să aud că tarifele de transport maritim pentru sezonul 2021-2022 s-au dublat comparativ cu anii precedenți”, spune directorul de logistică la firma de transport IM-EX Global Inc.

În condițiile în care aceste previziuni se vor adeveri, după ce majoritatea nord-americanilor și europenilor vor fi vaccinați, unele dintre aceste costuri majorate cu transportul vor fi trecute pe seama consumatorilor pe măsură ce aceștia revin în cafenele, restaurante și clădiri de birouri.

Lipsesc containerele fix când își revenea exportul de soia

Criza de containere apare fix în momentul în care furnizorii americani încearcă să crească exporturile de produse precum soia boabe și cereale spre Asia. China cumpără o mare parte din recoltele americane pentru a-și hrăni efectivele de porci care își revin după pesta porcină africană. Situația este atât de gravă, încât unii cumpărători au decis să anuleze contractele și să opteze pentru expedierea în vrac sau să amâne achizițiile pentru a evita costurile ridicate cu transportul.

„Știm că unii din cei mai mari și mai constanți cumpărători de containere cu soia din Asia optează acum pentru expedierea în vrac. Și, desigur, la fel ca și alte firme, am avut unele anulări de rezervări”, a afirmat Doug Grennan, vicepreședinte al Scoular Co, trader de cereale și oleaginoase.

Chiar și așa, o majorare la nivel global a costurilor cu alimentele este puţin probabilă. Doar un mic procent din tranzacţiile cu cereale şi oleaginoase se face prin intermediul containerelor maritime, spune Arnaud Petit, director la International Grains Council (IGC).

Mai mult, este neclar cât de mult din majorarea costurilor cu shippingul va putea fi trecută de companii pe seama consumatorilor, având în vedere recesiunea economică provocată de coronavirus.

Sursă foto: Pixabay (caracter ilustrativ)