Legumicultorii români din mai multe județe au înființat recent o nouă cooperativă prin care își propun să facă ce n-a putut să realizeze Ministerul Agriculturii, prin intermediul Casei de Comerț Unirea. Fermierii vor să-și înființeze propriile magazine în care să-și poată vinde marfa la prețuri corecte.
La baza acestui demers se află Claudiu Breazu și Mihai Chesnoiu, legumicultori din județele Buzău și Olt. Potrivit acestora, noul proiect este ultima șansă a lor, dar și a celorlalți legumicultori care li s-au alăturat.
”Am început un proiect nou, este ultima șansă a noastră. Am luat producători din șase județe, care au vrut să vină, am format o cooperativă. Dacă statul român, cu Casa Unirea, nu a vrut să facă nimic și tot o ține în stand by, haideți să ne unim. (…) Și eu, și Mihai, venim după o experiență cu marketurile, ne oferim gratis această experiență pentru ca lucrurile să funcționeze, iar gândul nostru este să ne facem magazinele proprii, exact cum sunt și altele făcute. Să strângem bănuț cu bănuț, să accesăm fonduri europene și să demonstrăm că se poate. Este ultima șansă a noastră. Poate ne unim toți sub același brand de țară și demonstrăm că noi, privatul, putem să facem ce n-a putut să facă statul cu atâția bani. (…) Până acum suntem 6 membri fondatori și 10 membri aderanți. Avem peste 5 hectare de solar și peste 20 de hectare de legume în câmp”, a precizat Claudiu Breazu, legumicultori din județul Buzău.
Fermierii spun că livrările către supermarketuri s-au diminuat mult anul acesta, astfel că speră că prin intermediul cooperativei vor căpăta o forță mult mai mare de negociere.
”Vrem să ne unim cât mai mulți fermieri, să avem putere de producție, să fim o voce, să avem o producție cât de cât centralizată, să acoperim un necesar pe o perioadă cât mai lungă de timp, să reușim să vindem la niște prețuri benefice pentru noi, pentru că altfel nu vom supraviețui.
Problema comenzilor este una destul de mare. Dacă anul trecut, în perioada aceasta, livram uneori fără limită de cantitate sau comenzile zilnice erau între 10 și 20 de tone, acum avem 400 de kg pe livrare. Nu reușim să vindem nimic. În momentul când devenim o forță, putem să influențăm lucrurile din mai multe puncte de vedere. În primul rând, având o cantitate de legume mare sub un singur negociator, devenim interesanți pentru orice retail sau orice cumpărător mare. Putem centraliza producția, astfel încât să eșalonăm pe o perioadă cât mai lungă, putem cultiva și asigura o calitate superioară și uniformă”, a adăugat legumicultorul Mihai Chesnoiu.