Atenție la legea privind exportul de animale vii! Ce cer asociațiile de fermieri

animale vii

Un proiect de lege prin care se propune modificarea legislaţiei naţionale cu privire la exportul de animale vii a stârnit un val de reacții în rândul crescătorilor de animale.

Una dintre aceste reacții vine din partea Federaţiei Naţionale Pro Agro, care consideră că Legea 150/2020 privind protecţia animalelor destinate exportului în ţări terţe va trebui modificată şi nu abrogată, în spiritul Regulamentelor europene privind bolile transmisibile ale animalelor.

„Federaţia Naţională PRO AGRO a primit în analiză şi consultare un proiect de lege prin care se propune modificarea legislaţiei naţionale cu privire la exportul de animale vii şi la condiţiile în care transportul de animale vii ar urma să se facă. Considerăm această propunere ca una strict emoţională, total neraportată la realitatea din domeniu şi nici la legislaţia europeană în vigoare care ar bloca o activitate unde România excelează. România este al 3-lea producător de ovine la nivelul UE, înregistrând un excedent pe această categorie de produs care la momentul actual poate fi valorificat doar în relaţii de export cu animale în ţările din zona arabă”, într-un comunicat al Pro Agro remis marţi AGERPRES.

Potrivit președintelui asociației, Ionel Arion, dintr-un total de 8 milioane de ovine, aproximativ 2 milioane sunt valorificate anual în cadrul acestor relaţii comerciale. În acest context, adoptarea unor măsuri restrictive de interzicere a exporturilor, în condiţiile în care nu au fost consemnate neconformităţi flagrante, mortalitatea constatată la destinaţie fiind in limitele uzuale, ar genera o amplificare a dezechilibrului de balanţă comercială.

„În consecinţă noi considerăm că Legea 150/2020 privind protecţia animalelor destinate exportului în ţări terţe va trebui modificată şi nu abrogată, în spiritul Regulamentului 429/2016- Regulamentul (UE) 2016/429 al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 martie 2016 privind bolile transmisibile ale animalelor şi de modificare şi de abrogare a anumitor acte din domeniul sănătăţii animalelor («Legea privind sănătatea animală»), care are un capitol distinct pentru condiţiile de autorizare a transportatorilor. Pe lângă Regulament, trebuie avut în vedere şi Manualul OIE pentru animale terestre, ţinând cont de faptul că acest Manual este legea pentru ţările terţe, în care România exportă cu precădere. De asemenea, într-o eventuală modificare legislativă, ar fi necesară luarea în considerare a Concluziilor Comisiei ANIT, de anchetare a condiţiilor de bunăstare în timpul transportului în Statele Membre, din ianuarie 2022”, au transmis reprezentaţii Pro Agro, care îndeamnă decidentul public „la precauţie” cu privire la efectele economice prevăzute unei astfel de modificări, dar şi „la reflecție” asupra actelor normative în vigoare la nivel european, atrăgând atenția că propunerile de modificare a legislaţiei naţionale sunt mult mai restrictive decât cele la nivel european.

Recent, și fostul ministru al Agriculturii, Adrian Oros, a avut o poziție fermă în această privință, susținând că România nu trebuie să fie de acord cu interzicerea exportului și a transportului de animale vii.

„Suntem singura țară europeană care are deja o lege specială privind condițiile de bunăstare a animalelor în timpul transportului. Aceste preocupări stranii ale unora din Parlamentul European, care văd că își găsesc susținători și la noi în țară, pot afecta grav crescătorii de animale români!”, a scris Adrian Oros pe pagina sa de Facebook.

Fostul ministru admite faptul că toate condițiile de bunăstare animală, inclusiv cele din timpul transportului trebuie respectate, de toate țările membre, însă susține că România are o legislație actualizată în privința exportului și transportului de animale vii, care prevede monitorizarea respectarii condițiilor de bunăstare în timpul transportului (Reg.1/2005) până la destinație.

„Suntem singura țara europeană care are o asemenea reglementare. Legea 150/2020, a cărui inițiator sunt, prevede prezența obligatorie la bord a personalului medical veterinar care să monitorizeze starea de sănătate si condițiile de bunăstare a animalelor, să ofere asistență medicală dacă este nevoie și să completeze un raport zilnic și unul la finalul transportului”, mai spune Oros.

În opinia sa, acolo unde este posibil și există cerere, se pot exporta și carcase și carne procesată, mai ales că este mai rentabil pentru sector, având în vedere că se creează locuri de muncă și se corectează balanța comercială, însă „asta trebuie să decidă cei care trăiesc din oierit”.

„Cred că soluția este verificarea strictă a respectării condițiilor de bunăstare animală de către transportatori prin autoritățile competente, și nu interzicerea exportului de animale vii, care ar afecta grav fermierii români. Resping total o asemenea idee care a fost inițiată în Parlamentul European, iar acum și-a găsit susținători care vor să o materializeze. Departe de a mai avea nevoie de o analiză detaliată pentru publicul larg, această inițiativă sugrumă într-un mod rapid, ireversibil și direct întreg sectorul ovin și tot lanțul de producători”, a conchis Adrian Oros.

Picture of Ciprian Voinea
Ciprian Voinea

 NOTĂ  Imaginile folosite au caracter ilustrativ. Unele sunt preluate de pe internet si pot sa nu se identifice cu momentul sau subiectul ori sa nu reflecte exact realitatea articolului.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

 ATENȚIE!  orice comentariu trebuie aprobat de un moderator, de aceea pot apărea întârzieri în publicarea lor. Ne rezervăm dreptul de a respinge sau a șterge parțial acele comentarii care nu respectă o conduită civilizată sau sunt contrare normelor legale de comunicare în spațiul public.

  CELE MAI COMENTATE ARTICOLE  

PUBLICITATE

© AGRO TV 2025 | Toate drepturile rezervate | Este interzisă reproducerea integrală sau parțială, ori distribuirea conținutului, fără menționarea sursei.

Hide picture