Mai mult de 720.000 de tone de cereale au fost direcționate de către Ucraina spre Portul Constanța, iar acest lucru determină o scădere consistentă a prețului la grâul autohton, este de părere Toma Dinu, decanul Facultății de Management și Dezvoltare Rurală din cadrul Universităţii de Ştiinţe Agronomice şi Medicină Veterinară (USAMV) București.
Ucraina a trimis aproximativ 601.000 tone de cereale către Portul Constanţa, de la invadarea ţării de către Rusia, în 24 februarie, şi încă 120.294 tone sunt pe traseu, au anunţat autorităţile portuare, transmite Reuters, citată de AGERPRES.
Din datele furnizate de autoritățile portuare constănțene, peste 262.000 tone de cereale ucrainene au fost deja încărcate la bordul a 15 nave, alte peste 339.000 tone sunt în silozuri, iar 120.294 tone ar urma să sosească, în special cu barjele din porturile ucrainene de la Dunăre, Reni şi Izmail.
Anul trecut, Portul Constanţa a înregistrat un nivel record de transporturi de cerale provenite din România şi din ţările vecine fără ieşire la mare: 25,2 milioane de tone.
Viorel Panait, preşedintele operatorului portuar Comvex, a estimat luna trecută că operatorii din portul Constanţa, graţie unor noi investiţii promise în infrastructură, ar putea gestiona o cantitate cu 20% mai mare faţă de volumele de anul trecut, adică un plus de aproximativ cinci milioane de tone. Viorel Panait a mai spus că sprijinul Guvernului sau al UE ar putea ajuta operatorii să investească în echipamente costisitoare de care este nevoie pentru a putea intermedia cerealele din Ucraina, precum macarale, echipamente de încărcare şi descărcare a trenurilor şi utilaje pentru materiile prime pe care portul Constanţa nu le intermediază de obicei.
Un volum crescut de grâu operat prin Portul Constanța creează însă mari probleme fermierilor români, după părerea profesorului Toma Dinu, decanul Facultății de Management și Dezvoltare Rurală din cadrul USAMV București.
„Se va mai ivi o problemă, deja fermierii au început să se plângă. Abundența de grâu ucrainean pe portul Constanța va scădea prețul în Portul Constanța. Nu e bine pentru fermier”, a afirmat Toma Dinu într-o emisiune la DC News.
„Fermierul vine dintr-un istoric în care motorina i-a crescut la preț, îngrășămintele i-au crescut la preț, pesticidele i-au crescut, salariile i-au crescut și se așteaptă și el ca aceste creșteri de prețuri la importuri să fie cumva compensate de prețul de vânzare. Când zice că a pus mâna pe venit, pe un preț frumos, 407 euro pe tonă livrare septembrie 2022, vine grâul din Ucraina, 10-20 de milioane de tone în Constanța și să vedeți atunci ce prețuri vor fi”, a avertizat Toma Dinu.