Fermierii români le-au scris lui Iohannis și Ciolacu. Ce spun despre transporturile venite din Ucraina și Republica Moldova

Una dintre cele mai importante organizații de fermieri din România, Alianța pentru Agricultură și Cooperare (AAC), a adresat o scrisoare deschisă Președintelui României, Klaus Iohannis, premierului Marcel Ciolacu, precum și mai multor miniștri și reprezentanți ai României pe lângă instituțiile Uniunii Europene, prin care își exprimă poziția cu privire la prelungirea Acordurilor de Transport între Uniunea Europeană cu Ucraina și Republica Moldova.

„Domnului Klaus IOHANNIS, Președintele României

Domnului Marcel CIOLACU, Prim-ministrul României

Domnului Nicolae CIUCĂ, Președintele Senatului României PNL

Domnului Sorin GRINDEANU, Ministrul Transporturilor și Infrastructurii

Domnului Marian-Cătălin PREDOIU, Ministrul Afacerilor Interne

- Publicitate -

Doamnei Luminița-Teodora ODOBESCU, Ministrul Afacerilor Externe

Domnului Florin-Ionuț BARBU, Ministrul Agriculturii și Dezvoltării Rurale

Domnului Marcel Simion MUTESCU, Președinte Autoritatea Vamală Română

Doamnei Adi-Ioana VĂLEAN, Comisar European pentru Transporturi

Domnului Achim IRIMESCU, Ministru plenipotențiar Reprezentanța Permanentă a României pe lângă UE, Secția Agricultură, Păduri și Pescuit

Doamnei Mara ROMAN, Șefă a Secției Politice Reprezentanța Comisiei Europene în România

Doamnei Elli TSIFOROU, Secretar General COPA-COGECA

(…)

Alianța pentru Agricultură și Cooperare a luat la cunoștință despre actualizarea și prelungirea a acordurilor privind transport rutier dintre Uniunea Europeană și Ucraina până la 25 iunie 2025, precum și Uniunea Europeană și Republica Moldova până la 31 decembrie 2025.

Alianța pentru Agricultură și Cooperare înțelege necesitatea semnării acestor acorduri în contextul războiului de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei, a perturbării sau chiar pierderii rutelor de transport ale celor două țări, cu scopul de a facilita tranzitul prin țările UE și a ajuta Ucraina să acceseze piețele mondiale pentru exportul cerealelor, minereurilor și oțelului.

Alianța pentru Agricultură și Cooperare salută completarea și actualizarea in iunie 2024 a acordurilor încheiate inițial în 2022, care aduc precizări suplimentare prevederilor inițiale și completează lista documentelor pe care trebuie să le aibă transportatorii vizați de aceste acorduri, a condițiilor pe care aceștia trebuie să le îndeplinească, precum și măsurile și situațiile în care pot acționa statele membre UE pentru a respecta aceste acorduri sau a semnala situațiile de natură să perturbe activitatea în anumite regiuni.

În acest sens, Alianța pentru Agricultură și Cooperare a luat la cunoștință cu îngrijorare despre o serie de informații primite de la transportatorii și fermierii din România, pe care dorește să vi le aducă la cunoștință pe această cale:

  • Nu sunt realizate verificări ale transportatorilor din Ucraina și Republica Moldova, dacă au documente conforme cu prevederile legislației în vigoare (inclusiv și mai ales conform prevederilor din aceste acorduri de transport rutier încheiate între UE și Ucraina, UE și Republica Moldova);
  • Nu sunt realizate verificări dacă operatorii de transport rutier desfășoară transport rutier de mărfuri neautorizate, cum ar fi operațiuni de transport în contul terților sau de cabotaj, sau care sunt implicați în fraudarea sau falsificarea documentelor conducătorilor auto sau utilizează aceste documente ori beneficiază de pe urma lor;
  • Sunt operatori de transport rutier care conduc fără tahograf (de aici risc crescut de accidente);
  • Operatorii de transport rutier din aceste țări nu respectă prevederile legislative în vigoare privind greutatea maxim admisă la transportul de marfă – așa cum sunt obligați transportatorii români sau fermierii din România;
  • Din păcate, atunci când constată că sunt încalcate prevederile legale în vigoare, poliția română nu are mecanisme să aplice și să încaseze pe loc amenzi sau să blocheze vehiculele operatorilor de transport rutier din aceste țări, în caz de nerespectare a prevederile acordurilor încheiate între UE cu Ucraina și Republica Moldova, motiv pentru care ofițerii de control sunt descurajați de parcurgerea acestei proceduri.

Acordurile încheiate între UE cu Ucraina și Republica Moldova au ca scop sa faciliteze tranzitul bunurilor vitale spre Ucraina sau dinspre Ucraina înspre piețele Uniunii Europene și spre piețe globale, cu respectarea legislației europene și naționale în vigoare, precum și a acestor acorduri și să nu perturbe activitățile de transport din UE sau să afecteze activitatea operatorilor de transport rutier din UE.

Suntem în plină campanie agricolă, perioadă în care fermierii din România au nevoie la rândul lor să-și transporte producția agricolă în vederea depozitării sau vânzării către partenerii comerciali. În condițiile în care fermierii și transportatorii din România sunt obligați să respecte prevederile legislative în vigoare, altfel sunt amendați sau penalizați, considerăm că este corect și absolut necesar ca toți operatorii de transport rutier să respecte legea și să nu se facă discriminări.

În acest sens, facem un apel la autoritățile din România să verifice că prevederile legislației în vigoare și prevederile acordurilor de transport rutier între UE cu Ucraina și Republica Moldova sunt respectate fără excepție de către toți operatorii de transport rutiere, să fie realizate controale și să se adopte măsurile necesare, în cazul în care sunt identificate nereguli și comportamente care nu respectă legea.

Avem încredere că veți face demersurile necesare pentru ca activitatea fermierilor și a transportatorilor din România să nu fie perturbată și să se desfășoare în cele mai bune condiții, și, totodată, să se respecte principiul reciprocității de către toți operatorii implicați în activitățile de transport.

Pentru orice informații suplimentare vă stăm la dispoziție”, scriu reprezentanții AAC în documentul trimis oficialilor români.

Imaginile folosite sunt pur ilustrative. Unele sunt preluate de pe internet si pot sa nu se identifice cu momentul sau subiectul ori sa nu reflecte exact realitatea articolului.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Cele mai citite articole