Îngrijorați că aprovizionarea ar putea fi perturbată dacă războiul din Ucraina se va extinde, europenii au început să îşi facă stocuri de echipamente precum saci de dormit şi sobe de camping, precum şi conserve şi hrană uscată, transmite agenția Reuters, citată de AGERPRES.
Stocurile de hrană și produse de supraviețuire sunt făcute atât pentru consumul propriu, cât și pentru a fi donate refugiaților din Ucraina.
Vânzările de produse precum recipiente de plastic, echipamente de camping, baterii, lanterne şi încărcătoare solare pentru telefoane mobile au crescut de şase ori în ultimele două săptămâni la magazinele de hardware Clas Ohlsson din Suedia, a declarat un purtător de cuvânt.
„Este clar că oamenii vor să fie pregătiţi pentru o criză. Cele mai mari creşteri sunt la produsele recomandate să le ai în casă pe timp de criză, de exemplu radiourile”, a precizat purtătorul de cuvânt de la Clas Ohlsson.
În paralel, vânzările de lapte praf, paste, cereale şi conserve au crescut cu 20% în ultimele săptămâni, potrivit retailerului suedez de produse alimentare Ica Gruppen. Consumatorii îşi fac stocuri pentru ei în timp ce organizaţiile umanitare cumpără produse pe care să le trimită în Ucraina, susţine directorul de achiziţii de la Ica Sweden, Andreas Sbrodigliga.
În același timp, în urma declaraţiilor lui Vladimir Putin prin care acesta a ordonat punerea forţelor nucleare ruseşti în stare de alertă, locuitorii din Europa Centrală se grăbesc să cumpere iod, în speranța că se vor putea proteja de radiaţii.
În Polonia, ţară care până acum a primit mai mult de jumătate din cei trei milioane de refugiaţi ucraineni, lanţul de magazine Zabka a anunţat că au crescut vânzările de conserve, orez şi apă îmbuteliată în unele regiuni, pe fondul campaniilor de strângere de donaţii. La rândul său, lanţul de farmacii Rossmann precizează că produsele de igienă precum şerveţele umede, geluri, săpunuri, pastă de dinţi dispar şi ele de pe rafturile magazinelor.
În Germania, vânzările de produse de camping precum saci şi saltele de dormit au explodat în ultimele două săptămâni la magazinele Decathlon, a declarat un purtător de cuvânt. Retailerul a decis de asemenea să doneze produse de camping organizaţiilor umanitare care ajută în Ucraina.
În contextul cererii tot mai mari de produse alimentare cu durată mare de valabilitate, și Metro a decis să introducă, temporar, o limită cu privire la cantitatea pe care cumpărătorii o pot achiziţiona din anumite produse precum ulei de gătit şi făină, adăugând însă că nu există motive pentru care consumatorii să îşi fac stocuri deoarece noi livrări urmează să sosească.
„Observăm în prezent o cerere mare din partea clienţilor noştri pentru anumite alimente cu durata mare de valabilitate, care poate fi atribuită, printre altele, achiziţionării de produse pentru a fi furnizate sub formă de ajutoare”, a declarat un purtător de cuvânt al distribuitorului german.
Și retailerul olandez Ahold Delhaize a raportat, la rândul său, vânzări mai mari la magazinele sale din Cehia, ca urmare a faptului că oamenii fac donaţii pentru refugiaţi, dar a adăugat că nu există motive de îngrijorare.
„Lanţul nostru de aprovizionare este destul de robust la acest punct şi avem suficiente produse pentru clienţii noştri în stoc şi la furnizorii nostril”, a informat grupul Ahold Delhaize, din care face parte şi reţeaua Mega Image.