26 iulie 2021 - 20:25

Din ce mai câștigă crescătorii de ovine din România și care sunt piedicile din sector

În condițiile în care consumul este sezonier, doar de Paște, exportul rămâne principalul mijloc de câștig al crescătorilor de ovine din România, în 2020 fiind exportate peste 3.000 de tone de carcasă.

Potrivit precizărilor preşedintei Asociaţiei Crescătorilor şi Exportatorilor de Bovine, Ovine şi Porcine din România (ACEBOP), Mary Pană, făcute în cadrul dezbaterii online cu tema „Industria cărnii, între realităţile româneşti şi provocările europene”, exportul României este anual salvat de agricultură, mai ales prin cereale, animalele vii, tutun şi produse din tutun.

În context, ea a precizat că exportul este „principala valorizare a mielului naţional” în condițiile în care, în România, „consumul este sezonier, doar de Paşte”.

„Activitatea de creştere a ovinelor este tradiţie la noi, de generaţii întregi. (…) Avem 135 de abatoare, deci o infrastructură puternică: 22 de abatoare mici, 6 centre de sacrificare, plus numeroase puncte de sacrificare, infrastructură puternică care ne va ajuta să creştem în producţia de carcasă de oaie.

Anul trecut am exportat peste 3.000 de tone carcasă, mai ales spre India, Kuwait, Kosovo, Macedonia, Iran şi Albania. Din punct de vedere al exportului de animale vii, mă refer mai ales la ovine, începând cu februarie anul acesta au plecat din port aproximativ câte 50.000 de capete pe săptămână, mai ales către Iordania şi Emirate, dar şi în Italia şi spre Franţa în perioada Sărbătorilor Pascale catolice. Exportul este principala valorizare a mielului naţional pentru că la noi consumul este sezonier, doar de Paşte”, a mai precizat Pană.

Tot în cadrul conferinței, șefa ACEBOP a menționat că „problema cea mai mare este că în momentul în care se întâmplă un dezastru în transportul animalelor, România devine ţinta presei internaţionale şi se menţine acolo mult timp”.

De aceea, a mai adăugat ea, în vederea protejării activității de creştere a ovinelor românești „şi pentru că românul iubeşte animalele şi le protejează”, țara noastră a acceptat „o lege dură”, care impune condiţii speciale pe timpul transportului către ţările terţe.

„Pot să spun cu mândrie că suntem primul stat membru care are o astfel de lege. Mai mult, datorită ultimelor evenimente ne-am strâns, împreună cu ONG-urile, am lucrat şi am înaintat un proiect de plan de contingenţă pentru dezastre în timpul transportului către Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară. Bineînţeles, vorbesc de un draft. Aşteptăm să se facă un grup de lucru, să definitivăm documentul respectiv şi să trimitem spre Bruxelles.

Deja în forma de draft a fost trimis către grupul de anchetă pe transport animale vii, unde avem şi noi în comisie doi eurodeputaţi. Pentru că am fost informaţi de aceştia că sunt anumite voci ostile contra României – iată că pe lângă o lege, România a făcut şi un plan de contingenţă, care sperăm că va fi model pentru toate statele membre ţinând cont de faptul că la nivelul Comisiei Europene nu s-a gândit un asemenea plan de contingenţă”, a mai spus preşedintele ACEBOP.

Asalt asupra zootehniei românești

Un semnal de alarmă în ceea ce privește campania împotriva exportului de animale din România (ovine și bovine) a venit nu demult de la Bruxelles, de la eurodeputata S&D, Carmen Avram.

Conform precizărilor sale, în inima Europei se conturează tot mai clar un alt tip de lobby, „nu neapărat acreditat, nu neapărat foarte vizibil, dar la fel de insistent și de puternic”.

„Nu știi întotdeauna pe cine reprezintă, dar poți să ghicești de partea cui e din înverșunarea cu care, înaintea unui vot sau a unei decizii, îți blochează emailul cu mesaje identice, în toate limbile europene. Iar apoi poți să afli pe cine a întâlnit și convins din luările de poziții. Ei bine, acest lobby se face acum simțit pe un subiect extrem de spinos – și potențial păgubos – pentru România”, a declarat Carmen Avram în cadrul emisiunii „EU ești tu”.

Europarlamentarul român a informat recent că, în urmă cu câteva luni, în Parlamentul European s-a înființat o comisie de anchetă privind transportul de animale vii în și în afara Uniunii Europene (în special de ovine și bovine), comisie în care Avram ocupă poziția de coordonator din partea grupului S&D.

„Teoretic, scopul ei este de a investiga eficiența și aplicarea legii actuale, iar la final, membrii comisiei ar urma să vina cu recomandări pentru îmbunătățirea textului, astfel încât să fie respectată bunăstarea animalelor în timpul transportului. Capitol la care România stă foarte prost. Și nu ne-a ajutat deloc accidentul din 2019, din portul Midia, când s-au înecat 14.000 de oi, după scufundarea vasului în care erau încărcate”, mărturisește fostul jurnalist de investigații.

În aceeași ordine de idei, Carmen Avram a spus că, practic, din primele zile de viață ale acestei comisii, se încearcă schimbarea tonului și a scopului investigației, unii colegi de-ai eurodeputatei S&D insistând „îndârjit și obsesiv” ca, în raportul final, să se mai vorbească despre recomandări, ci să se ceară, „nici mai mult, nici mai puțin”, decât interzicerea completă a exportului european de animale.

„Problemă majoră, mai ales pentru România, care este cel mai mare exportator de animale din Uniunea Europeană, spre țările din Orientul Mijlociu. În ultimii 7-8 ani, am avut exporturi de aproximativ 2 miliarde de euro. Eu mă opun interdicției, evident, explicând colegilor, sub diverse forme, că între a nu schimba nimic în materie de bunăstarea animalelor și interzicerea totală a exportului există o gamă foarte largă de măsuri care pot fi luate. De ce nu căutăm o cale de mijloc și mergem direct la extremă, anulând un sector întreg care creează locuri de muncă și aduce bani la buget? Înverșunarea însă e foarte mare.

„Întrebarea firească e cine ar avea de câștigat dacă ar fi interzis transportul animalelor românești? Evident, concurența. Cum ar fi Turcia, de exemplu, care își dorește aceeași piață și e un jucător aprig. Recent, printr-o ciudată coincidență, turcii au refuzat să primească două vase cu bovine din Spania, pretinzând -fără dovezi, spun spaniolii- că animalele ar fi bolnave. Cutremurător, cele două nave, pline cu animale chinuite, au bântuit apoi mările timp 3 luni în căutarea unui alt cumpărător și, negăsind, s-au întors în Spania unde miile de vite extenuate au fost sacrificate, iar exportatorul a pierdut toți banii. Incidentul a pus benzină pe focul de la Bruxelles, întețind apelurile pentru interzicerea exportului de animale din Europa.

„Al doilea jucător, este Australia, cel mai mare exportator de animale din lume, în special de vite și oi, exact ca România. Doar că spre deosebire de România, australienii încă n-au o piață masivă în Orientul Mijlociu și dacă ar intra acolo, și-ar putea dubla exportul și câștigul.

„Ce pot face statele europene, în general, și România, în special, pentru a-și salva zootehnia și exporturile? Mai întâi, să învețe să-și trateze animalele cu respectul cuvenit. Pentru că acum, ceea ce se întâmplă uneori în timpul transportului poate fi definit printr-un cuvânt simplu -tortură. În al doilea rând, România trebuie să înceapă să înțeleagă ce este lobby-ul și cum să-l folosească înainte de izbucnirea unei campanii distructive pentru economia și imaginea ei. Asta, dacă ne mai interesează să fim cineva în Europa și în lume”, a mai precizat în acest context europarlamentar și realizatoare a emisiunii „EU ești tu”.