DESFIINTAREA UNOR SCOLI SI GRADINITE DIN ALBA, DIN CAUZA SCADERII NUMARULUI DE ELEVI

Circa 40 de unități de învățământ din județul Alba, toate din mediul rural, ar putea fi închise din toamnă, din cauza numărului foarte mic de elevi. Șase dintre acestea au fost propuse spre desființare de către primării, iar celelalte nu au planuri de școlarizare.

Cele șase sunt:

– Grădiniţa cu Program Normal Ocoale, unitate arondată Şcolii Gimnaziale Gîrda de Sus;
– Grădiniţa cu Program Normal Laz, unitate arondată Şcolii Gimnaziale Săsciori;
– Şcoala Primară Fericet, unitate arondată Şcolii Gimnaziale Horea;
– Şcoala Primară Valea Morii, unitate arondată Şcolii Gimnaziale Vidra;
– Şcoala Primară Almaş nr. 2, unitate arondată Şcolii Gimnaziale Almaşu Mare;
– Şcoala Primară Almaşul de Mijloc, unitate arondată Şcolii Gimnaziale Almaşu Mare;

În același timp, trei unități de învățământ au fost propuse de primării spre înfiinţare, pentru anul şcolar 2018-2019 şi au fost aprobate în Consiliul de Administrație al IȘJ Alba:

– Grădiniţa cu Program Normal Gheţar- unitate arondată Şcolii Gimnaziale Gîrda de Sus;
– Şcoala Gimnazială Draşov-unitate de învăţământ transformată din unitate arondată a Şcolii Gimnaziale Şpring în unitate cu personalitate juridică;
– Şcoala Postliceală Sanitară Medfarm Speranţa Cugir-unitate de învăţământ particulară

Inspectorul școlar general al IȘJ Alba, Marcela Dărămuș, a declarat, joi, în cadrul unei conferințe de presă, că în jur de 30 de unități de învățământ din județ, nu au plan de școlarizare, ceea ce înseamnă că au un număr mic de elevi. Dacă nu se modifică situația până în toamnă, ele vor fi închise, și vor putea fi redeschise când vor exista suficienți elevi.

De asemenea, în cazul altor șase unități de învățământ, s-a propus deja desființarea lor de către primării, începând cu anul școlar 2018-2019, din același motiv.

”Nu s-a pus și nu se va pune niciodată problema desființării unităților de învățământ de către Inspectoratul Școlar Județean Alba în mod nelegal și nu va avea loc nicio concediere a cadrelor didactice sau a personalului nedidactic sau didactic auxiliar. Trei unități de învățământ au fost propuse de către UAT-uri spre înființare. Singura cauză este depopularizarea  satelor din județul Alba, scăderea familiilor tinere, și acest lucru se reflectă și în numărul de elevi care sunt înscriși sau care se pot înscrie, respectiv preșcolari, în unitățile de învățământ arondate sau cu personalitate juridică”, a spus Marcela Dărămuș.

Unitățile de învățământ și școlile care nu au plan de școlarizare timp de trei ani de zile ar putea fi desființate.

”Trei ani de zile, dacă nu au plan de școlarizare, Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar le cere documente de autorizare sau de acreditare”, a mai spus Marcela Dărămuș.

Întrebată dacă sunt situații în care cadrele didactice sau nedidactice să rămână neplătite, Marcela Dărămuș a spus că nu se pune problema de așa ceva.

Deputatul PNL Florin Roman a declarat, în urmă cu două săptămâni, la Alba Iulia, că majoritatea PSD şi ALDE se pregăteşte să închidă în jur de 1.000 de şcoli, acesta fiind contrazis, joi, de Marcela Dărămuș.

”Având în vedere aparițiile din presă a domnului deputat PNL Florin Roman, mă văd obligată să fac unele precizări pentru lămurirea opiniei publice și demontarea acuzațiilor nefondate la adresa Inspectoratului Școlar Județean Alba. Nu admit ca elevii, părinții și cadrele didactice din județul Alba să fie folosiți pe tărâmul bătăliilor politice deoarece, așa cum spunea un renumit om de știință, scopul educației ar trebui să fie pregătirea unor oameni care să acționeze și să gândească independent și care, în același timp, să vadă în slujirea comunității realizarea supremă a vieții lor. Punctual, aș vrea să fac următoarele precizări: informațiile prezentate de acest domn deputat, probabil informații primite din partea unor binevoitori, nu sunt conforme cu realitatea din învățământul județului Alba. Nu s-a pus și nu se va pune niciodată problema desființării unităților de învățământ de către IȘJ Alba în mod nelegal, și nu va avea loc nicio concediere a cadrelor didactice, a personalului nedidactic sau a personalului didactic auxiliar. Nu i s-a cerut niciunui director din județul Alba să închidă școala sau să concedieze cadrele didactice titulare, personal didactic auxiliar și nedidactic. Deși vorbim de un proiect al planului de școlarizare, care poate suferi modificări până la începutul anului școlar 2018 – 2019, nu vor fi afectate cadre didactice titulare, personal didactic auxiliar și nedidactic. În cadrul ședinței cu managerii școlari s-a discutat doar respectarea Legii educației naționale, promovată în anul 2011 și care impune un număr minim de elevi într-o clasă, pentru ca aceasta să poată funcționa și un cost standard per elev în care unitățile școlare trebuie să se încadreze. S-a pus în vedere doar eficientizarea cheltuirii banului public, prin stoparea risipei și a unor cheltuieli care nu se justifică în primul rând din punct de vedere didactic. Nimeni nu poate desființa o școală dacă aceasta se încadrează în cerințele legii. Doar lipsa elevilor poate atrage după sine închiderea unei unități școlare. Îngrădirea dreptului unui dascăl de a obține grade didactice și gradație de merit este un abuz foarte grav, de care conducerea IȘJ Alba se delimitează categoric. Îmi este foarte greu să răspund în tonul domnului deputat, în același registru specific, unde vulgaritatea și agresivitatea limbajului nu mă reprezintă. Iar în probleme de învățământ, cred că domnul deputat rătăcește uneori cu disperare, din cauza necunoașterii acestui domeniu extrem de important. Țin să reamintesc că paradoxalul cost standard per elev a fost marea inovație în învățământ adusă de ministrul liberal Funeriu, care a uitat total de particularitățile sistemului de educație românesc, lăsând astfel o adevărată piatră de moară în cârca Guvernelor următoare. Iar tot pentru reîmprospătarea opiniei publice trebuie să știți că cele mai importante restructurări în învățământul din județul Alba s-au făcut în timpul guvernării liberale, fără niciun argument de logică didactică sau socială, desființându-se câteva sute de posturi, unități de învățământ, punându-se lacătul pe câteva școli și grădinițe, mai ales în mediul rural. Asigur întreg personalul din toate unitățile de învățământ că IȘJ Alba nu încalcă legea și că orice abuz trebuie să fie adus la cunoștința conducerii, în cel mai scurt timp posibil”, a declarat la începutul conferinței de presă inspectorul șef Marcela Dărămuș.

Inspectorul școlar general adjunct al IȘJ Alba, Monalisa Borza, a declarat, în cadrul aceleași conferințe de presă, că situația se poate schimba, iar școlile își pot întocmi planuri de școlarizare, dacă vor avea elevi.

În prezent, în județul Alba sunt 514 unități de învățământ.

S-a făcut precizarea că ”unităţi de învăţământ fără plan de şcolarizare în anul şcolar 2018-2019 sunt unităţile de învăţământ care nu îndeplinesc prevedereile art. 63 din Legea Educației Naţionale nr. 1/2011, prevederile Metodologiei de fundamentare a cifrei de şcolarizare nr. 5472/2017, respectiv:

a) Extras art. 63 din Legea Educației Naţionale nr. 1/2011
”(1) în învăţământul preuniversitar, formaţiunile de studiu cuprind grupe, clase sau ani de studiu, după cum urmează:
a) educaţia antepreşcolară: grupa cuprinde în medie 7 copii, dar nu mai puţin de 5 şi nu mai mult de 9;
b) învăţământul preşcolar: grupa cuprinde în medie 15 preşcolari, dar nu mai puţin de 10 şi nu mai mult de 20;
c) învăţământul primar: clasa care cuprinde în medie 20 de elevi, dar nu mai puţir de 12 şi nu mai mult de 25”.
d) învățământul gimnazial: clasa care cuprinde în medie 25 de elevi, dar nu mai puţin de 12 şi nu mai mult de 30;
e) învăţământul liceal: clasa care cuprinde în medie 25 de elevi, dar nu mai puţin de 15 şi nu mai mult de 30;

(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), în localităţile în care există cerere pentru forma de învăţământ în limba maternă a unei minorităţi naţionale, efectivele formaţiunilor de studiu pot fi mai mici decât minimul prevăzut de prezenta lege. Decizia privind înfiinţarea şi funcţionarea acestor formaţiuni de studiu aparţine Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, cu consultarea consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ respective.

(3) În situaţii excepţionale, formaţiunile de preşcolari din grupa mare sau de elevi pot funcţiona sub efectivul minim sau peste efectivul maxim, cu aprobarea consiliului de administraţie al inspectoratului şcolar, pe baza unei justificări corespunzătoare, ţinând seama de încadrarea în costul standard per elev şi in numărul maxim de posturi aprobat pentru învăţământul preumversitar la nivelul judeţului, respectiv al municipiului Bucureşti.”

Citește și

Comentariile sunt închise