Conserve din legume și fructe – de la afacerea de familie la imperiul multinațional
Despre inițiativă, curaj, viziune, moarte și urmași… Nu, nu vor urma comentarii despre regina Elisabeta a II-a a Marii Britanii, au vorbit alții, cât pentru 70 de ani de domnie. Noi, mai pământeni, aici, la Agro tv, vom aborda un imperiu nemuritor, alcătuit din conserve din legume și fructe.
Vom face o trecere în revistă a vieții unui alt om influent, care a ajuns recent ”la loc cu verdeață”, un industriaș cu inițiativă în producția de legume și fructe conservate sau congelate.
Conserve din legume și de fructe
Este vorba despre viața și moartea unui om. O dispariție care are, însă, multe învățăminte pentru antreprenorii din mediul agricol.
Săptămâna trecută, a fost anunțat decesul lui Bruno Bonduelle. Cu siguranță, vă spune ceva numele și măcar o dată, pe rafturile magazinelor, ați văzut un produs cu această marcă, pe care poate l-ați cumpărat. Bruno a murit la vârsta de 89 de ani și a fost președintele companiei care îi poartă numele în perioada 1985-1994.
Bonduelle este o companie de familie, specializată în producția de conserve din legume și fructe, care are astăzi 14.500 de salariați în mai multe țări și o cifră de afaceri de 2,9 miliarde de euro. Aventura a început în anul 1853, când două familii, din care una se numea Bonduelle au înființat o distilerie de cereale. În 1926, frații Pierre și Benoit Bonduelle au transformat un hambar abandonat într-o fabrică de conserve și au produs 90.000 de cutii de mazăre. După al doilea război mondial s-a creat marca Bonduelle care a început să aibă succes, mai întâi în Franța, apoi în Germania și Italia și, în următorii ani, în tot mai multe țări din lume.
Încă din anii 70, compania a mizat pe produse congelate, domeniu care a fost lansat în Statele Unite ale Americii, fiind un pionier la nivel european. În anul 1989, sub comanda lui Bruno, Bonduelle preia un concurent și devine astfel un gigant al sectorului de conservare a legumelor și fructelor. Urmează o extindere importantă pe piețele lumii și o diversificare a mărcilor vândute. Bonduelle ajunge un brand prezent pe rafturile supermarketurilor din întreaga lume.
Șeful grupului s-a implicat activ în mediul de afaceri din Lille, în nordul Franței. A fost președintele Agenției de Promovare Internațională a zonei, șeful asociației patronale din regiune și președintele Camerei de Comerț și Industrie. În anul 1998, Bruno Bonduelle a făcut chiar și o scurtă incursiune în politică atunci când a candidat la alegerile regionale din nordul Franței sub sigla numită Generation Ecologie.
În august 2020, grupul este lovit de o tragedie. Jerome, fiul lui Bruno Bonduelle, în vârstă de 51 de ani, moare într-un accident, fiind lovit de un șofer beat, în timp ce se plimba cu bicicleta alături de soție și câțiva prieteni. Jerome era la acea dată implicat în firmă, respectiv era directorul filialei de dezvoltare. Conducerea companiei rămâne totuși în familia care a fondat-o, Cristophe, nepotul lui Bruno Bonduelle, fiind astăzi președintele Consiliului de administrație.
Iată și morala. Tradiție, diversificare, expansiune, inovare și curaj. Peste toate, ambiția de a transforma un grup de familie într-o companie multinațională și de a asigura în mod natural succesiunea. Aceasta este povestea familiei și companiei Bonduelle, de la începuturi până astăzi. O poveste care seamănă cu frământările, încercările și reușitele prin care trec mulți antreprenori români din sectorul agricol.
Autor: Constantin Rudnițchi