Intermediari, piețe sau supermarket? Ce șanse de supraviețuire are micul producător

Nu există mic producător care să nu își fi pus această problemă: „Ce șanse de supraviețuire am cu produsele mele? Care este soluția? Să le vând la intermediari, să merg cu ele la piață sau să le duc la supermarket?”

Aceasta a fost una dintre temele pe care telespectatorii AGRO TV le-au propus în direct și la care analistul economic și financiar Constantin Rudnițchi a încercat să aducă unele lămuriri în emisiunea „Agricultura – o șansă pentru România”, moderată de Cătălin Lența.

„Din păcate, vestea proastă e că, în calitate de mic fermier, singur nu e nicio șansă de a relaționa cu supermarketurile. Dar, luând-o pe o latură mai pozitivă, ca să ajungă cu produsele într-un supermarket șansa ar fi să creeze, dacă e posibil, o asociație împreună cu alții, pentru că nu mai repetăm, știe și dânsul mai bine ca mine: supermarketul vrea o tonă de produse – roșii sau ce face domnia sa – pe lună. Nu va putea să dea singur niciodată această cantitate. Poate împreună cu încă 10 oameni va reuși să dea această cantitate, la calitatea cerută, etichetată, sortată și așa mai departe. Fără asociere povestea cu hipermarketul se termină”, a explicat Constantin Rudnițchi, răspunzând întrebărilor unui telespectator AGRO TV despre modalitatea prin care micii producători pot aborda o relație comercială cu supermarketurile.

În opinia analistului economic, însă, micul producător român ar trebui să aibă mult mai mult loc în piețe. Aceasta ar trebui să fie o prioritate pentru autorități în condițiile în care „știe toată lumea că acel carnet de producător nu e chiar întotdeauna al unui producător autentic”.

Analistul economic a subliniat însă că există o diferență între samsari, care oferă prețuri de nimic producătorilor, și intermediari, despre care a spus că au rolul lor în economie

- Publicitate -

„Dacă micul producător ar avea un intermediar care vine la poarta domniei sale și îi dă, să spunem, 3 lei pe un kilogram de roșii, care pare mulțumitor pentru dânsul, îi aduce un oarecare profit, eu în locul său aș vinde acele roșii fără să mă mai uit că ele pe piață se duc la 5 lei. Pentru că am tăiat din start niște cheltuieli: de transport, de depozitare, taxele din piață, pierderile, plus că am scăpat de stat noaptea prin piețe. Așadar, trebuie să se pună și în pantofii celuilalt. Adică a unui om care face intermedierea aceasta sau chiar a supermarketului care și el are niște criterii pe care i le dau consumatorii, în primul rând, și managerii, în al doilea rând”, a explicat Constantin Rudnițchi.

Concluzia ar fi că, în lipsa asocierii, micii producători nu vor putea aborda supermarketurile sau hipermarketurile. De asemenea, în piețe, fără o implicare mai serioasă a autorităților în reglementare și control, sunt slabe șanse pentru se mișca lucrurile în sprijinul micilor producători. Singura șansă pentru micul producător de a mai supraviețui de unul singur ar mai putea fi adaptarea cât mai rapidă la mijloacele de comercializare online, modalitate care s-a dovedit deja a fi una de succes în statele occidentale, deși și în acest caz asocierea ar conduce la rezultate mult mai bune.

Imaginile folosite sunt pur ilustrative. Unele sunt preluate de pe internet si pot sa nu se identifice cu momentul sau subiectul ori sa nu reflecte exact realitatea articolului.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Cele mai citite articole