27 mai 2022 - 03:34

Probleme de Buna Vestire! Ce nereguli indică ANPC la produsele din pește

În mod tradițional, românii consumă mult pește de Buna Vestire sau de Florii, indiferent că respectă sau nu Postul Paștelui.

Directorul general al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), Paul Anghel, atrage atenția însă că în această perioadă există riscuri imense ca sănătatea să vă fie pusă în pericol dacă nu veți avea grijă să achiziționați pește sau produse din pește de la comercianți care pot să asigure condiţiile optime de transport, depozitare şi comercializare.

„Ne aflăm în perioada premergătoare Sărbătorii Bunei Vestiri şi a Floriilor. Având în vedere consumul tradiţional de peşte cu ocazia acestor sărbători, vă sfătuiesc să nu cumpăraţi peşte şi produse din peşte din locuri neautorizate, întrucât comerciantul respectiv nu are posibilitatea să asigure condiţiile optime de transport, depozitare şi comercializare şi nu vă poate elibera bon de casă cu care să justificaţi tranzacţia comercială şi riscaţi să achiziţionaţi un produs neconform sau chiar nesigur care poate să vă afecteze sănătatea”, a scris joi șeful ANPC pe pagina sa de Facebook.
Pentru ca peștele și produsele din pește să nu prezinte un pericol pentru sănătate, directorul general al ANPC atrage atenția consumatorilor că trebuie să aibă în vedere o serie de aspect foarte importante.

„Acordati o atenție deosebită aspectului exterior al produsului pentru a vă forma o prima apreciere asupra gradului de prospețime. Nu achizitionați produse cu suprafață mâzguită, lipicioasă, deshidratată, cu pete de mucegai, produse cu miros și culoare modificate, aspect de vechi. Refuzați să cumpărați pește ți produse din pește pentru care aveti îndoieli privind gradul de prospețime și calitatea”, scrie Paul Anghel în postarea sa.

Acesta recomandă urmărirea moduluide etichetare a peștelui și produselor din pește și refuzarea cumpărării de produse preambalate neetichetate sau pe ale căror etichete nu este înscrisă data durabilității minimale/data limită de consum, precum și refuzarea de produse pe a căror etichetă apare o dată modificată sau depașită.

De asemenea, șeful ANPC atrage atenția că este deosebit de important ca, la cumpărare, să solicitați și să păstrați bonul de casă pentru a putea proba în cazul in care, în mod justificat, doriți să reclamați calitatea produsului.

„La achiziționarea produselor din pește refrigerate sau congelate, acordați o atenție deosebită aspectului exterior al produsului si condițiilor de depozitare impuse de producător, atât în magazinul de comercializare, cît și la domiciu. Produsele alimentare congelate trebuie comercializate numai în stare congelată, iar la decongelare trebuie să prezinte gustul și mirosul nemodificate, caracteristice sortimentelor respective. Avertizez asupra faptului că este interzis ca produsele alimentare congelate să se recongeleze, acestea trebuie prelucrate imediat ce au fost decongelate”, subliniază șeful directorul general al ANPC.

Acesta atrage atenția consumatorilor să nu achiziționeze produsele la care constată existența aglomerărilor de produs sub forma unor blocuri sau prezența de gheață în ambalaj și să acorde o atenție deosebită asupra modului de prezentare a ambalajului produselor congelate. Șeful ANPC recomandă evitarea produselor ale căror ambalaje sunt murdare, degradate, nu sunt închise etanș și nu asigură salubritatea produsului.

„Avertizez consumatorii că in anii anteriori, comisarii ANPC, în urma acțiunilor de control, au găsit la comercializare produse neconforme, precum: chefal proaspăt expus la comercializare pe pat de gheață care prezenta mușchiul cu o consistență flască, burtă moale umflată, amestecat cu chefal care era proaspăt și fără deficiențe; crap proaspăt care prezenta semne vizibil de alterare (ochii retractați în orbite și burta moale) – produsul era în afara datei limită de consum; scrumbie sărată, în vid, cu lichid în ambalaj, datorită devidării, produsul având consistență moale și miros nespecific; macrou congelat cu arsuri de congelare, din cauza depozitării incorecte; conserve de «sardine în ulei natural» care aveau declarat pe eticheta o cantitate netă de 200 g și un conținut de pește de 120 g, adica 60%, față de minimum 70% prevăzut; conserve de «sardine în ulei vegetal», care conform declarațiilor de pe etichetă («ingrediente: sardinella gibosa 72%, apa, ulei soia 5.6%») aveau un conținut de apă în jur de 22%, față de maximum 8% admis; file Pangasius cu glazură protectoare declarată de 20%, la care s-a determinat după decongelare o proporție de glazură de peste 28%; cod congelat, proveniență Spania, pe a cărui etichetă se declara glazura «0», iar în urma analizelor de laborator s-a determinat 4,99% glazură; produse preambalate etichetate incorect sau incomplet, fără menționarea tuturor ingredientelor și fără înscrierea datei durabilității minimale pe etichetă; utilizarea de denumiri improprii/mențiuni menite a induce în eroare consumatorii (hering provienență Norvegia, comercializat sub denumirea de scrumbie de Dunăre, baby hering proveniență Polonia, comercializat sub denumirea de oblet)”, explică Paul Anghel în postarea sa.

Potrivit acestuia, o abatere frecvent întâlnită în cadrul acţiunilor de control desfăşurate în anii anteriori este nerespectarea condiţiilor de depozitare şi expunere la comercializare, respectiv: peşte expus în condiţii necorespunzătoare direct pe paviment, peşte care prezenta modificări organoleptice – solzi desprinşi, consistenţa flască a muşchiului, peşte şi produse din peşte depozitate în afara spaţiului frigorific la temperatura mediului ambiant într-un depozit neamenajat, impropiu şi neautorizat, peşte sărat (şprot şi platică) depozitat în agregat frigorific, dar care nu asigură temperatura de depozitare stabilită de producător.

Imaginile folosite sunt pur ilustrative. Unele sunt preluate de pe internet si pot sa nu se identifice cu momentul sau subiectul ori sa nu reflecte exact realitatea articolului.