Exportul de cereale prin portul Constanţa a atins un nou record în 2023, datorită majorării livrărilor de cereale provenite din Ucraina precum şi proiectelor de îmbunătăţire a infrastructurii finanţate de Uniunea Europeană, informează agenția Reuters, citată de AGERPRES.
Potrivit reprezentanţilor autorităţii portuare, portul Constanţa a expediat anul trecut o cantitate record de 36 milioane de tone de cereale, în creştere cu 50% față de 2022, cerealele ucrainene fiind responsabile pentru aproximativ 40% din volumul total. Precedentul record privind cantităţile de cereale expediate într-un singur an prin portul Constanţa este de puţin peste 25 milioane de tone.
În 2023, Ucraina a expediat prin portul Constanţa aproximativ 14 milioane de tone de cereale, aproape dublu față de cele 8,6 milioane de tone expediate din portul românesc în 2022.
Portul Constanţa este acum cea mai importantă rută alternativă de export pentru cerealele din Ucraina, unul dintre cei mai mari exportatori mondiali. Marfa ajunge în portul românesc cu camioanele, pe calea ferată sau cu barjele pe Dunăre.
Guvernul de la Bucureşti intenționează să dubleze capacităţile de tranzit pentru cerealele ucrainene prin portul Constanţa, până la 4 milioane de tone pe lună, lucrând în prezent la modernizarea infrastructurii feroviare şi rutiere din şi din jurul portului Constanţa. Reprezentanţii autorităţii portuare au precizat, miercuri, pentru Reuters, că proiecte de investiţii finanţate de Uniunea Europeană, cu o valoare de 546,8 milioane de euro, au fost finalizate anul trecut sau urmează să fie finalizate în 2024, iar noi proiecte de investiţii, cu o valoare de 218 milioane de euro, aşteaptă în prezent să fie aprobate.
Ministrul transporturilor, Sorin Grindeanu, declara în luna decembrie că România va asigura tranzitul a cel puţin 4 milioane tone de cereale lunar dinspre Ucraina, lucru posibil şi prin implementarea proiectului PRIMUS dedicat navigaţiei pe timp de noapte pe Canalul Sulina.
„De astăzi navigaţia pe Canalul Sulina este posibilă şi pe timp de noapte! Proiectul PRIMUS a fost finalizat, iar sistemul de balizaj va permite navelor să navigheze în condiţii de siguranţă 24 de ore din 24”, a afirmat Sorin Grindeanu.
Potrivit reprezentanţilor autorităţii portuare, traficul total de marfă prin portul Constanţa s-a ridicat în 2023 la 92,5 milioane de tone, în creştere cu 22,5% comparativ cu anul 2022.