Campania impotriva Legii Mirosurilor ia amploare! Fermierii isi exprima dezacordul, iar initiatorii aduc explicatii

Campania împotriva legii mirosurilor ia amploare la nivel național! Tot mai mulți fermieri îți exprimă dezacordul față de acest proiect legislativ, însă inițiatorii legii mirosurilor aduc explicații și susțin că aceasta a fost interpretată greșit.

Potrivit Mary Pană, președinte ACEBOP (Asociația Crescătorilor și Exportatorilor de Bovine, Ovine, Porcine din România), campania impotriva legii mirosurilor a strâns semnături din partea mai multor fermieri la nivel național. „Stimați prieteni, campania UN NU HOTĂRÂT LEGII MIROSURILOR , ne-a adus o acoperire surprinzătoare pe teritoriul național. Mi-ar trebui ore intregi să consemnez fiecare semnatar, fiecare comună, din toate județele țării, inclusiv mulți susținători din București! Incercăm săptămâna viitoare să facem o hartă cu toate comunele, orașele care au spus NU. Mulțumim pentru solidaritatea cu fermierul romăn”, scrie Mary Pană.

Potrivit președintei ACEBOP, „Indiferent dacă au trei animale sau 30.000, legea ii afectează in egală măsură pe toți. Țara cu cei mai mulți fermieri din UE, riscă sa se faca de râs. Cu siguranță Președintele României va intoarce această Lege in Comisia de Agricultură a Camerei Deputaților, unde, cu toată ingrijorarea o spunem, nu a ajuns…”, a scris Mary Pană, pe pagina sa de Facebook.

La polul opus, inițiatorii acestui proect susțin că proiectul legislativ și prevederile acestuia au fost interpretate greșit. „Articolul 11 din OM 119/2014 stabilește distanţele minime de protecţie sanitară între teritoriile protejate şi perimetrul unităţilor care produc disconfort şi riscuri asupra sănătăţii populaţiei. Distanțele cresc progresiv în funcție de numărul animalelor, reglementările aplicându-se pentru minim 20 de capete. Controlul în acest caz este realizat de către direcțiile de sănătate publică.”

De asemenea, Uniunea Salvați România a venit cu mai multe precizări referitoare la Legea Mirosurilor, adoptată în data de 17 iunie 2020, în contextul în care în spațiul public au apărut îngrijorări, pe care USR le consideră nefondate și care arată lacune în înțelegerea legii USR.

În consecință, în urma scrisorii deschise adresată Președintelui României semnată de doamna Dr. Mary-Eugenia Pană, Președinte A.C.E.B.O.P., precum și a comunicatului Federaţiei Naţionale Pro Agro, prin care sunt formulate critici la adresa Legii Mirosurilor, inițiatorii precizează următoarele:

  • Primarul nu poate închide fermele care sunt supuse reglementărilor privind protecția mediului.

Primarul nu are atribuții de inspecție și control asupra autorizațiilor integrate de mediu. Actele de reglementare din domeniul protecției mediului, din care fac parte și autorizațiile integrate de mediu, sunt emise de autoritatea competentă pentru protecţia mediului, iar activitatea de inspecţie şi control în domeniul protecţiei mediului este realizată de Garda Națională de Mediu și de comisariatele județene ale acesteia, conform OUG 195/2005 privind protecţia mediului.

În acest sens, dorim să asigurăm A.C.E.B.O.P că primarul nu va putea să închidă fermele care funcționează în baza unei autorizații integrate de mediu.

  • Posibilitatea autorităților publice locale de a interzice în anumite zone din localități desfășurarea unor activități care ar putea genera disconfort, nu este o noutate adusă de Legea Mirosurilor. 

Conform actualelor prevederi ale art. 70 lit. g) din OUG 195/2005 pentru asigurarea unui mediu de viaţă sănătos, autorităţile administraţiei publice locale au obligația să reglementeze, inclusiv prin interzicerea temporară sau permanentă, accesul anumitor tipuri de autovehicule sau desfăşurarea unor activităţi generatoare de disconfort pentru populaţie în anumite zone ale localităţilor, cu predominanţă în spaţiile destinate locuinţelor, în zonele destinate tratamentului, odihnei, recreerii şi agrementului.

Legea Mirosurilor doar adaugă la articolul 70 litera g și disconfortul olfactiv. Conținutul Planului de gestionare a disconfortului olfactiv pentru toate activităţile care pot crea disconfort olfactiv și metodologia pentru stabilirea nivelului de disconfort olfactiv se stabilesc prin Hotărâre de Guvern și vor trebui respectate și de către autoritățile publice locale.

Este important de precizat că prevederile art. 70 lit. g) din OUG 195/2005 privind protecția mediului sunt limitative, în sensul că au în vedere doar anumite zone din interiorul localităților – zonele de locuit, zonele destinate tratamentului, odihnei, recreerii şi agrementului, iar scopul principal este asigurarea unui mediu de viață sănătos.

În aplicarea OUG 195/2005 privind protecția mediului, anumite autorități locale au luat deja astfel de măsuri. De exemplu, prin Hotărârea Consiliului Local 371/30.10.2007 privind constatarea şi sancţionarea contravenţiilor pe teritoriul Municipiului Timişoara, Consiliul Local Timișoara a interzis creșterea animalelor şi a păsărilor de fermă în anumite zone din oraș.

  • Reglementările din domeniul protecției mediului, amintite anterior, normele de protecție a sănătății umane, precum și normelor sanitar-veterinate primează, iar deciziile autorităților publice locale trebuie luate în conformitate cu acestea. De asemenea, toți crescătorii de animale individuali sau fermele trebuie să se supună acestor reguli. 

Toate activitățile de creștere a animalelor sunt supuse normelor de igienă şi sănătate publică privind mediul de viaţă al populaţiei, instituite prin Ordinul ministrului sănătății nr. 119/2014. Articolul 11 din OM 119/2014 stabilește distanţele minime de protecţie sanitară între teritoriile protejate şi perimetrul unităţilor care produc disconfort şi riscuri asupra sănătăţii populaţiei.

Distanțele cresc progresiv în funcție de numărul animalelor, reglementările aplicându-se pentru minim 20 de capete. Controlul în acest caz este realizat de către direcțiile de sănătate publică.

  • Referitor la obiecția că „nu există aparatură care să poată constata depăşirea unor valori olfactive”, menționăm că există și aparatură, și metode, și cel puțin un laborator acreditat RENAR pentru determinarea nivelului de miros prin olfactometrie dinamică, și anume Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Ecologie Industrială (ECOIND). Buletinele de analiză eliberate de către un laborator acreditat RENAR sunt valabile la nivel internațional. Prin urmare, în România se pot efectua determinări ale nivelului de disconfort olfactiv. 

De altfel, Legea Mirosurilor prevede că prezenţa şi concentraţia mirosurilor în aerul înconjurător se evaluează în conformitate cu standardele în vigoare sau cu alte standarde internaţionale care garantează obţinerea de date de o calitate ştiinţifică echivalentă. În plus, metodologia pentru stabilirea nivelului de disconfort olfactiv se stabilește prin Hotărâre de Guvern.

Ce face Legea Mirosurilor:

  • Definește disconfortul olfactiv ca fiind mirosul generat de o activitate care poate avea impact negativ asupra stării de sănătate a populației și a mediului în întregul său care se cuantifică pe diferite scale de mirosuri, conform standardelor în vigoare.
  • Reglementează obligativitatea unui Plan de gestionare a disconfortului olfactiv care va cuprinde măsurile necesare pentru prevenirea și diminuarea disconfortului și care va face parte din autorizația de mediu. Nerespectarea Planului va putea atrage inclusiv suspendarea temporară sau definitivă a activității generatoare de disconfort olfactiv.
  • Autoritățile administrației publice locale vor avea obligația să reglementeze, inclusiv prin interzicerea permanentă sau temporară, desfășurarea activităților generatoare de mirosuri în zonele de locuit, recreere, odihnă, tratament și agrement și să controleze preventiv și la sesizarea publicului activitățile care nu se supun reglementării din punct de vedere al protecției mediului.
  • La elaborarea planurilor de urbanism și amenajarea teritoriului se vor prevedea, obligatoriu, și măsuri de prevenire și reducere a disconfortului olfactiv.
    Sunt prevăzute o serie de contravenții la cererea motivată a autorităților pentru protecția mediului.