Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA) a stabilit calendarul pentru anul 2022. Conform acestuia, APIA, va asigura toate măsurile pentru accelerarea depunerii/primirii cererilor unice de plată în perioada în care nu se aplică penalități, efectuarea controlului administrativ și pe teren în perioada optimă, acordarea avansului și a plăților finale, cu respectarea următoarelor termene/perioade:
- între 1 martie – 16 mai 2022 inclusiv, se vor depune/primi cererile unice de plată, fără penalități;
- între 17 mai – 08 iulie 2022 inclusiv, se vor efectua controlul administrativ, controlul preliminar al cererilor unice de plată, eșantionarea acestora pentru controlul la fața locului, precum și transmiterea eșantioanelor către autoritățile/departamentele de control;
- între 11 iulie – 14 octombrie 2022 inclusiv, se va efectua controlul la fața locului pentru cererile unice de plată eșantionate în acest scop, iar controlul aferent unor obligații/cerințe specifice se va efectua, după caz, în iarna sau în primăvara anului următor;
- 17 octombrie – 29 noiembrie 2022 inclusiv, plata avansului pentru anul de cerere 2022, după finalizarea controalelor administrative și la fața locului în ceea ce privește plățile directe;
- 2 decembrie 2022 -31 martie 2023 inclusiv, plata finală ca diferență între cuantumul calculat și cuantumul acordat în avans pentru anul de cerere 2022, cu excepția dosarelor la care termenele limită de depunere a documentelor depășesc data de 31 martie 2023.
Implementarea efectivă a schemelor de plăți directe și a ajutoarelor naționale tranzitorii se face de către APIA, prin directorul general al acesteia și directorul general adjunct care are în coordonare Direcția IT, Serviciul LPIS, precum și prin direcțiile de specialitate.
Monitorizarea stadiului de implementare a schemelor de plăți directe și a ajutoarelor naționale tranzitorii se realizează atât de către reprezentanții APIA – structura centrală, cât și de către reprezentanții centrelor județene ale acesteia.