BRANZA GUSTOASA SAU BRANZA SANATOASA? DE UNDE STIM CA E PROASPATA?

44

O alimentaţie sănătoasă include consumul de brînzeturi şi produse lactate, slabe în grăsimi. Gama brînzeturilor cuprinde foarte multe produse. Sînt brînzeturi maturate, de tipul telemea, feta, cu specific românesc, dar şi balcanic.
Brînzeturile reprezintă o sursă valoroasă de substanţe nutritive de care organismul are nevoie pentru a funcţiona normal. Indiferent de tipul ales, brînzeturile pot completa aportul de vitamine (A, D, E, K) şi minerale (calciu, fosfor, magneziu), motiv pentru care sunt un alimentde bază pentru toate categoriilor de vârstă. Brînza poate fi o delicioasă sursă de proteine, calciu şi fosfor.

Cum ne dăm seama că este proaspătă

În timp ce la unele alimente ne dăm seama de prospeţime după aspect, la altele, precum brînza sau carnea, trebuie să ne bazăm mai mult pe miros, spun specialiştii. Dintre tipurile de brînză, cele moi (de vaci, caş, urdă etc.) se alterează mai rapid.
Dacă brînza este moale, lipsită de textură şi acoperită de strat protector, iar mirosul este unul puternic (asemănător cu cel amoniacului), atunci nu este proaspătă.

Brînza Feta

Des folosită în bucătăria grecească, brînza Feta este slabă în grăsimi şi calorii. Pentru că are o aromă foarte puternică, se poate folosi mult mai puţină brînză, fără ca gustul să fie mai puţin intens. În plus, datorită gustului sărat, brînza Feta este delicioasă în salate şi supe, dar merge foarte bine şi în combinaţie cu pepene roşu sau cartofi dulci.
O porţie de 30 de grame este suficientă pentru o salată, are 4 grame de proteine şi numai 74 calorii. Alegeţi brînza feta preparată din lapte de vacă.

Brînza moale

Din această categorie fac parte urda, brînza frămîntată (sau de vaci) şi mozzarella. Toate sînt bogate în proteine. O porţie de 30 de grame conţine 71 de calorii şi 7 grame de proteine. Un avantaj este şi faptul că acest tip de brînză nu este procesată, astfel are toate calităţile unui aliment integral.
Mozzarella este produsă din lapte de bivoliţă şi este utilizată la prepararea salatelor, a pastelor, dar şi la pizza. Mozzarella fără grăsimi protejează inima de boli şi controlează tensiunea arterială. Zincul din acest tip de brînză stimulează sistemul imunitar.
Brînza Cottage (de vaci) este produsă din cheag de lapte nepresat, fără a se lăsa la maturat, este semilichidă şi puţin sărată. Acest fel de brânză de vacă este bogat în proteine, conţine calciu, fosfor, vitamina B şi poate fi mîncată ca atare, pentru că nu este nevoie să fie gătită. Este foarte bună pentru cei care au probleme de sănătate, având un excelent rol hepatoprotector.

Brînza Albă Cheddar

Brînza Cheddar este întotdeauna produsă din lapte de vacă şi are o textură uşor fărîmicioasă dacă este corect preparată. Acest tip de brînză este sărac în carbohidraţi şi calorii, conţine vitamina A şi calciu. Vitamina A menţine sănătatea ochilor, protejează împotriva osteoporozei şi întăreşte oasele.

Parmezan

La fel ca brînza Feta, parmezanul are o aromă foarte puternică şi poate fi folosit în cantităţi mici. Provine din Parma, Italia. Este relativ sărac în calorii, dar bogat în sodiu. Prin urmare, aveţi grijă să-l folosiţi moderat în mîncăruri.

Brînza Pecorino

Acest tip de brînză este originar din Roma, iar în urma unor studii s-a descoperit că Pecorino conţine o cantitate mare de acid linoleic. Acest ingredient este bogat în acizi graşi Omega 6. De asemenea, brînza Pecorino conţine ingrediente care previn apariţia cancerului, a diabetului şi a obezităţii. Mai mult decât atît, consumată zilnic, în cantităţi moderate, brînza scade nivelul colesterolului rău.

Brînza ricotta

Această brînză are un conţinut ridicat de proteine, calciu, fosfor, seleniu, zinc, acizi graşi Omega 3 şi Omega 6, vitamina A, roboflavin şi vitamina B12. De regulă, brânza ricotta este consumată cu plăcere de către persoanele care vor să îşi mărească masa musculară. În acelaşi timp, brînza ricotta stimulează întărirea oaselor şi previne apariţia anumitor tipuri de cancer, dar şi a afecţiunilor cardiovasculare.

Brînza Gouda

Gouda este o brînză de origine olandeză, este din lapte de vacă şi este destul de tare. Există mai multe sortimente: nepasteurizată, aromatizată etc. Este bogată în vitamina A, calciu, fosfor şi zinc.

Brînza Camembert

Delicioasă alături de un pahar cu vin roşu, brînza Camembert are o textură fină, cremoasă şi este realizată din lapte nepasteurizat de vacă. Acest sortiment conţine foarte mult calciu, însă nu trebuie consumat în exces.

Şvaiţerul Emmentaler

Brînza elveţiană sau şvaiţerul este remarcat prin cantitatea mică de sodiu şi puţine grăsimi astfel că se pretează la tot felul de preparate. Este brînza cea mai bogată în fosfor. Într-o porţie sunt circa 100 de calorii.

Sursa: foodbroker
Citește și

Cmentariile sunt închise