Ați auzit, probabil, de Harlem. Este numele unui cartier din New York City, asociat și unei echipe de baschet americană sau, mai degrabă, unui show în stil american legat de baschet, un spectacol care a fost prezentat mulți ani la rând în multe orașe din lume.
Acum, este vorba despre un alt Haarlem și anume un mic oraș olandez aflat la periferia capitalei Amsterdam. Ei bine, Haarlem a devenit primul oraș din lume care a interzis publicitatea la carne în spațiile publice, respectiv pe autobuze, pe clădiri sau pe ecrane luminoase.
O palidă consolare pentru cei cărora nu le place decizia autorității locale din orășelul olandez este că se va aplica din anul 2024, în buna tradiție a predictibilității occidentale. Nu este primul caz de acest tip. Alte orașe olandeze, cum sunt Amsterdam sau Haga au interzis reclamele la avioane sau la mașini pe benzină, ori care folosesc combustibili fosili. Nicio municipalitate nu s-a gândit însă, până acum, să interzică publicitatea la carne.
Decizia consiliului local din Haarlem i-a iritat pe profesioniștii din industria cărnii. Ei spun că s-a mers prea departe în a spune oamenilor ce trebuie să nu facă sau ce e bine pentru ei. Mai mult, a existat și un răspuns, respectiv o campanie de promovare a consumului de carne. Chiar și politicienii locali au păreri împărțite, unii sunt de acord, alții sunt împotrivă.
Care este motivul adoptării măsurii de interzicere a publicității la carne? Studiile de specialitate arată că pentru a se atinge obiectivul de zero emisii nete până în anul 2050 este nevoie ca nivelul consumului de carne de vită să scadă, în Olanda, la 24 kilograme de persoană pe an, de la 85 kilograme în acest moment în Europa Occidentală și 76 kilograme pe an în Țările de Jos, adică de aproape trei ori mai puțin.
Pentru consolarea iubitorilor de carne, să adăugăm că o mare companie americană, considerată cea mai importantă firmă producătoare de carne vegetală, are probleme financiare. Respectiv, firma Beyond Meat a înregistrat în trimestrul doi al acestui an o pierdere de 97 milioane de dolari. Firma produce niște burgeri fabricați pe bază de proteine vegetale. Numai că, în ultimele luni consumatorii au cumpărat aceste produse tot mai puțin, din cauză că prețurile au crescut. Efectul a fost că valoarea acțiunilor companiei a scăzut anul acesta pe bursă cu 50%, iar firma a disponibilizat 4% din efectivul de salariați. Ceea ce înseamnă că și consumatorii de carne din plante sunt sensibili la preț. Sau mai pe românește spus, dorința de a mânca fără carne trece „prin stomac”.
Autor: Constantin Rundnițchi