28 octombrie 2021 - 13:30

Anunțul ANSVSA care îi va bucura pe crescătorii de animale

Conform anunțului Autorității Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor (ANSVSA) de luni, 12 aprilie 2021, celula de criză constituită pentru a gestiona situaţia animalelor de pe navele afectate de blocarea Canalului Suez şi-a încheiat activitatea.

„Astăzi, 12 aprilie, odată cu finalizarea centralizării datelor primite de la comandanţii celor 11 nave cu animale din România, destinate exportului, activitatea celulei de criză constituită la nivelul Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor (ANSVSA), pentru gestionarea situaţiei generată în data de 24 martie de blocarea temporară a Canalului Suez, şi-a încheiat activitatea.

ANSVSA a solicitat, monitorizat şi centralizat, rapoartele finale transmise de comandanţii navelor, care cuprindeau informaţii privind bunăstarea şi protecţia animalelor, precum: numărul de animale încărcate la bordul fiecărei nave, starea de sănătate a animalelor aflate la bord, cantitatea de furaje şi apă existentă la momentul încărcării animalelor, durata călătoriei, consumul de furaje şi apă pe durata călătoriei, numărul de animale debarcate şi procentul de mortalitate înregistrat la animalele de pe fiecare navă, la momentul debarcării”, menţionează ANSVSA.

Conform sursei citate, concluziile rezultate în urma analizării tuturor informaţiilor primite arată că durata călătoriei a fost cuprinsă între 10 şi 15 zile, cantitatea de apă şi furaje asigurată a fost suficientă, starea de sănătate a animalelor a fost bună, iar procentul de mortalitate mediu înregistrat s-a situat la 0,23%.

Se pot relua activitățile de export

Totodată, ANSVSA informează că, odată cu ridicarea restricţiilor, se pot relua activităţile de export de animale către ţările din zona Golfului Persic, care utilizează Canalul Suez ca rută de transport.

În acest context, toţi operatorii economici care intenţionează să desfăşoare pe viitor activităţi de comerţ cu animale vii sunt atenţionaţi că ANSVSA a modificat procedurile în direcţia intensificării verificărilor privind asigurarea suplimentării cantităţilor de furaje şi apă cu minimum 25%.

De asemenea, având în vedere debutul perioadelor cu temperaturi ridicate, este necesar să se ţină cont că la transportul rutier la temperaturi de peste 30 grade Celsius este obligatorie creşterea spaţiului destinat animalelor cu 10%. În ceea ce priveşte transportul maritim, la o temperatură mai mare de 35 de grade Celsius este obligatorie creşterea spaţiului destinat animalelor cu 15%.

În cazul în care se transportă animale cu coarne, spaţiul alocat pe cap de animal trebuie să crească cu 7% pentru a preveni rănirea animalelor la contactul cu celelalte animale aflate în boxă.

„Ever Given”, o navă portcontainer lungă de 400 de metri, a eşuat marţi, 23 martie, pe diagonala canalului Suez, din cauza vântului puternic însoţit de o furtună de nisip care a redus vizibilitatea, şi a blocat ambele sensuri de navigaţie.

Conform Autorităţii Canalului Suez (SCA), traficul naval prin Canalul Suez a fost reluat luni, 29 martie, după ranfluarea Ever Given.

Canalul Suez, care leagă Mediterana de Marea Roşie, asigură cea mai scurtă rută de transport maritim între Asia şi Europa. În 2020, au trecut prin această cale maritimă cel puţin 18.840 de nave.

Ce a însemnat criza Suez pentru animale și pentru legislația de protecția animalelor?

Animals International acuză că blocarea canalului Suez a cauzat o mortalitate ridicată în rândul animalelor și a expus noi slăbiciuni ale legislației europene și naționale în privința protecției animalelor pe durata transportului.

16 vapoare (11 din România și 5 din Spania) care transportau animale vii către Orientul Mijlociu au fost afectate de blocarea canalului Suez în perioada 23-29 martie, cauzând întârzieri care au fost mortale pentru mii de animale.

Potrivit surselor Animals International implicate direct în această criză, au murit între 180 și 1100 de animale pe fiecare vapor cu animale din România. Dar mortalitatea declarată de autoritatea veterinară din România arată că aceasta a fost de 0,22% în rândul celor 105.727 de ovine și 1.613 de bovine de la bordul a 7 din 11 vapoare [1].

„Am căutat să clarificăm aceste diferențe uriașe de raportare luând legătura cu cei care au transportat animalele. Astfel, am aflat de exemplu, că pe vaporul Dragon au murit cel puțin 1.100 de animale. Diferența se explică prin faptul că mii de animale moarte au fost aruncate direct în Marea Roșie înainte de a ajunge la destinație.

Așadar, mortalitatea de 0,22% raportată de ANSVSA se referă la animalele care au murit în ultimele câteva ore de croazieră pe mare între punctele de aruncare ale animalelor peste bord și porturile Aqaba din Iordania și Jeddah din Arabia Saudită unde autoritățile acestor țări au făcut și ele o numărătoare”, a spus Gabriel Păun, directorul Animals International pentru Europa.

Fotografiile obținute de Animals International și de alți investigatori indică multiple încălcări ale legislației. Într-una dintre fotografii, se poate observa că vaporul era supraîncărcat, iar animalele înghesuite unele într-altele, nu doar în țarcurile de pe navă, dar și pe culoarele destinate personalului care trebuie ținute permanent libere, cu excepția încărcării și descărcării animalelor. Mai mult, animalele care au supraviețuit, au fost transportate mai departe către destinațiile lor finale din Orientul Mijlociu încărcate în camioane care nu sunt acceptate de standardele europene.

„Decizia Curții Europene de Justiție este clară. Legislația pentru bunăstarea animalelor trebuie respectată dincolo de granițele UE, până la destinație, care este considerate locul unde rămân cel puțin 48 de ore. Imediat după sosire, animalele au fost mutate de pe vapoare direct în camioane care ar fi ilegale în UE și în care s-au strivit reciproc, nefiind echipate cu structuri care protejează animalele de rănire și de intemperii”, a adăugat Păun.

Potrivit celor de la Animals Internațional, criza din Suez a scos la lumină un scenariu care nu fusese prevăzut de Comisia Europeană și de Statele Membre care nu au avut un plan de contingență pentru această situație. Nu au avut nici măcar jurisdicția necesară pentru a impune navelor să se întoarcă în porturile europene de origine. Singurul motiv pentru care mortalitatea nu a fost mai aproape de 100% este că blocajul s-a sfârșit după 6 zile și nu a durat mai mult.

„Niciuna dintre nave nu s-a întors în portul de origine și orice zi de așteptare în plus era echivalentă cu moartea altor mii de animale. Niciuna dintre țările apropriate nu avea suficiente furaje și logistică pentru a aproviziona un număr atât de mare de animale pe atât de multe nave”, se scrie într-o informare a ONG-ului.

Mai mult, spun reprezentanții organizației, România nu are tratat bilateral cu niciuna dintre țările din apropiere de Suez pentru comerțul cu ovine (Egipt, Liban, Siria). În cele din urmă, toate animalele exportate în Orientul Mijlociu au fost ucise cu încălcarea regulamentului European 1099/2009, fiind pe deplin conștiente la momentul tăierii gâtului.

„Criza Suez expune noi slăbiciuni în legile pentru animale care trebuie să ducă la revizuirea acesteia de către Comisia Europeană și să facă obiectul actualei anchete a Parlamentului European asupra transportului de animale vii”, a conchis Păun.