17 septembrie 2021 - 15:28

ANALIZA Legea 28 – Cine are interesul sa DISTRUGA producatorii romani?

Au trecut câteva zile de când legea 28/2020, menită să modifice legea 321 din 2009, a fost votată în Parlament. Deși menirea sa era să ajute producătorii români, se pare că prin modificările aduse pe ultima sută de metri, forma votată face exact opusul. Cooperativa Agricolă Lunca Someșului Mic a prezentat, pe pagina de facebook, o analiză detaliată legată de efectul pe care l-ar putea avea această lege asupra industriei agroalimentare. Potrivit datelor, doar statul și marii retaileri ar urma să profite de pe urma legii, în timp ce producătorii locali vor fi dezavantajați.

Ce mai fac aleșii noștri ca să se găsească în treabă sau cum se îndoaie trestia după cum bate vântul… Nu vreau să vă țin din lucru, oameni buni, dar e musai să vă spun și vouă, că în rest, nu avem cui să povestim.

În 2016, guvernul a adoptat o lege, nr.150, menită să modifice legea 321 din 2009. Mulți au privit-o cu bucurie, căci venea să facă dreptate produselor românești, cel puțin prin anumite prevederi. Printre cele mai interesante pentru noi, au fost acestea:

  • Interdicția asupra oricărui comerciant de a solicita facturarea / refacturarea și de a încasa de la furnizor taxe și servicii;
  • Obligația comerciantului pentru categoriile carne, ouă, legume, fructe, miere de albine, produse lactate și de panificație să achiziționeze aceste produse în proporție de cel puțin 51% din volumul de marfa pe raft, corespunzător fiecărei categorii de produse alimentare, provenit din lanțul alimentar scurt
  • Termenul de plată pentru produse alimentare proaspete nu poate fi mai mare de şapte zile calendaristice.

Bineînțeles, actorii din retail nu au privit cu ochi buni această lege. În vreme ce controversata prevedere care conținea procentul de 51% produs românesc la raft crea multe dificultăți în acel moment, și părerea noastră a fost că ajutorul Guvernului trebuie să fie în sensul de a sprijini producătorul român să devină competitiv, nu să impună obligații de acest fel, celelalte două prevederi au fost mai mult decât binevenite. Prima se asigura că nu ni se ia din buzunar cu o mână și ni se aruncă fărâmituri cu alta (ni se spunea că prețurile noastre sunt prea mari dar de fapt noi le stabileam așa, fiind conștienți că la sfârșit de lună vom plăti un anumit procent din sumele facturate), iar cea de-a treia instaura doar corectitudinea, de vreme ce aceste produse se vindeau în decurs de 2-3 zile și noi primeam banii la o lună. Nici cooperativele și nici producătorii nu suntem instituții bancare de credit, deci nu suntem de acord să ne folosească nimeni banii cu dobândă 0.

Uniunea Europeană a declanșat procedura de infringement pentru anumite prevederi ale legii, dar nu pentru toate. Ce au făcut aleșii noștri (sau cel putin majoritatea parlamentară)? Au modificat și ce trebuie și ce nu, că dacă tot s-au apucat de treabă și trebuie să repare, de ce să nu strice?

Au modificat prin legea 28/2020, cele două prevederi menite să ne dea un sprijin, referitoare la interdicția de a solicita facturarea/refacturarea și încasarea de la furnizor taxe și servicii și au modificat la 14 zile, termenul de plată stabilit anterior la 7, căci, vorba aceea, n-om muri dacă mai așteptăm o săptămână.

Efectele nu au întârziat să apară… Am fost anunțați ieri de către unul dintre partenerii noștri din retail, că vom primi spre semnare o anexă care prevede faptul că vom fi taxați cu 20% din cifra de afaceri la sfârșit de lună. Am cerut explicații și ni s-a comunicat că putem adăuga 20% la preț, doar că 20% nu este suficient ca să rămâi la prețul anterior. Vom pierde când ni se va cere reducerea raportată la cifra de afaceri, fiindcă se aplică procent la prețul mărit.

Va întrebăm pe dumneavoastră:
1. Statul pierde vreodată? Părerea noastră este că nu, excepție făcând doar situațiile în care este jupuit chiar de cârmaci, și nu este cazul. În plus, statul câștigă mai mult din TVA în acest caz.
2. Retailer-ul va pierde în acest caz? Cu siguranță nu, are calculele deja făcute, încearcă să câștige ceva, altfel un ar fi inițiat această procedură.

Cine pierde în aceasta poveste? Ori noi, ori voi, ei niciodată! Dacă prețul crește, pierdeți dumneavoastră. Am totuși impresia că prețul nu va crește, ca să nu afecteze vânzările. Rămânem noi, aceia care, la urma urmei, pentru unii reprezentăm doar niște cifre.”

De altfel, și ministrul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, Adrian Oros, și-a exprimat public opinia dezaprobatoare față de această lege. Potrivit lui, Legea 28/2020 privind comercializarea produselor alimentare conţine două prevederi “dăunătoare”, una dintre acestea referindu-se la posibilitatea de a percepe legal, de la furnizor, servicii şi taxe, costuri mai mari şi pierderi comerciale pentru producătorii mici.

“O altă prevedere toxică este aceea de a oferi posibilitatea de a percepe legal de la furnizor servicii şi taxe, costuri mai mari şi pierderi comerciale pentru producătorii mici. Practic s-a făcut o lege în avantajul marelui retail în detrimentul producătorului şi procesatorului român. Ce vom face? Pentru că am văzut că doamna Grapini mă întreabă cum voi aplica această lege proastă, făcută de ei. Nu o vom aplica, o s-o modificăm imediat cu cele două prevederi. Ce vom face? Vom restabili principiile corecte de piaţă, indiferent că eşti mic sau mare, întrucât într-o economie de piaţă toţi trebuie să plece de pe picior de egalitate. Vom înăspri sancţiunile pentru cei care vor să îşi rotunjească veniturile prin efortul celor mulţi şi mici, vom elimina formele ascunse de taxare, gen autofacturare, remiză lunară, reducere ulterioară raportată la cifra de afaceri sau discount de volum. Practic, vom elimina toate aceste prevederi care au fost introduse în Legea 28 pe ultima sută de metri, ca să zic aşa, şi care nu aveau nicio legătură cu acţiunea de infringement pe care o pornise Comisia în 2017. Şi dacă nu vom reuşi să facem aceste modificări, pentru că va trebui să le facem în procedură de urgenţă prin lege, întrucât trebuie să implementăm Directiva 633 a Consiliului Europei privind practicile comerciale neloiale, în transpunerea Directivei o să prindem aceste modificări”, a menţionat Oros.

Ministrul Agriculturii a subliniat că modificările vor fi aduse prin transpunerea Directivei, “care poate corecta relaţia între un producător şi un procesator mic şi un comerciant foarte puternic care are o reţea la dispoziţie.”