Matcha, elementul esențial al ceremoniei ceaiului, o tradiție străveche a culturii japoneze, a devenit un fenomen internațional. Beneficiile pentru sănătate, date de antioxidanți, dar și culoarea interesantă a băuturii, au făcut ca matcha să fie omniprezentă, atât pe internet, cât și în viața reală.
Dar, ce este matcha?
„Matcha are la bază ceaiul verde pe care îl cunoaștem cu toții – planta Camellia sinensis. Doar că Japonia are o tehnică specială de cultivare, recoltare și procesare pentru a obține Matcha: frunză de ceai verde este măcinată sub formă de pudră fină, obținuta din frunzele fragede ale plantei, cultivate și procesate printr-o metodă tradițională de aproape 900 de ani. Este singurul ceai în care frunză este consumată în întregime, ceea ce îl face extrem de concentrat în antioxidanți și aminoacizi, cum este L-teanina”, a spus Alina Pescaru, Co-Fondator MatchaBar.
Pudra de un verde vibrant se obține în urma unui proces laborios, ai cărui pași sunt urmați cu strictețe de către fermierii Țării Soarelui Răsare.
„Procesul este complex și specific Japoniei (China nu are același proces, de aceea Matcha din China nu este la același nivel calitativ față de cea din Japonia). Culturile de ceai se umbresc cu 20‑30 zile înainte de recoltare pentru a stimula planta să producă mai multă clorofilă și implicit aminoacizi (L-teanină). Plantele sunt recoltate manual, iar pentru Matcha Ceremonial doar frunzele tinere din prima recoltă de primăvară. Frunzele se aburesc rapid pentru a opri oxidarea, apoi se usucă în cuptoare la temperaturi controlate. Pentru Matcha de grad Ceremonial, se îndepărtează toate nervurile și tulpina, rămânâd doar partea fragedă a frunzei. În final, se macină lentă cu ajutorul morilor de granit tot pentru a preveni oxidarea, până devine pudră o ultra-fină”, a explicat Alina Pescaru, pentru AGRO TV.
Antreprenoarea a explicat sistemul după care este clasificată matcha: gradul ceremonial și gradul culinar. Primul este obținut din prima recoltă, având o calitate superioară, gust umami și o nuanță vibrantă de verde, acesta fiind folosit în cadrul ceremoniei ceaiului. Consumarea acestuia este recomandată doar cu apă, pentru a nu îi altera gustul și beneficiile. În al doilea caz, după cum denotă și numele, matcha-ul culinar este folosit pentru băuturi sau la gătit și este obținut din recoltele 2,3 sau 4. Gustul este mai amărui și textura mai granulată.
„Piața internațională, însă, a determinat producătorii japonezi să mai creeze anumite sub-grade între cele două categorii, blenduri între recoltele 1-2, așa că fiecare fermă își clasifică matcha diferit (în funcție de soi, recoltă, blend, regiune etc.). Deci putem întâlni clasificări ca: Premium, Tradițional, Culinar Superior sau Inferior, etc. Puteți vizita www.matchabar.ro pentru o selecție mare din toate aceste categorii, cu recomandări specifice de utilizare”, a spus co-fondatoarea MatchaBar.
Din păcate, fermierii japonezi se află într-un impas, conform Reuters. Cererea este mai mare decât oferta. În regiunea Kyoto, zona de unde provine un sfert din producția de ‘’tencha’’ (n.r: frunzele pentru matcha) a Japoniei, valurile de căldură din vara anului trecut au afectat grav culturile. Exporturile de ceai verde ale Japoniei, printre care și matcha, au crescut ca volum cu 16% și ca valoare cu 25%, suma ajungând la 36,4 miliarde de yeni (252 milioane de dolari) în 2024, a precizat Ministerul Agriculturii, Pădurilor și Pescuitului al Japoniei.
„Cererea globală a crescut accelerat și Japonia se confruntă cu mari provocări legate de producție. Deja încă din 2024, cei mai mulți producători japonezi nu mai accepta clienți noi. Cererea care depășește cu mult oferta vă aduce și creșteri de preturi din toamna anului 2025, odată cu apariția pe piață a ceaiului din noua recolt a. Așadar, Matcha de grad Ceremonial, Premium, autentic, vă deveni mai rar și mai scump, dar nu vă dispărea. În schimb ne vom confrunta cu siguranță cu Matcha de calitate inferioară, industrială și chiar fake matcha, care vă deveni foarte accesibilă pe scară largă. Matcha real, japonez vă fi din ce în ce mai apreciat, dar vă rămâne! Probabil că un produs de nișă, select, pentru cunoscători – un produs cu valoare și mai mare, un „lux” sănătos pentru cei care îl cunosc și respectă. Aș adăuga un lucru important, pentru care noi la MatchaBar milităm constant: consumul conștient de matcha! Producătorii de matcha din Japonia, atrag atenția că matcha Ceremonial nu este destinat băuturilor tip latte și nu trebuie utilizat în exces – este necesar să fie consumat cu respect, simplu, doar cu apa, nu mixat cu lapte sau arome. Pentru celelalte tipuri de băuturi pe baza de matcha exista Matcha Tradițional, Premium, Culinar Superior”, a precizat Alina Pescaru.
Matcha a început să fie cunoscută în România începând cu anii 2018-2019. Popularitatea băuturii a început să crească în 2021, iar în 2024 matcha a devenit un adevărat fenomen.
În primul rand, consumatorii de matcha sunt persoane preocupate de sănătate, nutriție și energie din surse naturale, „curate”, în general publicul provenind din mediul urban (dar nu exclusiv), informat. Inițial, vârsta era între 25–45 de ani, dar în ultima vreme foarte interesați sunt adolescenții, pentru că urmăresc trendurile din social media, dar și seniorii care doresc să înlocuiască cafeaua. Mai există și o parte din consumatori pasionați de cultura japoneză și ritualuri mindfulness.
Procesul de a deveni importator nu a fost unul ușor. Alina Pescaru a povestit că totul a început cu importarea ceaiului, în 2016, iar în 2018 activitatea s-a concentrat mai mult pe comerțul cu ceai Matcha.
„Ne-am dorit calitate premium și colaborare directă cu producatorii de ceai din fermele japoneze. Am selectat partenerii în funcție de reputație, certificări și metodele tradiționale de cultivare si procesare a ceaiului”, a povestit Alina Pescaru.
Pentru mai multe informații, vă invităm să accesați site-ul: www.matchabar.ro