Poziția Clubului Fermierilor Români în contextul suspendării rambursării datoriilor restante până la sfârșitul anului 2025
Poziția Clubului Fermierilor Români în contextul suspendării rambursării datoriilor restante până la sfârșitul anului 2025:
În anul 2024, agricultura românească se confruntă cu mai multe provocări și oportunități. O problemă majoră o reprezintă seceta severă, însă grija cea mai mare pe care trebuie s-o analizăm la nivel de prognoză este lipsa de capital la nivelul ecosistemului producător inputuri agricole – distribuitor – fermier. Practic, ne aflăm într-o situație dificilă privind pregătirea următorului an agricol.
În urma întâlnirii tehnice purtate ieri la sediul MADR, referitor la OUG privind suspendarea rambursării datoriilor restante până la sfârșitul anului 2025, au fost identificate câteva soluții-concluzii, cu impact pe termen scurt și mediu: prelungirea cadrului Ucraina printr-o aprobare din partea Comisiei Europene, renunțarea la discounturi și penalități la nivelul întregului lanț producător – distribuitor – fermier, atât pentru anul 2024, cât și în viitor; modificarea formei actualului act normativ, astfel încât eligibilitatea fermierilor care pot obține suspendarea ratelor să-i vizeze strict pe aceia care dețin procese verbale de calamitate în pondere de minim 70% aferente culturilor din primăvara anului 2024, valoare care cumulează aproximativ 1,7 mil ha și eventual o anumită pondere la nivelul fermei; realizarea unui instrument financiar cu dobândă preferențială de 1,95% + ROBOR pentru credite aferente strict datoriilor fermierilor aferente angajamentelor de inputuri agricole și credite bancare, precum și posibilitatea identificării unui mecanism de creditare similar pentru sectorul de distribuție.
Apreciem orice demers care poate oferi o redresare a întregului lanț valoric, din agricultura românească, prin oferirea de măsuri legislative acceptate de către toate ministerele de resort implicate. Eșalonarea datoriilor prin orice formă, acceptată legal, reprezintă o măsură de sprijin pe termen scurt pe care fermierii români o așteaptă de minim 6 luni. Dorim blocarea executărilor silite și, respectiv, redresarea competitivității fermelor aflate în dificultate, astfel încât numărul fermelor românești performante în urmă cu 2-3 ani să nu dispară. Avem nevoie de politici publice adecvate acestei crize, de viziune managerială care să urmărească redresarea propriei societăți agricole în mod sustenabil, practic, avem nevoie de soluții concrete aplicate imediat, deoarece scadențele s-au acumulat, iar lipsa măsurilor promise a creat false așteptări din partea fermierilor.
Creditul agricol, propus la finalul anului trecut ar putea fi o altă soluție care să contribuie complementar cu măsurile menționate anterior, printr-o infuzie de capital, în special, acelor categorii de fermieri care nu sunt eligibili finanțărilor actuale gestionate de către Fondul De Garantare a Creditului Rural.
Fermierii care se bucură de credite preferențiale cu o valoare redusă a dobânzii sunt practic, premianții agriculturii românești. Focusul ar trebui alocat către categoria acelor ferme care urmează să fie executate de către creditori din lipsa unor instrumente financiare de redresare adecvate nevoilor lor.
Discutăm uneori despre productivitatea sectorului agricol la nivel general, însă trebuie analizate situațiile punctuale. Astăzi, există o rata de aproximativ 50% de recuperare a creanțelor strict la nivelul pieței de distribuție inputuri. Practic, lipsa de capital o regăsim în toate abordările acestei crize, pentru care rămânem optimiști unor soluții coerente care vor fi concluzionate și acceptate de către toate părțile implicate în cadrul întâlnirii de săptămâna viitoare, în care se va decide forma finală a OUG privind suspendarea rambursării datoriilor restante până la sfârșitul anului 2025.