LIPSA FORTEI PUTINELOR FABRICI RAMASE, A TRANSFORMAT ROMANIA IN PIATA DE DESFACERE

Doar nouă producători de ali­men­te şi băuturi sunt prezenţi în topul celor mai mari 500 de ex­portatori din România, sec­torul fiind unul dintre cele mai slab reprezentante în clasamentul industriilor care pun cele mai multe produse în pieţele europene şi internaţionale.

Dintre aceste nouă companii, şapte procesează efectiv materii prime precum carne, lapte şi făinăl Lipsa forţei fabricilor a transformat România într-o piaţă de desfacere.

Cei mai mari nouă exportatori de alimente şi băuturi sunt Smithfield Prod (carne), Fa­brica de Lapte Braşov (lactate Olympus), Chipita România (dulciuri), Convenience Prod (carne), Coca-Cola HBC România (băuturi răcoritoare), Aaylex Prod (carne), Trans­avia (carne), Danone (lactate) şi PepsiCo (băuturi răcoritoare), conform da­te­lor de la Institutul de Statistică (INS). Dintre acestea, doar două sunt deţinute de antreprenori locali, şi anume, Transavia şi Aaylex Prod, doi dintre cei mai mari pro­ducători de carne de pasăre.

Aceste nouă companii exportă împreună produse de 200-300 de milioane de euro anual, potrivit estimărilor.

Pe de altă parte, niciun producător de pâine, carne, dulciuri sau sucuri nu şi-a făcut loc între cei mai mari 100 de exportatori. În schimb, în această ierarhie sunt prezenţi şapte traderi de cereale printre care giganţi precum Nidera (COFCO), ADM, Cargill sau Ameropa.

De altfel, România trimite în principal la ex­port materii prime pentru industria alimen­tară, nu produse cu valoare adăugată. Astfel, dacă exporturile de alimente şi băuturi s-au situat anul trecut la 1,7 miliarde de euro, cele de produse agricole au urcat la 4 miliarde de euro. În plus, importurile de alimente sunt de circa trei ori mai mari decât exporturile.

O analiză recentă realizată pe baza datelor de la INS arăta că pe plan local există circa 100 de fabrici de procesare a cărnii, laptelui, cartofilor, pâinii sau uleiurilor vegetale cu peste 250 de angajaţi, adică mai puţin de 2% din totalul unităţilor din sectorul alimentar. Iar nouă din aceste fabrici sunt prezente şi în topul exportatorilor.

Lipsa forţei fabricilor din România a transformat România într-o piaţă de desfacere, astfel încât consumul a ajuns să fie acoperit majoritar din importuri în multe sectoare din industria alimentară. În plus, producţia locală nu are forţă la export tocmai pentru că mulţi producători români nu pot fi competitivi sau chiar nu pot supravieţui nici măcar în ţara de origine. (zf.ro)

Picture of Florentin Iuga
Florentin Iuga

 NOTĂ  Imaginile folosite au caracter ilustrativ. Unele sunt preluate de pe internet si pot sa nu se identifice cu momentul sau subiectul ori sa nu reflecte exact realitatea articolului.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

 ATENȚIE!   Orice comentariu trebuie aprobat de un moderator, de aceea pot apărea întârzieri în publicarea lor. Ne rezervăm dreptul de a respinge sau a șterge parțial acele comentarii care nu respectă o conduită civilizată sau sunt contrare normelor legale de comunicare în spațiul public.

Cele mai citite în ultimele zile

PUBLICITATE

Banner KWS

© AGRO TV 2025 | Toate drepturile rezervate | Este interzisă reproducerea integrală sau parțială, ori distribuirea conținutului, fără menționarea sursei.