Piața din China este tot mai importantă pentru oamenii de afaceri din Basarabia. Potrivit președintelui Camerei de Comerț și Industrie Moldova-China, în ultimii ani, odată cu intensificare relațiilor comerciale bilaterale, tot mai multe produse moldovenești și-au făcut loc pe piața din această țară.
Astfel, dacă e să facem un top al celor mai populare produse moldovenești pe piața din China, vinul, berea și păstăile ocupă locurile de frunte.
„În 2017, pe locul întâi la capitolul exporturi în China au fost vinurile. Vinurile noastre sunt foarte populare în China. Pe locul doi se află berea din malț și pe locul trei sunt legumele, în special păstăile uscate”, a declarat Boris Foca – președintele Camerei de Comerț și Industrie Moldova-China.
Cert este că, pe an ce trece, tot mai multe produse moldovenești își găsesc loc pe piața chineză, iar volumul exporturilor este în creștere.
Potrivit reprezentanților Oficiului Național al Viei și Vinului, în 2017, prețul mediu per sticla de vin exportată în China s-a ridicat la 1.85 de dolari. Un preț sub așteptările chinezilor, conform lui Boris Foca.
„Într-o discuție cu colegii din România, ni s-a reproșat că moldovenii sunt prea timizi la negocierea prețurilor. Românii au tupeul să vândă o apă minerală la 14 dolari. Noi avem obișnuința ca după una două runde de negocieri să micșorăm prețul și să vindem sticla de vin cu până la un dolar. Ni s-a spus clar: oameni buni, când un chinez vede că sticla de vin e aproape un dolar are impresia că acolo e un fel de concentrat. Noi știm câtă muncă s-a depus pentru producerea acelei sticle de vin. Și știm că este un produs natural. Așa că trebuie să ne apreciem munca”, spune președintele Camerei de Comerț și Industrie Moldova-China.
De menționat că pe teritoriul Republicii Moldova activează circa 85 de companii cu capital chinezesc. În primele șase luni ale anului curent, investițiile acestor companii au depășit 6,36 milioane de lei. Volumul comerțului exterior al Republicii Moldova cu China a înregistrat în perioada ianuarie-august 2018, suma de circa 398,99 milioane de dolari. Comparativ cu aceeași perioadă a anului 2017, volumul comerțului exterior s-a majorat cu 26,95%.