Punct de cotitură pentru bursa de la București. Prețul la grâu și porumb se modifică

Vestea că Rusia încetează acordul de liberă trecere a exporturilor de cereale ale Ucrainei prin porturile sale de la Marea Neagră a aprins entuziasmul participanților la bursa de la București, spune analistul financiar Claudiu Cazacu, consultant de strategie la XTB România, parte a furnizorului internațional de produse, servicii și soluții tehnologice de tranzacționare și investiții XBT Group.

Potrivit lui Claudiu Cazacu, semnale în direcția abandonării de către Rusia a acordului de la Marea Neagră fuseseră furnizate deja de către Moscova, iar traficul în scădere sugera, de asemenea, o posibilă renunțare la acord. Volumele transportate se diminuaseră puternic, astfel încât doar o navă mai opera livrări în cadrul înțelegerii, însă unii participanți la piață sperau totuși la o prelungire temporară, așa cum s-a întâmplat și în mai.

În acest context, nu este de mirare că bursele de cereale au reacționat vizibil, după anunțul Rusiei privind ruperea acordului de la Marea Neagră.

Astfel, în prima oră de la anunț, contractele pe grâu tranzacționate în SUA au avansat cu 17 cenți pe bușel, însemnând o creștere de 2,5%. În Europa, pentru grâul cu livrare în septembrie, bursa de la Paris a înregistrat, luni, la vârf, față de vineri, o apreciere de 6,25 euro/tonă, chiar dacă la închidere aprecierea a fost de doar 1 euro/tonă, până la prețul de 232,75 euro/tonă. Pentru porumbul cu livrare în august, avansul de 5,75 euro/tonă la vârful ședinței a fost aproape înjumătățit la 2,75 euro/tonă peste închiderea de vineri, cotația de închidere de luni ducând porumbul la 236 euro/tonă.

„Reacția poate fi explicată și printr-o pregătire pentru un asemenea scenariu. Vineri, deja, piața devenise mai atentă la riscuri, iar în Europa prețurile au înregistrat aprecieri și pentru grâu și pentru porumb. La sosirea știrii, luni, traderii s-au lansat emoțional, dar au fost, de asemenea, atenți la noi vești și deschiși la schimbări rapide de perspectivă”, arată Claudiu Cazacu în analiza sa.

Astfel, potrivit analistului financiar, presiunea pe burse s-a diminuat după ce președintele turc Recep Erdogan a declarat, luni, că Rusia și-ar dori de fapt continuarea acordului. În același timp, din partea președinției Ucrainei comentariile arătau încredere că anumite companii de shipping vor continua livrările, chiar în lipsa acordului.

- Publicitate -

Potrivit analizei XBT România, o redirecționare a fluxurilor comerciale pe rute ocolitoare, pe Dunăre sau alte direcții feroviare spre Europa, mai costisitoare decât cele maritime, deși pare o veste proastă pentru consumatorul final, ea generează în schimb venituri și oportunități în plan logistic.

Astfel, pe bursa de la București, așteptata redirecționare a fluxurilor pe Dunăre și prin portul Constanța a aprins entuziasmul participanților.

„Acțiunile mai multor operatori portuari și de transport naval au înregistrat luni creșteri importante. Transport Trade Services (TTS) a avansat cu 4,4%, Socep (SOCP) cu 14,6%, iar acțiunile Comvex (CMVX) au crescut cu 22.6%”, precizează Claudiu Cazacu, adăugând totuși că efectul pe termen scurt ar putea fi limitat, producția și nivelul actual al rezervelor fiind, la nivel mondial, satisfăcător. „În perspectivă, însă, lucrurile se pot schimba”, subliniază Cazacu.

În ultimele estimări, Departamentul pentru Agricultură al Statelor Unite (USDA) întrevede o producție europeană de grâu cu 2,5 milioane de tone sub estimarea anterioară, ajungând la 138 milioane de tone, din cauza secetei, în timp ce în Argentina revizuirea producției e cu minus 2 milioane de tone. Consumul global e văzut în creștere cu 3,3 milioane de tone, iar stocurile finale ale sezonului estimate în scădere de 4,2 milioane de tone, la 266,5 milioane de tone, al patrulea an de scădere consecutivă.

„Astfel, în lunile următoare, mai puține cereale, sau care ajung mai târziu, pot afecta în special țările cu venituri reduse. Pentru fermierii europeni – și din România – ar putea fi o veste bună. Prețurile eventual mai ridicate ar putea acoperi costurile mai înalte, însă totul depinde de permeabilitatea intra-europeană a culoarelor de transport de grâne ucrainene având destinații în afara UE”, subliniază Claudiu Cazacu.

Pe de altă parte, spune analistul, China, importator major și aflat într-o perioadă în care economia are nevoie de sprijin suplimentar, ar putea pune presiune pe Rusia pentru reluarea acordului.

„Deocamdată, este probabil ca cel puțin o parte din transportatori să nu dorească să își asume riscul utilizării porturlor ucrainene de la Marea Neagră, iar acesta ar putea fi factorul care înclină din nou balanța în piața cerealelor. Un trend moderat ascendent ar putea fi unul dintre efecte, în special pentru grâu, și dacă condițiile meteo nefavorabile persistă”, concluzionează Claudiu Cazacu.

Imaginile folosite sunt pur ilustrative. Unele sunt preluate de pe internet si pot sa nu se identifice cu momentul sau subiectul ori sa nu reflecte exact realitatea articolului.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Cele mai citite articole