Interviu cu Florian Ciolacu, director executiv Clubul Fermierilor Români
Este al doilea an în care Clubul Fermierilor Români derulează programul “Antreprenor în Agricultura 4.0”, un program de perfecționare managerială adresat administratorilor fermelor românești. Scopul este de a crește competitivitatea acestor ferme prin identificarea și valorificarea unor noi indicatori care să le permită fermierilor transformarea propriei afaceri într-un model de business sustenabil.
Am discutat despre acest program cu Florian Ciolacu, director executiv Clubul Fermierilor Români:
Cine se poate înscrie în acest program? Care sunt principalele criterii de selecție?
Prin programul de perfecționare managerială ”Antreprenor în Agricultura 4.0” ne adresăm fermierilor antreprenori cu o experiență de minimum 5 ani în administrarea afacerii, interesați să cunoască și să aplice noi modele de business, care să asigure reziliența și competitivitatea fermelor pe care le dețin.
Programul este deschis tuturor fermierilor din România, indiferent dacă sunt sau nu membri în Clubul Fermierilor Români și indiferent de facultatea absolvită, mărimea fermei sau tipul de afacere agricolă. Este însă necesar ca exploatația agricolă să fie înscrisă la APIA.
De asemenea, în urma interesului manifestat la prima ediție a programului ”Antreprenor în Agricultura 4.0”, invităm și absolvenții “Tineri Lideri pentru Agricultură” (un alt program de formare derulat de Club, adresat tinerei generații de fermieri) să se înscrie în acest program de perfecționare managerială pentru a-și continua pregătirea.
De ce să se înscrie fermierii în program? Care sunt competenţele pe care le vor dobândi?
Programul oferă cursanților studii de caz aplicate și instrumente de management validate, moderne, care facilitează alinierea afacerilor la tendințele actuale din agricultură. Acest aspect vizează includerea digitalizării și a reglementărilor de mediu precum Pactul Ecologic European, Strategia Biodiversitate și Farm to Fork, astfel încât fermele din România să devină competitive, atât pe plan național, cât și la nivel european.
În același timp, o direcție strategică a programului este aceea de a le oferi fermierilor participanți interesați oportunitatea de a crea un plan de dezvoltare sustenabilă a propriei afaceri agricole, care să le permită păstrarea unui echilibru financiar în perioada 2022-2027.
Cum se desfăşoară concret programul?
Ediția 2022-2023 a programului va debuta în noiembrie și se va desfășura pe parcursul a cinci săptămâni de pregătire intensivă, cuprinzând cursuri interactive la sală, atât în București, cât și la Predeal. Acestea vor fi urmate pe parcursul anului 2023 de sesiuni practice, de schimb de experiență, care vor avea loc în fermele participanților.
În ceea ce privește înscrierea în program, sunt câteva etape pe care le parcurgem: perioada de înscriere propriu-zisă este o activitate continuă și se desfășoară până pe data de 31 august. În toată această perioadă au loc întâlniri de cunoaștere cu fermierii care au aplicat pentru program (acestea se desfășoară pe tot timpul verii, pe măsură ce fermierii se înscriu). Selectarea și anunțarea participanților au loc în luna septembrie.
Cursurile încep pe 22 noiembrie și se vor încheia în 2023, în luna februarie.
Așadar, în momentul de față se desfășoară interviurile cu fermierii care s-au înscris deja pentru seria a doua. Așteptăm în continuare înscrierile celor interesați până la 31 august, prin completarea formularului disponibil pe site-ul Clubului: https://cfro.ro/formular-inscriere-antreprenor-40.
Care sunt cursurile la care pot participa fermierii în cadrul acestui program?
Programul ”Antreprenor în Agricultura 4.0” cuprinde cursuri de pregătire în următoarele domenii: Agricultura digitală; Management/ Leadership; Direcțiile europene privind noua Politică Agricolă Comună; Modele sustenabile de afaceri agricole, din perspectiva noii Politici Agricole Comune; Managementul strategic al fermei; Influență și inteligență emoțională; Managementul vânzărilor și negocierea contractelor; Relația cu furnizorii și lanțul de aprovizionare – disitribuție (Supply chain); Simulări de business; Fizionomie, comportamente și tonalitatea vocii – putere de negociere în funcție de interlocutor; Accesare fonduri europene; Managementul riscului și asigurările agricole; Comerț cu cereale; Importanța utilajelor agricole, din perspectiva noii PAC; Marketing în agribusiness; Fiscalitate și contabilitate fermă; Legislativ; Public Speaking.
Cursurile sunt interactive, cu activități practice și studii de caz dezvoltate pe baza situațiilor concrete cu care se confruntă fermierii în activitatea curentă. Transferul de cunoștințe, metode și concepte se face prin raportare permanentă la propria afacere. În funcție de nevoile de instruire și de specificul fermei, participanții au posibilitatea să opteze pentru o sesiune personalizată de cursuri, prin aprofundarea subiectelor de interes în cadrul cursurilor opționale.
Ce ne puteți spune despre procesul de instruire? Cu ce companii colaboraţi pentru instruirea fermierilor?
Programul ”Antreprenor în Agricultura 4.0” este dezvoltat de Clubul Fermierilor Români și are ca parteneri educaționali companii de training cunoscute din România, alături de specialiști cu experiență în business, afaceri de familie, training și mentoring.
Cursurile oferă participanților informațiile teoretice necesare și studii de caz practice care privesc managementul afacerii agricole și adaptarea activităților în contextul actual, pentru asigurarea rezilienței fermelor. Calendarul cursurilor poate fi accesat aici: https://cfro.ro/cursuri-antreprenor-seria-2022-2023.
Cursurile de la sală vor fi urmate de sesiuni practice, care vor avea loc în fermele participanților la program. Schimbul de idei și bune practici, precum și experiențele specifice din diferite zone pot fi extrem de utile în contextul actual în care este nevoie de adaptabilitate și de implementarea noilor trenduri din agricultură, pentru a asigura profitabilitatea afaceri agricole.
Menționez aici un element de noutate pe care îl introducem în seria a doua a programului: participarea la o sesiune de pregătire intensivă, în luna ianuarie, la Predeal, unde timp de 5 zile fermierii vor avea acces la informații de interes, diseminate într-un cadru propice dezvoltării spiritului de comunitate și schimburilor de bune practici.
Care sunt costurile programului şi cine le suportă?
Taxa de participare este de 1.900 euro (TVA inclus). Taxa este achitată de fiecare participant înainte de începerea programului și include valoarea cursurilor susținute de partenerii educaționali și costurile administrative (închierea sălilor de training, masa de prânz și două coffee break-uri/zi pentru cursurile de la București, respectiv 5 nopți de cazare și 3 mese pentru sesiunea de la Predeal).
Ce feedback aveţi din partea fermierilor absolvenți?
Suntem bucuroși să putem afirma faptul că fermierii absolvenți și-au însușit cunoștințe noi, cu aplicabilitate imediată în activitatea managerială din fermă, precum și un model de gândire, de acțiune și de implicare socială care le oferă cadrul necesar pentru dezvoltarea unui business sustenabil.
Mai mult, ei au pus bazele unei comunități solide, unite, foarte active, prin intermediul căreia dezbat în permanență subiecte de interes și aspecte ce țin de cele mai recente schimbări din domeniul agriculturii. Dorim să creștem în continuare comunitatea fermierilor antreprenori performanți din jurul acestui program.
Vă invit să urmăriți filmul de prezentare a programului aici: https://youtu.be/qAlPk1nnnoI și să aflați care este părerea fermierilor absolvenți aici: https://cfro.ro/antreprenor-in-agricultura-4-0
Care este impactul direct al programului? Cât de mult îi ajută pe fermieri pregătirea din cadrul acestui program?
Un prim beneficiu al acestui program este faptul că fermierii participanți au acces la o rețea a fermierilor performanți la nivel național, cu diverse experiențe manageriale, raportate la diferite culturi și dimensiuni agricole ale fermei. Totodată, au oportunitatea analizării unor modele de afaceri în domeniul agricol, cu scopul consolidării propriei viziuni antreprenoriale.
Prin studiile de caz și informațiile furnizate în timpul training-urilor, oferim fermierilor posibilitatea de a elabora un plan de dezvoltare a propriilor ferme, cu impact imediat în creșterea performanței afacerii agricole, în funcție de specificul activității fiecărui participant, sub atenta coordonare a specialiștilor programului.
Fermierii au posibilitatea să urmărească dezvoltarea și modul de aplicare a unui concept de business care vizează modele de afaceri integrate, specifice pilonilor economiei circulare, cu scopul creșterii rezistenței și flexibilității afacerii, pentru a prospera într-o industrie volatilă.
În același timp, pregătim fermierii în vederea aplicării eficiente a noilor reglementări ale Politicii Agricole Comune, precum și a noilor prevederi din Pactul Ecologic European și Farm to Fork.
Nu în ultimul rând, prin acest program, urmărim să atribuim fermierilor interesați roluri cheie în cadrul structurilor regionale ale Clubului și să-i încurajăm să devină o voce în procesul de reprezentare a intereselor agriculturii românești în structurile administrației publice din România și de la Bruxelles.